ANRE a solicitat CNA aprobarea unui mesaj de interes public cu privire la liberalizarea pieţei de energie - UPDATE
Data actualizării:
Data publicării:
Autor: Andrei Itu
WhatsApp
ANRE a solicitat CNA aprobarea unui mesaj de interes public cu privire la liberalizarea pieţei de energie
ANRE a solicitat CNA aprobarea unui mesaj de interes public cu privire la liberalizarea pieţei de energie
Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a aprobat, marţi, printr-un vot de principiu, o solicitare a Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), privind difuzarea în regim de campanie de interes public a unor spoturi audio şi video referitoare la liberalizarea pieţei de energie electrică.

UPDATE

'Începând cu data de 1 ianuarie 2021, piaţa de energie electrică s-a liberalizat. Ai dreptul să alegi un furnizor din piaţa concurenţială, în mod gratuit, fără costuri sau modificări de ordin tehnic. Pentru alegerea unei oferte de furnizare optime, clientul casnic poate adresa o cerere de ofertă oricărui furnizor sau să utilizeze comparatorul de oferte de pe site-ul ANRE. Campanie de informare susţinută de ANRE', se precizează în spotul ANRE.

'Da, mi se pare utilă campania asta, pentru că nimeni n-a înţeles... Chiar e nevoie', a spus Cristina Pocora, membru al CNA, în timp ce preşedintele CNA, Monica Gubernat, a sugerat să fie trecută şi o dată până la care se poate efectua alegerea. 

Știrea inițială

Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) a solicitat Consiliului Naţional al Audiovizualului aprobarea unui mesaj de interes public, care va fi difuzat gratuit la televizor pentru a informa oamenii cu privire la liberalizarea pieţei de energie, a declarat, marţi, Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie (ANRE). 

El a participat la conferinţa online 'Electricitatea în piaţa liberă', organizată de ziarul Bursa. 'Voi participa astăzi (marţi - n.r.) în plenul şedinţei board-ului Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA) pentru a susţine o solicitare depusă încă din cursul anului trecut prin care solicităm CNA să aprobe un mesaj de interes public pe tema liberalizării pieţelor de energie, mesaj care dacă se aprobă va fi difuzat gratuit în mijloacele audiovizuale şi sperăm că în această perioadă de şase luni să ajungă cât mai multe informaţii la consumatori, pentru că este în interesul lor să fie informaţi şi este în avantajul lor să ia o decizie, să nu rămână inactivi în piaţa de serviciu universal', a precizat Bege.

Totuşi, în opinia sa, tot scandalul legat de liberalizare nu a fost cauzat de lipsa de informare a oamenilor, ci de faptul că preţurile au crescut foarte mult de la 1 ianuarie 2021.

'Aş dori să vorbesc despre mult contestata liberalizare şi care a fost abordarea ANRE. (...) Deşi toată lumea a încurajat teoria că scandalul liberalizării a fost declanşat de lipsa de informare a oamenilor, aş vrea să contrazic această teorie, pentru că eu cred că scandalul este din cauza acestei creşteri de preţ, care poate fi şi de 20%. Legal, ANRE nu avea posibilitatea să oblige furnizorii de ultimă instanţă să aplice alt preţ de la 1 ianuarie decât preţul de serviciu universal. Alimentarea cu energie electrică fiind un serviciu universal peste tot în UE, avem şase furnizori de ultimă opţiune calificaţi în 2020, ei sunt singurii care sunt îndreptăţiţi să ofere acest preţ de serviciu universal, ei şi-au asumat acest rol, erau singurii care puteau fi obligaţi şi preţul de serviciu universal era singurul la care puteau fi obligaţi să preia acei consumatori care la finalul anului 2020 nu au optat pentru un contract pe piaţa concurenţială', a arătat Bege.

Furnizorii sunt cei care trebuie să informeze clienţii, nu ANRE, iar consumatorii trebuie să manifeste şi ei interes pentru acest subiect

'Da, recunosc, ANRE nu şi-a asumat acest rol de a informa direct consumatorii. Noi nu ne puteam asuma acest rol, pentru că nu avem mijloace să facem acest lucru. În schimb, furnizorii au. Au această obligaţie asumată prin licenţa de furnizare şi au această posibilitate de a ajunge direct la consumatorii lor şi să furnizeze acele informaţii pe care ANRE i-a obligat să le trimită la consumatorii lor, iar furnizorii pot spune că s-au achitat de aceste obligaţii, iar acele informaţii necesare pentru ca consumatorii să ia acele decizii au ajuns la consumatori. Evident, este nevoie şi de un minim interes din partea consumatorilor, să facă un pas, să ia o decizie şi să nu mai fie serviţi 100% de alţii', a precizat vicepreşedintele reglementatorului.

VEZI ȘI Românii, buni de plată. ANRE: Este ilegal să obligăm furnizorii să livreze energie la cel mai mic preţ! Ar fi o nouă OUG 114

Bege a explicat că, de fapt, preţul pe care îl plăteau până acum consumatorii casnici era prea mic. Aceasta deoarece, pentru a pune în aplicare OUG 114, clienţii casnici au primit până acum energie de la cei mai ieftini producători, Hidroelectrica şi Nuclearelectrica.

'ANRE nu mai poate avea acum absolut nicio intervenţie în piaţă, conform reglementărilor europene. Până acum am obligat Hidroelectrica şi Nuclearelectrica să livreze către consumul casnic energie la preţ de costuri plus 5% şi nu cred că mai reuşeşte cineva acum să livreze cantităţi consistente în piaţă la acest preţ', a subliniat el. În opinia sa, o soluţie mai bună ar fi fost o scumpire graduală pe parcursul anului trecut, pentru a nu exista acest şoc de la 1 ianuarie 2021.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel