Data publicării:

Ambarcațiuni de viteză în deltă. Controversă după interzicere. "A cui e Delta?"

Autor: Bogdan Bolojan | Categorie: Stiri
WhatsApp

Proiectul de lege care interzice ambarcațiunilor de mare viteză să folosească motoarele principale în Deltă provoacă mari dispute. Pe de-o parte agenții economici și primăriile amenință Administrația Biosferei Deltei Dunării cu reorganizarea, pe de altă parte, în tot acest timp echilibrul ecosistemului din zonă are de suferit, iar ONG-urile nu au nicio reacție, spre deosebire de cazul Roșia Montană, acolo unde a existat o campanie furibundă. 

Jurnalistul Val Vâlcu explică faptul că din moment ce Delta Dunării este patrimoniu UNESCO, aspectele economice trec în plan secundar. 

"Cei care câștigă din turism care au afaceri în zonă își doresc ambarcațiuni puternice, de viteză pentru a le crește productivitatea. A cui este însă Delta Dunării? Dacă este proprietatea agenților economici din zonă, a celor care o exploatează, atunci da, să-și facă propriile reguli, să treacă cu vapoarele eventual și cu pescadoare și cu petroliere. Dacă este patrimoniu UNESCO și este zonă protejată, atunci aspectele economice directe trec pe planul doi. Poate Guvernul, poate națiunea compensează într-un fel presupusele pagube economice, dar nu se permite degradarea patrimoniului natural european și național," a spus Vâlcu. 

Totodată, jurnalistul se arată surprins că ONG-urile nu luptă pentru această lege, care ar putea avea un impact benefic asupra ecosistemului din Delta Dunării. Asta în condițiile în care la Roșia Montană a fost o imensă mobilizare. 

"Sunt mirat că în cazul Roșia Montană, deși o zonă deosebită care nu este totuși unică în Europa, s-a mobilizat o campanie furibundă. S-au mobilizat ONG-urile și au oprit total activitățile economice în zonă pe motiv de conservare de mediu. Delta Dunării este însă o zonă unică în Europa, poate și în lume. De ce nu există nicio mobilizare? A fost dreptul lor să protesteze la Roșia Montană, chiar dacă România riscă acum să plătească despăgubiri uriașe. În deltă nu se poate limita impactul pe mediu? Nu e nimeni interesat să apere rezervația Biosferei Deltei Dunării? În același mod putem spune că și localnicii din Roșia Montană erau interesați ca activitatea economică în zonă să se dezvolte. Ar trebui să fie aceeași măsură și în Delta Dunării," a mai spus Val Vâlcu.  

Ce s-a întâmplat în ultimele zile 

Reamintim că ARBDD a publicat zilele trecute pe site-ul propriu propunerea de modificare a hotărârii de Guvern nr. 538/2015 privind Regulile de acces şi circulaţie a ambarcaţiunilor pe canalele şi lacurile interioare ale Deltei. În zonele în care vitezele de circulaţie a ambarcaţiunilor erau limitate la 5 kilometri pe oră, 15 kilometri pe oră şi 40 de kilometri pe oră se va putea circula cu ambarcaţiuni care au motoare cu o capacitate maximă de 10 cai putere, 40 cai putere, respectiv 100 cai putere. 

"Noi nu interzicem circulaţia ambarcaţiunilor care au motoare de peste 100 cai putere. Dacă proiectul de hotărâre va intra în vigoare, ambarcaţiunile vor putea circula în zonele cu interdicţii cu ajutorul motoarelor auxiliare cu puteri mici", a declarat guvernatorul Rezervaţiei, Mălin Muşetescu. 

Imediat, operatorii turistici din Delta Dunării, susţinuţi de majoritatea primăriilor din zonă, s-au arătat pentru menţinerea actualului Regulament de circulaţie a ambarcaţiunilor în Deltă şi susţin că vor solicita reorganizarea Administraţiei Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării (ARBDD), dacă proiectul de modificare a hotărârii de Guvern nr. 538/2015 nu va fi retras săptămâna aceasta. Ei au început deja o campanie de strângere de semnături. 

[citeste si]

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel