Data actualizării:
Data publicării:

Adrian Asoltanie, trainer de educație financiară, PATRU SFATURI-CHEIE care atenuează prăbușirea financiară, dar și pentru a putea oricând să o luăm de la capăt, oriunde

Autor: Roxana Neagu | Categorie: Economie
WhatsApp
foto dcnews.ro
foto dcnews.ro

Adrian Asoltanie, trainer în educație financiară, a vorbit, pentru DCNews, despre situația actuală, dând sfaturi extrem de importante pentru români, cu efecte imediate și pe termen scurt. Sfaturile, odată puse în aplicare, ne oferă siguranță acum și în viitor și ne asigură că oricând o vom putea lua de la capăt. 

Adrian Asoltanie, trainer de educație financiară, autorul cărții ”Dragă, unde-s banii?”, a oferit, prin intermediul DCNews, sfaturi esențiale românilor cu privire la banii lor. 

Perioada în care ne aflăm este una dificilă economic, venită după doi ani de pandemie. Specialiștii economici, dar și politicienii vorbeau despre criza economică dinainte de a avea războiul la granițele României. BNR prognoza o inflație 11,2% pentru perioada aprilie-iunie. 

Citește și: Suntem la un pas de RECESIUNE? Cîțu avertizează că vine criza. RISCUL anunțat de BNR

Fondul de urgență, un plic sigilat cu 1.000 - 2000 de lei

”Abia acum realizează oamenii cât de important este să ai fondul de urgență, cash în casă. Recomandarea mea e să fie între 1.000 și 2.000 de lei. Acest fond de urgență este pentru mici cheltuieli neprevăzute, defecțiuni casnice, mici probleme de sănătate, mărunțișuri care se pot întâmpla în orice moment, indiferent de context și pentru care trebuie să fii pregătit cu bani la dispoziție, în lei.” a spus Adrian Asoltanie, precizând că este vorba efectiv despre un plic sigilat, închis, la care să nu umblăm pentru a plăti mărunțișurile de zi cu zi. 

Fondul de siguranță, extins la 6 luni: 3 luni în euro, în cont. 3 luni, în euro și dolari, cash în casă

”În afară de fondul de urgență, este foarte important ca orice persoană sau familie să aibă sau să se preocupe cât de repede poate să-și formeze ceea ce se numește fondul de siguranță. Acesta reprezintă măcar trei luni de cheltuieli vitale, adică mâncare, utilități, rate și transport. Adunăm aceste cheltuieli, le înmulțim cu trei luni și ar trebui să avem un cont în euro la bancă unde să fie ținuți acești bani, care să te ferească de evenimente mult mai periculoase și mai scumpe, precum pierderea jobului, o boală gravă sau o operație scumpă, un moment personal, precum decesul partenerului sau divorț, chiar inclusiv situația în care suntem acum.

În mod normal, eu recomand ca fondul de siguranță să aibă măcar trei luni de cheltuieli vitale. În această perioadă, recomand să se suplimenteze acest fond de siguranță cu încă trei luni, care să fie sub formă cash, în casă. 

De ce euro? Ca să nu umblăm la banii respectivi pentru cheltuieli de impuls, fapt confirmat psihologic în cazul românilor. Când sunt niște bani puși deoparte în altă valută, economiile rezistă mai mult. În plus, ești protejat și de inflație, pe leu fiind 9-10%, pe euro vreo 5%, dar și de variațiile de curs valutar, pe care le vedem în această perioadă.

În afară de acest cont în euro, în perioada de incertitudine, cu pericole, riscuri, îngrijorare, mai e nevoie de o suplimentare de până la șase luni de cheltuieli, pe care eu îi recomand să-i ții cash în casă. Aș recomanda să fie sub formă de euro (70%) plus dolari (30%). Sunt valute pe care le poți folosi oriunde și pe teritoriul României. Dacă vei fi nevoit, Doamne ferește, să părăsești țara, îi poți folosi oriunde pe teritoriul Europei și atunci vei fi protejat și în caz că rămâi și dacă va trebui să pleci.” a explicat expertul în educație financiară. 

Cheltuielile neesențiale, în așteptare

”Orice cheltuială neesențială ar trebui amânată în următoarele șase luni, cel puțin, dacă nu până la sfârșitul anului. Cheltuielile mari, neesențiale, în această perioadă, în care nu știm cum se va termina, le-aș amâna tocmai pentru ca banii să-i direcționez către acest fond de siguranță” a subliniat Adrian Asoltanie. 

Toate documentele, într-un singur loc fizic, dar și scanate

De asemenea, documentele, de la actele de proprietate la datorii, diplome, asigurări, ”trebuie să fie organizate într-un singur loc, să știe toată lumea unde sunt, să fie și scanate și urcate pe un memory stick, în Google drive ori în cloud”, a subliniat expertul în educație financiară, care, întrebat în ce situații ne-ar ajuta în mod real acest ultim sfat, a afirmat că a cunoscut foarte multe cupluri care nu știau despre investițiile ori cheltuiala partenerului. În același timp, unele acte se află la un soț în laptop, altele la celălalt. În format fizic, documentele pot fi la domiciliu, la birou, la unul dintre parteneri în vreun sertar ori chiar la părinți. ”Atunci, ajută foarte mult ca toate aceste documente care reprezintă viața noastră - proprietatea, identitatea, studiile, investițiile - să le avem centralizate într-un singur loc și să avem și un back-up. Rolul este pentru asigurarea vieții și pentru ca fiecare partener să aibă informațiile complete pentru a le putea folosi. Organizarea ajută familia să înțeleagă cum stau d.p.d.v. financiar. Back-up-ul este esențial tot timpul mai ales în situații de acest gen, dar și în caz de catastrofă - inundație, cutremur, chiar război. Îți iei familia, documentele necesare, astfel încât să poți să-ți continui viața mai departe, mai ales într-o situație în care lucrurile de schimbă brusc. Organizarea documentelor înseamnă, de fapt, organizarea vieții.” a conchis Adrian Asoltanie, în declarația pentru DCNews. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel