Actorul care îl joacă pe Mr. Bean, contrazis de The Guardian, după ce același ziar i-a publicat opinia controversată despre mașinile electrice
Data publicării:
Autor: Alexandru Negrici
WhatsApp
FOTO: Wikipedia
FOTO: Wikipedia
Săptămâna trecută The Guardian a publicat o opinie a actorului Rowan Atkinson, care punea la îndoială beneficiile vehiculelor electrice în lupta împotriva schimbărilor climatice. Simon Evans (Carbon Brief) a verificat veridicitatea ideilor expuse de actorul care îl joacă pe Mr. Bean, pentru aceeași publicație.  

Puteți vedea aici traducerea opiniei actorului Rowan Atkinson. În cadrul articolului, acesta dezvăluia că este, la bază, inginer și are o expertiză importantă în ceea ce privește motoarele electrice.

El susținea că, în ciuda faptului că a îmbrățișat rapid tehnologia din spatele mașinilor electrice, acestea nu reprezintă o soluție suficient de verde.

Astfel, oamenii ar trebui, mai degrabă, să aibă răbdare până la punerea pe piață a mașinilor cu motor pe hidrogen, care va reprezenta cu adevărat o modalitate ecologică. Între timp, el îi sfătuiește pe britanici să nu își mai schimbe mașina nouă o dată la trei ani, cum se întâmplă adesea, din cauza politicilor de leasing.

Articolul care verifică veridicitatea celor spuse

Într-un comentariu postat de The Guardian, comediantul Rowan Atkinson a spus că s-a simțit „înșelat” de afirmațiile ecologice ale vehiculelor electrice (EV).

Cu toate acestea, în sprijinul afirmației sale, Atkinson repetă o serie de puncte de discuție dezmințite în mod repetat, adesea folosite de cei care încearcă să întârzie acțiunea asupra crizei climatice.

Mai mult, el sugerează alternative la vehiculele electrice care nu sunt încă disponibile pe scară largă, ar fi mai puțin benefice pentru clima și sunt, garantat, mai costisitoare.

Cea mai mare greșeală a lui Atkinson este eșecul său de a recunoaște că vehiculele electrice oferă deja beneficii semnificative de mediu la nivel global, în comparație cu mașinile cu motor de combustie.

Deși vehiculele electrice nu vor rezolva toate problemele asociate cu utilizarea mașinilor – de la congestionarea traficului până la stilul nostru de viață din ce în ce mai sedentar – ele sunt o parte esențială a combaterii urgenței climatice.

În ultimul său raport, de exemplu, Grupul Interguvernamental pentru Schimbări Climatice (IPCC) a transmis, cu „încredere ridicată”, că vehiculele electrice au emisii de gaze cu efect de seră mai mici decât mașinile convenționale. IPCC a spus că vehiculele electrice nu numai că „oferă cel mai mare potențial cu emisii scăzute de carbon pentru transportul terestru”, dar utilizarea lor ar economisi bani. (În ciuda prețurilor ridicate la electricitate, vehiculele electrice sunt încă mult mai ieftine de rulat decât mașinile pe benzină în Marea Britanie.)

Într-adevăr, fără o trecere pe scară largă la vehiculele electrice, nu există o cale plauzibilă de a îndeplini obiectivul obligatoriu legal al Regatului Unit de emisii nete cu efect de seră zero până în 2050 – și același lucru este valabil la nivel global.

Spre deosebire de articolul lui Atkinson, vehiculele electrice reduc emisiile chiar și „privind imaginea de ansamblu”, ținând cont de ciclul complet de viață al vehiculelor, de la extragerea petrolului sau extragerea litiului pentru baterii până la conducerea efectivă a mașinilor.

După cum a observat Carbon Brief în urmă cu câțiva ani, vehiculele electrice reduc deja emisiile cauzate de încălzirea planetei cu două treimi pe baza ciclului de viață, comparativ cu mașinile cu motor pe combustie din Marea Britanie – iar beneficiile sunt în creștere.

Atkinson citează cifrele Volvo care arată că emisiile de la producția de vehicule electrice sunt cu 70% mai mari. Aceasta este direcția greșită. În timp ce multe detalii ale studiului Volvo au fost dezmințite complet, problema mai importantă este că emisiile de la producerea bateriilor, deși sunt semnificative, sunt rapid depășite de emisiile de CO2 de la alimentarea mașinilor cu benzină și diesel.

De asemenea, Atkinson greșește când afirmă că planul guvernului Regatului Unit de a interzice vânzarea de mașini noi pe benzină și diesel din 2030 „pare să se bazeze pe concluziile trase dintr-o singură parte a vieții de funcționare a unei mașini: ceea ce iese din țeava de eșapament”.

Pentru început, analiza guvernului cost-beneficiu a planurilor sale de politică pentru mașini vorbește în detaliu despre emisiile ciclului de viață. Mai exact, menționează cercetări comandate de guvern care demonstrează că vehiculele electrice oferă un beneficiu mare și în creștere privind emisiile pe baza ciclului de viață.

Făcând ecou descoperirilor Carbon Brief, analiza spune: „Se așteaptă ca BEV [vehiculele electrice cu baterie] să reducă emisiile de GES cu 65% în comparație cu o mașină pe benzină de astăzi, iar reducerea va ajunge la 76% până în 2030”.

Aceeași analiză oferă un răspuns la promovarea de către Atkinson a hidrogenului drept „combustibil alternativ interesant” pentru a înlocui benzina și motorina. Cercetările arată că vehiculele cu hidrogen ar reduce emisiile doar cu 39% în prezent, în comparație cu motoarele pe benzină, reducere care va ajunge la 56% până în 2030.

Un alt răspuns este că există încă doar 72.000 de vehicule cu celule de combustibil alimentate cu hidrogen pe planetă, reprezentând o mică parte din cele aproximativ 1,5 miliarde de mașini care circulă la nivel global. În comparație, aproximativ 14 milioane de vehicule electrice urmează să fie vândute doar în acest an, potrivit Agenției Internaționale pentru Energie (IEA).

Chiar și Toyota, marcatorul cel mai strâns asociat cu împingerea vehiculelor cu hidrogen și citat în articolul lui Atkinson, a început recent să urmărească restul pieței în trecerea către vehiculele electrice.

Atkinson continuă să sugereze hidrogenul pentru camioane, susținând în mod inexact că electrificarea nu poate fi luată în calcul din cauza greutății bateriilor. Cu toate acestea, producătorii au vândut 60.000 de camioane electrice anul trecut și acum au pe piață 220 de modele de vehicule grele, potrivit IEA. Vânzările europene de camioane electrice au crescut de patru ori numai în primul trimestru al acestui an, potrivit Volvo.

După cum a susținut Auke Hoekstra de la Universitatea de Tehnologie Eindhoven, camioanele electrice nu vor avea un dezavantaj major de greutate față de cele pe motorină. Mai important, spune Hoekstra, vor fi mult mai ieftin de deținut și de administrat.

Principala problemă cu vehiculele cu hidrogen este aceeași ca și pentru „combustibilul sintetic” pe care Atkinson dorește să îl promoveze. Mai exact, ambele alternative sunt incredibil de ineficiente, necesitând de multe ori mai multă energie pentru a parcurge aceeași distanță.

Cifrele ONG-ului Transport and Environment arată că vehiculele electrice pot fi conduse de două până la cinci ori mai mult cu aceeași energie care ar fi necesară pentru utilizarea cu hidrogen sau combustibili sintetici. Acest dezavantaj termodinamic face ca, în mod inevitabil, aceste alternative să fie mult mai costisitor de rulat decât vehiculele electrice.

Câteva dintre celelalte afirmații ale lui Atkinson merită menționate:

- El spune că bateriile EV durează doar „aproximativ 10 ani”. Cu toate acestea, „majoritatea unităților moderne de litiu-ion este probabil să reziste toată durata de viață a mașinii”, potrivit Autocar. Bateriile Tesla sunt „proiectate să reziste mai mult decât vehiculul”.

- Explică faptul că mașinile noi, în general, ar fi păstrate doar trei ani înainte de a fi vândute. Cu toate acestea, el nu face referire la piața second-hand și la faptul că britanicii își păstrează mașinile mai mult decât oricând.

- Susține că este mai bine să conduci în continuare mașinile vechi pe benzină decât să le înlocuiești cu vehicule electrice. Cu toate acestea, o mașină electrică ar începe să ofere beneficii climei în mai puțin de patru ani, comparativ cu un vechi motor cu ardere.

- Susține că bateriile litiu-ion conțin elemente rare ale pământului - ceea ce nu este adevărat.

În concluzie, Atkinson spune că oamenii ar trebui să fie suspicioși asupra vehiculelor electrice. Acest lucru este legat de premisa falsă că vehiculele electrice „vor avea un beneficiu real, global pentru mediu într-o zi, dar acea zi încă nu a răsărit”.

Alternativele pe care le promovează nu sunt încă disponibile pe scară largă, sunt mai puțin benefice pentru mediu și sunt mult mai costisitoare.

Spre deosebire de afirmația centrală a lui Atkinson, vehiculele electrice oferă deja economii semnificative de emisii – iar utilizarea lor pe scară largă este esențială pentru îndeplinirea obiectivelor climatice globale și ale Regatului Unit.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel