Accidentele au loc, de cele mai multe ori, la finalul călătoriei. Titi Aur avertizează că atunci "creierul decuplează atenţia"
Titi Aur, instructor de conducere defensivă, atrage atenţia asupra faptului că accidentele pot avea loc mai ales pe finalul călătoriilor, când creierul interpretează totul cu o stare de relaxare.
"De multe ori, accidentul se întâmplă în ultima zonă, mai ales când drumul e mai lung. Când iei copilul de la şcoală şi mergi 2-3 km, nu putem vorbi de începutul şi finalul călătoriei. Dar când vorbim de sute de km, creierul nostru lucrează cam aşa: când trebuie să plec la o acţiune, indiferent care e, apare un pic de adrenalină. Puţină, dar e. Când ajung, creierul decuplează atenţia. Şi de foarte multe ori se întâmplă accidente exact înainte să ajungem la destinaţie. Şi aici trebuie să ştim să gestionăm, mai ales când suntem într-o stare de oboseală.
Când suntem singuri sau într-o monotonie, şi mai suntem şi obosiţi, acolo se poate întâmpla accidentul. Se poate întâmpla ceva grav sau minor, de genul lovit maşina în parcare sau de uşa garajului. Tocmai pentru că apare acea perioadă. Trebuie să fii mai atent acolo, să încerci să stârneşti atenţia încât să nu ţi se întâmple. Să te faci un pic mai alert, să ştii că acolo eşti în pericol", a declarat Titi Aur la DC Conducem.
Ce faci dacă frânezi şi maşina nu se opreşte. Titi Aur, explicaţii despre "frâna neconvenţională": Doare, că e cu pagube, dar nu mori
"Ce înseamnă frâna neconvenţională? Înseamnă că folosesc altceva din exterior ca să opresc maşina. Vă dau un exemplu. Să spunem că suntem în coborâre pe o pantă cu polei, cu o viteză de 20 km/h, iar în faţă avem o trecere de pietoni plină de copii. Ce facem? Apăsăm pe pedala de frână şi vedem că maşina nu se opreşte, cu ABS, fără ABS, cu nimic. Ce facem? Intrăm peste copii?
Nu. Încercăm să oprim maşina altfel. Cum facem asta? Ne lipim de borduri şi ne frecăm de bordură cu maşina. Încercăm să ne lipim de alte maşini parcate, de parapet, de gard, de ce avem.
Este frână neconvenţională. E adevărat, doare, pentru că stricăm jantă, cauciuc, caroserie, etc. Dar decât să intrăm pe o trecere plină de oameni care traversează sau într-o intersecţie pe unde trec TIR-uri...
Sau, dus la extrem un pic, merg pe un drum, din faţă vine un şofer care depăşeşte, eu frânez, dar îmi dau seama că nu mă pot opri, şi trag dreapta şi mă lipesc de parapet. Stric maşina, dar mă opresc mult mai repede şi nu mor. Da, e cu pagube, pentru că frânarea neconvenţională aşa e.
La raliuri se practică asta mai ales pe zăpadă. Ne folosim de malurile de zăpadă. Rupem bara, e drept, dar frânăm. Pe stradă se poate aplica frâna neconvenţională, dar îţi trebuie ştiinţă, experienţă şi prezenţă de spirit. Sunt fracţiuni de secundă", a declarat Titi Aur la DC Conducem.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News