Accident Gara Galaţi. CFR Călători spune că "materialul rulant circulă în condiţii de siguranţa circulaţiei". Realitatea din teren spune altceva
În urma accidentului feroviar din Gara Galaţi, în urma căruia o femeie, conductor de tren, şi-a pierdut viaţa, iar alte trei persoane au fost rănite, am întrebat CFR Călători ce măsuri se iau pentru ca astfel de evenimente să nu mai aibă loc, mai ales că şi la începutul lunii martie a avut loc un accident în care a fost implicat un tren de pasageri şi un tren marfar.
Concret, i-am întrebat pe cei de la CFR Călători dacă trenurile sunt asigurate în eventualitatea unor astfel de incidente, dar şi ce măsuri concrete se iau pentru evitarea accidentelor pe calea ferată. Instituţia a recunoscut, astfel, pentru DC NEWS, că nu are fonduri suficiente pentru reparaţia sau modernizarea materialului rulant.
"CFR Călători deţine o asigurare de răspundere civilă în ceea ce priveşte călătorii şi bagajele acestora, respectând prevederile art. 5 alin (1) lit. d), Cap II din Anexa 1 “Procedura privind acordarea licentei de transport feroviar” la Hotărârea nr. 361/2018 privind aprobarea procedurilor pentru acordarea licenţelor în domeniul transportului feroviar conform cărora:
“Licenţa se poate obţine de către operatorii economici care dovedesc, înainte de începerea activităţii, că îndeplinesc cumulativ cerinţele referitoare la:
a) onorabilitate;
b) capacitate financiară;
c) competenţă profesională;
d) acoperirea riscurilor de răspundere civilă.”", a transmis CFR Călători pentru DC NEWS.
Verificările materialului rulant au început după accidentul din Gara Galaţi. "Fondurile, insuficiente raportat la vechimea parcului propriu"
Compania de stat recunoaşte că nu are fonduri suficiente, raportat la vechimea parcului propriu, dar spune că "materialul rulant al societăţii circulă în condiţii de siguranţa circulaţiei". Din nefericire, realitatea din teren contrazice această declaraţie.
"În prezent se desfăşoară un proces atât de verificare suplimentară a materialului rulant, a personalului de tren (mecanici, conductori şi şefi de tren) cât şi de prelucrare în detaliu a tuturor acestor cazuri.
Totodată, pe site-ul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii se află în consultare publică Proiectul de Ordin al viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii privind instituirea unor măsuri preventive de urgență în vederea îmbunătățirii siguranței feroviare ce vizează personalul cu atribuţii de siguranţa circulaţiei precum și pe mecanicii de locomotivă.
CFR Călători a derulat şi are încheiate contracte pentru efectuarea de reparaţii de o mare complexitate pentru materialul rulant, însă capacitatea de reparaţii a industriei de profil nu permite efectuarea unui număr de reparaţii a materialului rulant conform necesarului, în special a materialului rulant motor (locomotive şi automotoare).
Având în vedere faptul că CFR Călători efectuează un set de lucrări suplimentare în cadrul activităţii de mentenanţă, materialul rulant al societăţii circulă în condiţii de siguranţa circulaţiei.
Resursele financiare de care dispune compania pentru reparaţii /modernizare material rulant sunt din fondurile proprii ale CFR Călători, care sunt insuficiente raportate la vechimea însemnată a parcului propriu.
Este edificator de precizat că în anul 2023, CFR Călători beneficiază de o compensaţie ce este cu circa 900 milioane de lei mai mică decât este necesar, valoarea propusă de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) pentru anul 2023 fiind chiar sub nivelul anului 2014, pentru un volum de activitate similar.
Această situaţie este o caracteristică a ultimilor ani, în fapt lipsa de predictibilitate atât în ceea ce priveşte asigurarea şi cuantumul compensaţiei, lipsă peste care se adaugă inconstanţa în cadrul de legiferare a transportului feroviar de călători, cât şi diminuarea tot mai accentuată a capacităţilor de producţie a industriei de profil.
Prin programul investițional derulat de CFR Călători cu surse proprii, în ultimii ani, au fost modernizate peste 120 de vagoane şi 9 locomotive.
În prezent, societatea pregătește documentația necesară în vederea procedurilor de modernizare a parcului de material rulant, în cadrul unui proiect finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență pentru perioada 2023-2026, care cuprinde un număr de 75 de locomotive și 139 de vagoane", se mai arată în răspunsul companiei.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News