Data publicării:

Voucherele de vacanță au creat o situație neașteptată

Autor: Vlad Manolache | Categorie: Economie
WhatsApp

Voucherele de vacanță au creat o situația care i-a luat prin surprindere pe cei din HoReCa.

Turismul românesc va înregistra în acest an cel mai bun rezultat financiar din ultimul deceniu, iar sectorul HoReCa, impulsionat de voucherele de vacanţă, anunţă rezultate excelente, urmând să treacă peste graniţa de 15 miliarde lei cifră de afaceri, arată o analiză realizată de o firmă de consultanţă conform Agerpres.

Industria hotelurilor din România a crescut, în ultimii 5 ani, cu aproape 40%, la o cifră de afaceri de peste 5,5 miliarde de lei în 2017, iar estimările privind evoluţia din 2018 arată că sectorul hotelier ar putea atinge afaceri de 5,8 miliarde de lei.

În ceea ce priveşte restaurantele, industria are şanse reale ca în 2018, pe fondul creşterii consumului, să depăşească nivelul de afaceri de 10 miliarde de lei, mai mult decât dublu faţă de rezultatul înregistrat acum cinci ani, de 4,5 miliarde lei. Statisticile Frames arată că în industria HoReCa activează peste 16.000 de companii, dintre care aproape 10.000 în sectorul restaurantelor.
Firmele raportau, anul trecut, peste 82.000 de angajaţi în sectorul restaurantelor şi 45.000 în hoteluri şi pensiuni.

"Pe fondul îmbunătăţirii semnificative a situaţiei economice dar şi a eficientizării activităţii companiilor din HoReCa, datele arată un progres semnificativ al profitului net faţă de anul 2013 - de la 380 milioane lei la un miliard lei în cazul hotelurilor şi de la 190 milioane lei la 1,6 miliarde lei în cazul restaurantelor", afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.

Centrul Vechi, punctul fierbinte pentru HoReCa

Capitala este în continuare locul care oferă cea mai largă paletă de servicii în HoReCa şi care înregistrează şi cele mai bune performanțe financiare. Potrivit datelor companiei de consultanţă Frames, Bucureştiul reprezintă peste 30% din piaţa hotelieră (373 firme) şi mai mult de 40% din afacerile restaurantelor (2072 companii), iar deschiderea unor noi afaceri anunţă un plus semnificativ în anii următori.

Capitala este urmată de judeţele Constanţa (1403 firme în HoReCa), Cluj (768 firme), Braşov (608 companii) şi Timiş (696)., 

Centrul Vechi a devenit, în ultimii ani, principalul punct de atracţie al oraşului, însă asistăm la un avans semnificativ al 
potenţialului unor zone de birouri, în special Pipera, şi de promenadă, cum sunt zona Cişmigiu şi mai ales bulevardul Magheru. 

Grad de rezevare de 60-80% în septembrie

Potrivit celor mai noi date comunicate de Institutul National de Statistică, sosirile înregistrate în structurile de primire turistică, la nivelul întregii ţări, în primul semestru, au însumat 3,51 milioane (+5,1% faţă de cele din S1 2013), cele mai multe (76,1%) aparţinând turiştilor români. De asemenea, ponderea turiştilor străini a fost de 23,9%, apropiată de datele consemnate în primele şase luni din anul anterior.

Voucherele de vacanţă au stimulat semnificativ piaţa turismului românesc. În aceste zile, mare parte din hotelieri raportează,
Sold-out, mulţi înregistrând rezervări de până la 60-80% inclusiv pentru luna septembrie.

ANAT a anunţat, recent, că între ianuarie şi iunie 2018 au fost emise aproximativ 14 milioane de vouchere pe hârtie şi în format electronic, care valorează aproximativ 148 milioane de euro, această sumă fiind de cinci ori mai mare faţă de cea din 2017.

Litoralul şi Valea Prahovei sunt în prim-plan, însă şi în Bucureşti şi alte oraşe şi zone turistice, gradul de cazare este unul semnificativ, peste anii anteriori.

Potrivit analiştilor, lansarea voucherelor de vacanţă are însă şi efecte neaşteptate. Dincolo de afluenţa de turişti şi de creşterea tarifelor de cazare, sectorul restaurantelor resimte din plin o scăpare a acestui sistem - faptul că voucherele sunt dedicate
serviciilor de cazare şi nu pot fi folosite independent, precum tichetele de masă.

Conform analizei, există în continuare şi foarte multe zone gri, în care, autorităţile trebuie să intervină. În Mamaia, de exemplu, au apărut hoteluri construite pe spaţiile verzi ale altor hoteluri, fără nicio identitate vizuală, plajele de pe litoral sunt pline de tarabe şi alte construcţii provizorii. Analiştii Frames spun că aspectul de bâlci de pe litoralul românesc devine tot mai evident, iar autorităţile sunt datoare să intervină în acest segment, pentru a impune respectarea regulilor urbanistice. Ei apreciază că fără o strategie în acest domeniu, va fi destul de greu să atragem turiştii străini, iar pe cei români să îi determinăm să aleagă să îşi petreacă vacanţa în ţară şi nu în Grecia sau Turcia.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel