Cartea, tipărită după moartea scriitorului, cuprinde o serie de cronici, rezultat al călătoriei făcute de Gabriel García Márquez în 1957, timp de mai multe luni, dincolo de Cortina de Fier.
„Cortina de fier nu e o cortină. Și nici nu e de fier. E o barieră de lemn vopsită în roșu și alb.“
Încă de la începutul prodigioasei sale cariere, Gabriel García Márquez s-a dedicat cu pasiune deopotrivă literaturii şi jurnalismului, pe care îl consideră „ce mai frumoasă meserie din lume“. Când în 1955 vine pentru prima oară în Europa, în calitate de corespondent al ziarului El Espectador din Bogotá la Conferinţa celor patru mari puteri de la Geneva, impactul cu vechiul continent avea să fie atât de puternic, încât va rămâne aici patru ani, pe care îi petrece, într-o febrilă activitate, la Paris, Roma, Viena, Londra. Interesul său major de a cunoaşte viaţa reală din ţările de dincolo de „Cortina de fier“ îl determină ca, după multe încercări eşuate de a obţine vizele necesare, să reuşească să fie inclus în delegaţia columbiană participantă la Festivalul Tineretului de la Moscova, din 1956, prilej cu care traversează mare parte din Europa de Est, cunoscând Germania, Polonia, Cehoslovacia, Ungaria şi Uniunea Sovietică.
Citește și: Sanda Ţăranu, Tudor Caranfil şi Doru Antonesi, la „Arte, carte şi capricii"
Rod al acestui memorabil periplu, reportajul „Călătorind prin Europa de Est“ este o mărturie impresionantă nu numai a măiestriei sale narative, ci mai cu seamă a unei profundei transformări ideologice: de la simpatia manifestată în tinereţe pentru concepţiile comuniste, la concluzia fundamentală la care ajunge, prin cunoaşterea şi descrierea nuanţată, obiectivă, a adevăratei realităţi trăite de ţările socialiste europene, că „Nu există o dictatură a proletariatului, ci dictatura unei birocratţii dogmatice, obtuze şi rapace, condusă de o gerontocraţie care, la rândul ei, are în frunte un dictator“. Pe lângă această revelaţie a adevărului istoric, de importanţă hotărâtoare în conştiinţa sa şi, desigur, în evoluţia lui ca scriitor, figura lui Stalin – al cărui mausoleu să îl vizitează cu mari eforturi – a marcat şi începutul conturării cu mai multă claritate a figurii mitologice a dictatorului din celebrul roman Toamna patriarhului.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
Citește articolele cu aceleași etichete:
- O nouă escrocherie face ravagii în Franța. Ce este metoda "cetățeanul român"
- Horoscop 25 aprilie: Balanță, Scorpion, Săgetător, Capricorn, Vărsător, Pești. Zodia care nu trebuie să mai amâne o discuție delicată! Nu vei scăpa
- Salariu minim mai mare decât cel minim pe economie și șase salarii compensatorii pentru toți angajații din bănci. Acordul parafat miercuri cu sindicatele
- Mircea Badea, propunere tare pentru șoferii de mașini electrice: Ori protejezi natura, ori ce faci?!
- Satul în care vin turiști din Austria, Germania, Belgia și de peste Ocean. Tanti Emilia dezvăluie secretele ciorbei de miel: ”Este regele ciorbei”
- Acoperiș pe toate blocurile. Sociologul Bulai vine cu o idee inedită, ca la țară, dar cu ”super rentabilitate”: Micul Paris pe bune!
- Ucraina a refuzat ca o stradă din Odesa să se numească Mihai Eminescu. Ce variante au fost acceptate
- Mugur Ciuvică a spus cine ar fi cel mai bun președinte pentru România: E la ani lumină față de orice contracandidat / video
- Iohannis zice că "economia României nu șchioapătă". Coșea: Bineînțeles că nu, pentru că se târâie ca un melc. Ce îi trebuie pentru a deveni "tigru"
- Marte în Berbec, din 30 aprilie. Ce aduce în viețile noastre. Patru zodii sunt primele afectate
- Unde au dispărut tinerii magistrați care protestau și promiteau schimbarea sistemului
- Școala românească nu mai pune accentul pe valorile etice. Profesor universitar: Doar prin educație morală construim o țară educată
- Cum fac criminaliștii percheziția informatică. „Nu întotdeauna este prezent și suspectul”