Victorie pentru industria auto. Ce se întâmplă cu normele de poluare
Un proiect de lege pentru reducerea poluării de la mașini și camionete a atras o furtună de critici din partea militanților pentru mediu, care au acuzat Comisia Europeană că a renunțat la propunere de a face pe plac industriei auto.
Așa-numitele standarde ”Euro 7” stabilesc limite ale cantității de poluare a aerului fără CO2 care poate fi emisă de vehicule, inclusiv emisiile dăunătoare sănătății umane, cum ar fi oxizii de azot (NOx) și particulele.
Mașinile, furgonetele, autobuzele și camioanele sunt principala sursă de poluare cu dioxid de azot și al treilea cel mai mare emițător de particule fine. Aproximativ 70.000 de persoane mor anual din cauza poluării aerului cauzată de transportul rutier, conform cifrelor UE.
Consorțiul de experți al Comisiei a informat că noile reguli includ o serie de măsuri stricte, inclusiv limite mai stricte pentru NOx și particule.
Cu toate acestea, într-un proiect al normei de poluare Euro 7, văzut de Euroactiv, factorii de decizie ai Comisiei au propus doar ca vehiculele diesel noi să fie supuse acelorași standarde de poluare ca și vehiculele pe benzină sub Euro 6.
Dificultățile lanțului de aprovizionare și costurile crescânde aduse de un triumvirat de crize – COVID-19, războiul din Ucraina și problemele legate de aprovizionarea cu energie – au determinat Comisia să-și regândească abordarea inițială.
Motivarea deciziei
”În lumina circumstanțelor geopolitice și economice actuale, a fost făcută o revizuire finală pentru a asigura considerații actualizate pentru industria de automobile și consumatori”, se precizează în proiectul de lege, menționând că ”cererea și vânzările de autovehicule au scăzut, iar nevoile de investiții pentru transformarea verde sunt în creștere”, se arată în motivarea CE.
Acest lucru a condus la ”presiune fără precedent asupra lanțului de aprovizionare auto”, care ”ridică probleme de accesibilitate pentru consumatori, într-un context general de inflație ridicată”.
În consecință, Comisia a făcut ajustări ”pentru a îmbunătăți accesibilitatea mașinilor și furgonetelor” și pentru a reduce costurile pentru producători. Mișcarea marchează o victorie pentru lobbyiștii din sectorul auto, care au renunțat ferm împotriva limitărilor drastice de la Bruxelles.
Producătorii de automobile au pus la îndoială în mod deschis logica din spatele introducerii unor noi standarde stricte pentru motoare cu ardere internă cu puțin peste un deceniu înainte ca normele UE să oblige producătorii de automobile să vândă doar vehicule cu emisii zero.
”Banii cheltuiți pentru reamenajarea motoarelor cu ardere ar fi mai bine cheltuiți pentru creșterea ofertei de vehicule electrice”, a argumentat CEO-ul Stellantis, Carlos Tavares, la o expoziție auto la începutul acestei luni.
Oponenții
Cu toate acestea, Anna Krajinska, managerul emisiilor vehiculelor și al calității aerului în cadrul ONG-ului pentru mobilitate curată Transport & Environment, a declarat că lipsa unor standarde solide înainte de schimbare va duce la încă 100 de milioane de mașini poluante pe drumuri.
Ea a numit proiectul Euro 7 ”momentul dieselgate propriu” al Comisiei Europene, evocând scandalul privind calitatea aerului din 2014 care a zguduit Europa.
Decizia de a opta pentru o ofertă mai slabă pune profiturile ”peste sănătatea a milioane de europeni”, potrivit Krajinska.
”Lobby-ul industriei auto s-a opus cu înverșunare Euro 7, folosind o varietate de trucuri murdare pentru a influența factorii de decizie. Acum, Comisia a cedat cererilor lor”, a spus ea.
”Dacă nu vor îmbunătăți propunerea șocant de slabă pentru mașini și camionete, ar trebui abandonată în întregime”, a adăugat ea.
Aceste preocupări au fost reluate de organizația de susținere a consumatorilor BEUC, care a calificat de ”nerespectuoasă” decizia Comisiei de a nu urma scenariul politicii experților în urma unor consultări îndelungate.
Robin Loos, ofițer de transport durabil la BEUC, a pus sub semnul întrebării decizia Comisiei de a reduce standardele pe baza preocupărilor legate de costurile pentru consumatori.
”Scenariul de politică prevăzut inițial a însemnat o creștere a prețurilor de la 0,8% pentru mașinile pe benzină la 2,2% pentru mașinile diesel. Acest lucru este extrem de limitat pentru o politică de sănătate publică de care beneficiază milioane de oameni”, a declarat Loos pentru sursa ciatată.
„Producătorii de mașini au crescut prețurile vehiculelor noi cu 30 până la 40% în ultimii ani, cu o strategie de a vinde mai multe modele premium. Criza lanțului de aprovizionare are, desigur, un impact clar, dar este de așteptat să se atenueze în luna următoare, cu mult înainte ca Euro 7 să intre în vigoare”, a adăugat el.
Inițial programată să apară înainte de sfârșitul anului 2021, Comisia Europeană a confirmat acum o dată de publicare de 9 noiembrie pentru Euro 7. Legea este de așteptat să intre în vigoare în 2025.
Spre deosebire de Euro 6, standardele revizuite acoperă în plus emisia de particule ultrafine de la abraziunea plăcuțelor de frână și durabilitatea bateriei.
Standardele Euro 6, impuse în 2014, au înregistrat o scădere cu 22% a emisiilor de NOx de la mașini și camionete și cu 36% de la camioane și autobuze până în 2020. Emisiile de particule au scăzut cu 28% de la vehiculele ușoare și 14% de la vehiculele grele.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News