„Venezia nelle opere grafiche e pittoriche di alcuni artisti romeni provenienti dalla collezione del Museo di Brăila «Carol I»”
Luni, 8 mai, la ora 18:00, în Mica Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia, instituţia românească din oraşul istoric italian, în parteneriat cu Muzeul Brăilei «Carol I», beneficiind de susţinerea Consiliului Judeţean Brăila şi a Institutului Cultural Român, va organiza vernisajul expoziţiei de artă vizuală Venezia nelle opere grafiche e pittoriche di alcuni artisti romeni provenienti dalla collezione del Museo di Brăila “Carol I”, curatoriată de Alina–Ruxandra Mircea, ce va reuni lucrări ale artiştilor Octav Angheluţă (1904–1979), Emilia Dumitrescu (1921–2005) şi Romeo Voinescu (n. 1925) aflate în colecţia Secţiei de Artă a muzeului brăilean.
Emilia Dumitrescu, Venetia
În deschiderea expoziţiei, care se va afla la dispoziţia publicului până în 29 mai, vor susţine alocuţiuni Prof. univ. dr. Rudolf Dinu (Directorul Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia), Conf. univ. dr. Zamfir Bălan (Directorul adjunct al Muzeului Brăilei «Carol I») şi Muzeograf Alina–Ruxandra Mircea (Secţia de Artă a Muzeului Brăilei «Carol I»).
Reunind lucrările «veneţiene» ale celor trei artişti, expoziţia îşi propune să înfăţişeze ecourile Veneţiei în arta românească a secolului XX. Octav Angheluţă, Emilia Dumitrescu şi Romeo Voinescu s-au numărat printre puţinii artişti români care au avut prilejul de a vizita Italia înainte de «dezgheţul» politic şi cultural din anii 1964–1971. Picturile şi desenele lor, în mare parte aflate astăzi în colecţia Muzeului Brăilei «Carol I», sunt mărturii ale încercării de recuperare a peisajului veneţian şi a motivelor lagunare în arta românească contemporană din anii ‘60 ai secolului trecut.
Octav Angheluţă a căutat să înfăţişeze Veneţia din unghiuri insolite, reuşind să depăşească reprezentările clişeizate şi pitorescul facil. Peisaj din Veneţia, seara şi Piaţa San Marco sunt sugestive pentru viziunea artistică a pictorului. Focalizându-şi atenţia asupra grupurilor de turişti şi nu, aşa cum ar fi fost de aşteptat, asupra monumentelor care au adus faimă Veneţiei, Piaţa San Marco surprinde, in statu nascendi, o problemă foarte actuală a oraşului, care deja începea să se facă simţită în preajma anului 1960, anume turismul de masă şi urmările sale asupra spaţiului urban.
Un important rol formator l-a avut, pentru Romeo Voinescu, stagiul de specializare efectuat în 1963 la Academia de Arte Frumoase «Pietro Vannucci» din Perugia, perioadă care i-a prilejuit, printre altele, întâlnirea cu peisajul italian şi, în mod deosebit, cu cel veneţian. Una dintre picturile realizate atunci, reprezentând celebrul palat Ca’ d’Oro, se numără printre cele mai frumoase omagii aduse vreodată oraşului lagunar de un artist român.
Emulând tradiţia vedutismului, desenele şi grafica Emiliei Dumitrescu surprind o multitudine de aspecte ale Veneţiei, de la Piaţa de Peşte la Grădinile Bienalei, de la monumentele celebre la micile cafenele care aglomerau trotuarele. Variate din punct de vedere al subiectelor înfăţişate, dar unitare ca expresivitate artistică, desenele şi grafica Emiliei Dumitrescu alcătuiesc o succintă monografie vizuală a Veneţiei anilor ‘60 ai secolului XX.
Organizatorii expoziţiei îşi doresc să contribuie la mai buna cunoaştere a patrimoniului cultural naţional în Italia, a calităţii estetice a artei contemporane româneşti, prezentându-l publicului din celebrul oraş istoric italian, urbe vizitată anual de peste 20 de milioane de turişti din întreaga lume.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News