Data actualizării:
Data publicării:

Veneția 2014: Protestele fac parte din tradiția Mostrei

Autor: Corespondență specială de la Magda Mihăilescu | Categorie: Cultura
WhatsApp

FESTIVALUL INTERNAȚIONAL AL FILMULUI DE LA VENEȚIA. Michael Keaton, protagonistul filmului inaugural, Birdman, nu mai pricepea nimic. La un capăt al covorului roșu, lumea striga cât o țineau puterile, Mike, Mike, înarmată cu carnețele și creioane pentru autografe, la celălalt capăt, câteva grupuri compacte, cu tot felul de banere a căror dragoste de cinema părea a avea rațiuni nu tocmai obișnuite, preschimba titlul lui Visconti, Moarte la Veneția, în Moartea Veneției. 

FESTIVALUL INTERNAȚIONAL AL FILMULUI DE LA VENEȚIA. Italienii, mândri, de altfel, când li se amintește că aparțin unei dintre marile țări ale cinematografului, nu sunt deloc intimidați, spre deosebire de francezi, când vine vorba să opună prestigiului bătrânei Mostre situația precară a regiunii lor.

Citește și Festivalul de Film de la Veneția, 2014. Miercuri începe vânătoarea Leilor

Tăierile, reducerile de peste an sunt raportate la bugetul Festivalului, de altfel nu prea impresionant, mai ales în acest an, când s-au redus numărul invitaților, al petrecerilor și altele. Dar cum se știa că deschiderea va fi onorată de prezența președintelui Giorgio Napoletano, ocazia nu trebuia ratată.

Înaltul oaspete s-a declarat a fi un bun cunoscător al realității Știu că Italia este zguduită de evenimente dureroase, dar Mostra del Cinema este un adevărat pilon căruia Italia îi datorează prestigiu și care va ajuta Veneția să meargă mai departe.

Dar cum minunile au viață scurtă, chiar și în materie de mânie, a doua zi, lumea era ocupată cu altceva să comenteze bucuroasă filmul lui Alejandro G. Inarritu Birdman, fără a uita să-l laude pe directorul Barber pentru că, și de data acesta, a ales inspirat pelicula de deschidere, după ce anul trecut încântase tot poporul, fie el mai mult sau mai puțin cinefil, cu Gravity.

Și acum, criticii, cei mai mulți, au făcut front comun cu spectatorii în a găsi punctele forte ale filmului. Pe de o parte, povestea despre dificultatea regăsirii demnității și a identității într-o lume pretins comunicativă, în realitate tot mai alienată, pe de alta- virtuozitatea tehnică, perfecțiunea disimulării, care ne face să credem că cea mai mare parte a acțiunii a fost filmată într-un singur plan-secvență de faimosul director de fotografie, colaborator statornic al regizorului.

« După atâtea istorii dramatice care aveau gustul unui chili mexican – declara autorul la conferința de presă - eram în căutarea unui desert pentru a mă odihni puțin. După patru ani în care nu am făcut nimic, adică după Biutiful, mi-am zis că ori fac ceva de care să-mie fie teamă, ori se va termina cu mine. Așa m-am aruncat în gol și am descoperit râsul, fie el și cel specific unei comedii negre, ca pe un limbaj minunat. M-am simțit precum funambulul Philippe Petit, cel care mergea pe un fir, între doi zgârie nori, fără plasă de siguranță. A fost un risc, desigur, dar a meritat ».

Protagonistul, Michael Keaton, cândva Batman, aproape de nerecunoscut pe covorul roșu, s-a achitat strălucit de ceea ce mulți numesc a fi cel mai bun rol al carierei sale.

În film, este tot un fost super erou, Birdman, sătul după trei episoade să-și tot vadă numele legat doar de faimosul personaj cu aripi. Încearcă o relansare a carierei sale, de regizor în teatru, pe Broadway. Nu bănuiește ce-l așteaptă, spaima de eșec, intensificată de raporturile dificile din familie, mai ales cu cinica sa fiică Emma Stone, o fată a timpului nostru, a cărei deviză sună astfel, « Cine nu este pe Facebook sau pe Twitter, nu există». Spaimele îl afundă pe bietul om într-o lume a fantasmelor.

"Nu-mi displace ideea unui Birdman care mă urmărește - va spune actorul. În fond, toți avem un Birdman în viața noastră. Totul este cum reușim să gestionăm situația. Depinde de noi să găsim modalitatea de a conduce mașina și de a menține ego-ul nostru mereu pe postul pasagerului »

Pentru că în prima corespondență pomeneam de staruri și pentru că am rămas datoare cu multe nume, voi spune că Inarritu a venit însoțit, în afara lui Keaton, de Edward Norton, specializat în roluri de răi, și de Emma Stone, cunoscută mai ales ca parteneră a lui Spider Man. Vedetele sosesc, nu avem nicio teamă. Nu vor fi prezenți, însă, doi dintre cei care trebuiau să ocupe un loc în juriu, cineastul iranian Mahnaz Mohammadi și regizorul ucrainean Oleg Sențov, amândoi încarcerați.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel