Data publicării:

Varianta radicală pentru Praid: Salina actuală ar putea deveni istorie. Autoritățile propun deschiderea uneia noi

Autor: Tiberiu Vasile | Categorie: Stiri
WhatsApp
Foto: Agerpres
Foto: Agerpres

Salina din Praid riscă să fie abandonată, după ce experții au propus o soluție.

După vizita de evaluare efectuată la Salina Praid, reprezentanți ai Asociației Europene a Producătorilor de Sare (EUsalt) au avansat două soluții majore pentru remedierea efectelor produse de inundațiile recente.

Potrivit concluziilor preliminare ale experților, fie se intervine direct asupra minei existente pentru a o stabiliza, fie se deschide o structură complet nouă, atât pentru turism, cât și pentru extracția sării.

Vineri, în cadrul unei întâlniri tehnice desfășurate la Praid, directorul de investiții al Societății Naționale a Sării (SALROM), Nicolae Sebastian Șoltuz, a prezentat în detaliu variantele identificate de specialiști, menționând că acestea vor fi incluse într-un raport oficial elaborat de experții EUsalt.

"Sunt două sugestii. Prima ar fi..."

"Sunt două sugestii. Se lucrează la un raport în sensul ăsta. (...) Prima ar fi evacuarea controlată a apei din mine și, odată cu evacuarea apei, rambleierea minelor vechi, deci umplerea cu pietriș, balast, pentru stabilizare (...), urmând ca apoi, concomitent cu rambleierea, să fie blocate, betonate căile de acces, pentru că minele vechi comunică prin patru galerii subterane cu mina turistică și mina în care se făcea extracția, motiv pentru care și acestea au fost inundate la vremea respectivă. Deci, blocarea canalelor respective și, ulterior, încercarea de scoatere, la fel controlată, a apei din mina turistică și din mina de extracție, dacă este posibil, în funcție de ce vor spune rapoartele, ce va spune studiul respectiv în privința stabilității. Au spus că, din punctul lor de vedere, acesta este un proces de lungă durată și cu niște costuri fantastice. Gândiți-vă că volumul de material de umplere care ar trebui băgat doar în minele vechi, deci cele care sunt cele mai la suprafață, ar fi vorba de aproape 1.800.000 de tone de pietriș, deci vorbim de milioane de euro, numai materialul în sine", a explicat Șoltuz.

Pe lângă costurile ridicate și durata lungă de implementare, specialiștii au atras atenția că această soluție nu poate oferi o protecție completă în fața infiltrațiilor viitoare. Chiar dacă alimentarea cu apă din pârâu ar fi stopată, infiltrațiile din straturile subterane sau de pe versanți vor continua să pună presiune pe sistemul de galerii.

Experții EUsalt au venit cu o a doua opțiune

În acest context, experții EUsalt au venit cu o a doua opțiune, considerată mult mai realistă. Ei au propus construirea unei noi structuri subterane, dedicată atât vizitării turistice, cât și activității de extracție.

"Sugestia lor a fost că ar fi mult mai indicat, dacă ar exista posibilitatea de deschidere de o altă mină turistică și implicit o altă mină de extracție, folosind oamenii pe care îi avem aici, prin două galerii de acces, săpate concomitent, una care să se ducă în mina turistică, în zona turistică, pe care o vom crea separat și una care să se ducă în zona de extracție, care va fi creată separat. Cele două galerii de acces, odată formate, au și rolul ventilației, deci nu ar fi nevoie de un puț de aeraj, care ar fi foarte scump și mult mai greu de făcut. (...) Astea sunt cele două soluții, cele două sugestii pe care le-au dat experții", a mai spus Șoltuz.

Întrebat dacă în cazul implementării celei de-a doua opțiuni actualele mine vor fi abandonate, Șoltuz a precizat că proiectul de stabilizare al acestora va continua, dar pe un termen extins și cu o desfășurare treptată, din cauza resurselor uriașe necesare.

"Nu se vor abandona, deci se va lucra în paralel și la partea de rambleriere, dar care se va întinde pe o durată mult mai lungă de timp, având în vedere sumele de bani care vor trebui aduse în acest tip de proiect. Deci, nu ar fi o chestie pe termen scurt, într-un timp foarte scurt pe rambleiere, cu un volum mare de muncă. (...) Gândiți-vă, acele 1,8 milioane de tone de care v-am spus eu, dacă fac bine calculul, cred că ar fi vorba de 200 de camioane pe zi, care ar trebui să treacă pe aceste drumuri zi de zi, încărcate cu 25 de tone de material, în timp de vreo 400 de zile sau vreo 500 de zile", a completat el.

Ideea construirii unei noi galerii este abia în faza incipientă

Pentru noua structură propusă, SALROM trebuie să evalueze în primul rând suprafața pe care o are în concesiune, pentru a identifica locuri potrivite în care s-ar putea demara săpăturile. Conform estimărilor făcute de experți, amenajarea noilor galerii ar putea fi finalizată într-un interval de maxim 18 luni de la începerea lucrărilor.

Cu toate acestea, ideea construirii unei noi galerii este abia în faza incipientă și nu a fost discutată oficial la nivel decizional, potrivit Agerpres. 

"Nu a fost discutată, (...) ieri a fost sugestia pe care ne-au dat-o experții în cadrul Comitetului de Urgență, deci toată lumea a fost acolo când experții au prezentat soluția. Așa cum v-am spus, primul lucru care trebuie văzut, trebuie să vedem hărțile de perimetru în care SNS-ul are licență de exploatare și, în funcție de acele hărți, în funcție de (...) zona geografică și de acces, putem să vedem unde și de unde am putea ataca frontul respectiv", a precizat Nicolae Sebastian Șoltuz.

CITEȘTE ȘI: Ajutor pentru locuitorii din Praid afectați de inundații. Ministrul Bogdan Ivan, anunțul zilei

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel