
Litiul, un ”ingredient” fundamental pentru bateriile de mașini electrice
Europa suferă multe întârzieri în furnizarea și producția acestui metal, iar pentru a nu rămâne în urmă în cursa către electrificarea transporturilor, Bruxelles-ul încearcă să se concentreze atât pe rezervele interne, cât și mai ales pe pârghie comercială cu țări terțe producătoare, precum Australia și Chile.
O cursă care, avertizează sectorul industrial, ar fi zădărnicită de posibila includere a litiului în lista neagră a substanțelor toxice.
Problema, susțin lobby-urile bateriilor electrice, este că o astfel de clasificare ar crește vertiginos costurile cu litiul în Europa, îndepărtând investitorii. Prețuri care au crescut deja consistent pe piețele internaționale: în contextul boom-ului cererii de vehicule electrice, costurile metalelor s-au dublat între 2017 și 2021. Și în 2022, în urma problemelor de-a lungul lanțului de aprovizionare, prețurile au devenit de 7 ori mai mari decât anul trecut.
Litiul - efecte toxice pentru reproducere și nou-născuți
Aceste argumente, însă, nu elimină datele de bază: mai multe studii au confirmat că trei săruri de litiu au efecte toxice pentru reproducere și fetuși și, de asemenea, determină riscul de malformații cardiace la sugarii alăptați.
ONG-urile de mediu, precum Health and Environment Alliance, apără opinia ECHA, o agenție pe care aceleași organizații ecologice nu au omis să o critice atunci când a negat riscurile glifosatului pentru oameni. Pe de altă parte, sectorul industrial obiectează că studiile examinate nu sunt suficient de solide, potrivit Europa Today.
Comisia Europeană va trebui să ia o decizie finală în cursul anului, cel târziu la începutul anului 2023. Clasificarea litiului ca substanță toxică nu ar duce la interzicerea utilizării litiului în vehicule sau în celelalte sectoare în care se folosește, dar ar risca totuși să provoce o creștere a costurilor acestuia.
Șapte grupuri industriale au cerut Comisiei să nu finalizeze etichetarea litiului
”Ar fi o decizie care contravine în mod clar obiectivului Uniunii Europene de a-și atinge obiectivele ambițioase în materie de climă pentru 2030 și 2050”, a declarat Giorgio Corbetta, directorul afacerilor europene al lobby-ului industrial Eurobat.
”O astfel de clasificare ar împiedica Europa să devină independentă strategic pentru a-și produce propriile baterii”, a declarat Claude Chanson, directorul general al lobby-ului Recharge Battery.
Pentru moment, litiul este esențial pentru dezvoltarea bateriilor auto, însă, la orizont se conturează o nouă alternativă: introducere comercială a ”Na-ion”, o baterie care folosește sodiu și nu litiu. Catl, unul dintre giganții chinezi din sector, deja produce acest tip de baterii auto.
Citește și:
Viitor cu emisii scăzute la costuri ridicate. Prețul litiului folosit în bateriile pentru mașinile electrice a crescut de șase ori de la începutul anului
Creșterea ”nebună” a prețului litiului amenință speranța pusă în mașinile electrice pentru remedierea schimbărilor climatice. Litiul, metalul alb-argintiu foarte reactiv, care este un ingredient crucial în bateriile utilizate în vehiculele electrice (EV), devine din ce în ce mai scump.
Pentru guvernele Uniunii Europeane care s-au angajat să elimine treptat motoarele cu ardere în viitorul apropiat, creșterea costului și deficitul tot mai mare a metalului ridică întrebări cu privire la modul în care își vor îndeplini termenele limită, dintre care multe vin cu scadența în 2035.
Având în vedere că motoarele cu ardere reprezintă un sfert din emisiile de carbon, potrivit Națiunilor Unite, o întârziere în trecerea de la mașinile pe benzină și diesel ar da o lovitură gravă eforturilor de reducere a emisiilor de carbon și de a preveni cele mai grave efecte ale schimbărilor climatice.
”Așa cum a spus Elon Musk, litiul va fi factorul limitativ,” a declarat Joe Lowry, expert pe piața globală a litiului și fondatorul Global Lithium LLC, pentru Al Jazeera. ”Este o matematică foarte simplă”, a mai adăugat acesta.
Prețul litiului a crescut cu peste 600% de la începutul anului, de la aproximativ 10.000 de dolari pe tonă metrică în ianuarie la 62.000 de dolari în iunie, potrivit Benchmark Market Intelligence.
Citește mai mult AICI.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News




Citește articolele cu aceleași etichete:
- Se complică lucrurile la Chefi la cuțite. Irina Fodor, anunț în timpul filmărilor
- De ce a divorțat Christian Sabbagh de fostele soții: "Inevitabil apar discuții, certuri. Oricât ai încerca să te ferești..."
- Horoscop 27 septembrie: Berbec, Taur, Gemeni, Rac, Leu, Fecioară. Zodia care va face o schimbare la serviciu. Te-ai săturat să muncești mult pe bani puțini!
- Se introduce o nouă materie în toate școlile din România. Ce vor studia elevii în plus
- Hellvig, către Halep: Am demisionat, am renunțat la tot și am decis să lupt până în pânzele albe pentru a dovedi că sunt nevinovat
- Smiley, primele declarații după ce a rămas fără permis: "Am fost testat antidrog"
- Oana Zăvoranu și Alex Ashraf divorțează, după șapte ani de căsnicie: "Sunt, în sfârșit, o femeie liberă care are de unde alege"
- „O noapte la Veneția”, prăjitura care îndulcește nopțile și simțurile. Rețeta e simplă
- BANCUL ZILEI: Care vor fi consecințele restricțiilor de la iarnă
- Casa Verde Fotovoltaice, blocat. Chirieac către Neculaescu: Dacă primiți termen în aprilie la anul? Ce faceți cu România?