Data publicării:
UNESCO cere interzicerea telefoanelor mobile la cursuri în toată lumea
Telefoanele mobile ar trebui interzise în școli pentru a elimina o sursă importantă de întreruperi în timpul cursurilor, pentru a îmbunătăți învățarea și pentru a-i proteja pe copii de hărțuire în mediul online, potrivit unui raport ONU.
UNESCO, agenția ONU pentru educație, știință și cultură, a precizat că există dovezi care demonstrează că utilizarea excesivă a telefonului mobil este legată de o performanță școlară redusă și că timpul îndelungat petrecut în fața ecranului are un efect negativ asupra stabilității emoționale a copiilor.
Recomandarea privind interzicerea folosirii smartphone-urilor în școli trimite un mesaj clar despre faptul că tehnologia digitală în ansamblul ei, inclusiv inteligența artificială, ar trebui să fie întotdeauna subordonată unei „viziuni centrate pe om” în educație și nu ar trebui niciodată să înlocuiască interacțiunea față în față cu profesorii, scrie The Guardian.
„Nu orice schimbare înseamnă progres. Doar pentru că ceva poate fi realizat nu înseamnă și că ar trebui făcut”, se arată în raportul ONU.
Potrivit UNESCO, într-o lume în care o parte tot mai mare a educației se mută în mediul online, nu trebuie să se neglijeze „dimensiunea socială” a educației unde elevii învață în prezența fizică a profesorilor.
„Cei care promovează o individualizare tot mai mare s-ar putea să nu înțeleagă ce înseamnă educația”, se menționează în raport.
„Conexiunile online nu înlocuiesc interacțiunea umană”
„Revoluția digitală are un potențial incomensurabil, dar, la fel cum au fost emise avertizări despre cum ar trebui reglementate în societate, o atenție asemănătoare ar trebui acordată felului în care este folosită în educație”, a spus directorul general al UNESCO, Audrey Azoulay. „Folosirea acestuia trebuie să fie pentru experiențe de învățare îmbunătățite și pentru bunăstarea elevilor și profesorilor, nu în detrimentul acestora. Păstrați în primul rând nevoile cursantului și sprijiniți profesorii. Conexiunile online nu înlocuiesc interacțiunea umană.”
UNESCO a spus în raport că țările trebuie să se asigure că au stabilite obiective și principii clare pentru a se asigura că tehnologia digitală în educație este benefică și evită daune, atât asupra sănătății individuale a elevilor, cât și asupra democrației și drepturilor omului.
Utilizarea excesivă sau neadecvată de către elevi a tehnologiei în clasă și acasă, fie că este vorba de smartphone-uri, tablete sau laptopuri, ar putea distrage atenția și poate avea un impact dăunător asupra învățării.
Cu toate că tehnologia ar putea deschide oportunități de studiu pentru milioane de oameni, beneficiile sunt răspândite inegal, o mare parte din populația țărilor mai sărace neputând practic să le acceseze. Infrastructura educației digitale este scumpă, iar consecințele pentru mediu sunt deseori subestimate.
Există foarte puține studii serioase care să demonstreze că tehnologia digitală aduce beneficii reale în educație, potrivit raportului Global Education Monitor al UNESCO pentru anul 2023. O mare parte din studiile efectuate în acest domeniu sunt finanțate de companii private care încearcă să își vândă produsele educaționale. Influența pe care aceste firme o au asupra legilor educației la nivel mondial provoacă „îngrijorări”, potrivit raportului.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News