Un asteroid troian, pe aceeaşi orbită cu Pământul în jurul Soarelui. Va dura mii de ani până vom scăpa de el
Autor: Florin Răvdan
Fotografie creată de Joe, de la Pexels
Este oficial. Pământul este însoţit pe orbita în jurul Soarelui de un asteroid troian, al doilea de tipul acesta descoperit până acum.

Numit 2020XL5, roca spaţială ar putea arăta că astfel de asteroizi sunt mai obişnuiţi decât cred astronomii. Experţii spun că acest asteroid va rămâne pe aceeaşi orbită ca Pământul pentru cel puţin 4000 de ani.

"Descoperirea acestui al doilea asteroid troian ar putea să ne mărească baza de cunoştinţe în ceea ce priveşte dinamica acestor roci. Prin compararea orbitelor naturale ale celor doi asteroizi de tip troian de care ştim până acum, putem să înţelegem mai bine mecanismele lor de apariţie şi de tranzit", transmit astronomii, conform Science Alert.

Asteroizii de tip troian, cunoscuţi şi ca "planete minore", sunt pietre spaţiale care se alătură orbitei unor planete mai mari în Sistemul Solar. Aceştia pot fi găsiţi în două zone gravitaţionale stabile din jurul planetelor, numite Puncte Lagrange. În aceste puncte, orice obiect este, practic, ţinut pe loc de forţa gravitaţională a planetei, combinată cu cea a Soarelui.

Primul troian al Pămâtului este o piatră cu un diametru de 300 de metri, iar peste aproximativ 15.000 de ani va părăsi orbita Pământului.

"Dacă vom putea descoperi mai mulţi astfel de asteroizi, ar putea să devină mai ieftin să ajungem pe lună. Ar putea deveni baze pentru explorarea avansată a Sistemului Solar, sau ar putea fi o sursă de resurse", a declarat astronomul Cesar Briceno, de la NOIRLab.

Asteroid PERICULOS, mai mare decât cea mai înaltă clădire din lume, monitorizat de la Observatorul Astronomic din Galați

Un asteroid din categoria celor considerați potențial periculoși pentru Pământ a fost urmărit de cercetătorii de la Observatorul Astronomic din Galați, transmite Mediafax. Monitorizarea a avut loc cu ajutorul informațiilor furnizate de Biroul de Apărare Planetară.

Asteroidul (7482) 1994 PC1 a fost monitorizat cu ajutorul echipamentelor de la Observatorul Astronomic din Galați. Este vorba despre un asteroid periculos, iar datele au fost comunicate instituțiilor internaționale.

„În perioada 19 – 21 ianuarie 2022, la Observatorul Astronomic din cadrul Complexului Muzeal de Ştiinţele Naturii „Răsvan Angheluţă” Galaţi, s-au efectuat mai multe de observații astrometrice și fotometrice de seară, în care s-au realizat măsurători de poziție ale asteroidului (7482) 1994 PC1, care face parte din categoria asteroizilor potențial periculoși. Măsurătorile vor contribui la determinarea precisă a orbitei asteroidului și au fost raportate la Minor Planet Center (MPC)”, au anunțat reprezentanții observatorului astronomic din Galați.