Un asteroid estimat la 10.000 de cvadrilioane de dolari poate fi văzut de pe Pământ

Autor: Liana Ganea | Categorie: Stiri
Foto: Pixabay
Un gigant stelar extrem de valoros va putea fi văzut de pe Pământ.

O navă spațială NASA se îndreaptă către asteroidul 16 Psyche, un corp ceresc bogat în metale, estimat la o valoare impresionantă de 10.000 de cvadrilioane de dolari datorită tocmai datorită componenței sale de aur, fier și nichel. Oamenii de știință consideră că Psyche ar putea reprezenta miezul metalic al unei protoplanete eșuate, situată în centura principală de asteroizi dintre Marte și Jupiter. Asteroidul de forma unui cartof are un diametru de 278 de kilometri și o lungime de 231 de kilometri, acoperind o suprafață de 102.998 de kilometri pătrați.

Asteroidul 16 Psyche are nevoie de aproximativ cinci ani tereștri pentru a-și completa orbita în jurul Soarelui și se rotește pe axa sa la fiecare puțin peste patru ore. Cei interesați să observe 16 Psyche îl pot localiza pe cerul sud-vestic în primele ore ale dimineții. Totuși, pentru a-l vedea este necesar un telescop, și asta pentru că strălucește cu o magnitudine de 9,6.

Când va fi vizibil

Asteroidul 16 Psyche va fi în opoziție, direct opus Soarelui pe cer, pe 6 august la ora 09:00, ora României, fiind vizibil în constelația nordică Capricornus, scrie Chron. Misiunea Psyche, lansată în octombrie 2023, își propune să exploreze acest asteroid unic și bogat în metale, primul de acest fel studiat de o navă spațială.

Explorarea asteroidului 16 Psyche nu doar că ar putea revoluționa înțelegerea noastră asupra formării sistemului solar, dar deschide și noi posibilități pentru exploatarea resurselor spațiale. Reducerea costurilor și progresele în tehnologia de explorare spațială pot transforma aceste obiecte într-o resursă viabilă pentru viitor. Misiunea Psyche promite să aducă informații valoroase și să stimuleze atât curiozitatea științifică, cât și inovațiile tehnologice, marcând un nou capitol în explorarea spațială. Nava spațială se află în prezent la peste 305 milioane de kilometri de asteroid, călătorind cu o viteză de 37 km pe secundă, și este programată să ajungă la destinație în august 2029.

Și acest asteroid se apropie de Pământ. Va fi "lângă noi" pe 10 august

Un asteroid de dimensiuni considerabile, denumit 2023 NT1, se apropie de Pământ, stârnind interesul și vigilența comunității astronomice. Asteroidul 2023 NT1 a fost detectat inițial în iulie 2023 și are un diametru estimat între 150 și 300 de metri. Este clasificat ca un asteroid din clasa Apollo, cunoscut pentru traiectoriile sale ce intersectează orbita Pământului. Acest asteroid completează o orbită în jurul Soarelui în aproximativ 1,2 ani tereștri.

Conform calculelor efectuate de Centrul de Studii al Obiectelor din Apropierea Pământului (CNEOS) al NASA, 2023 NT1 va trece la o distanță minimă de aproximativ 5 milioane de kilometri de Pământ pe 10 august 2024, anunță The Virtual Telescope Project. Deși această distanță poate părea mare în termeni tereștri, în contextul astronomic este considerată o apropiere semnificativă.

NASA și alte agenții spațiale monitorizează constant traiectoria asteroidului pentru a detecta orice schimbări neașteptate. Tehnologiile moderne permit predicții precise ale traiectoriilor asteroizilor, reducând riscul de impact neașteptat. În cazul în care un asteroid ar reprezenta o amenințare reală, există planuri de contingență pentru devierea sa, cum ar fi misiunile de impact cinetic.

Deși 2023 NT1 nu va fi vizibil cu ochiul liber, astronomii amatori echipați cu telescoape pot încerca să observe asteroidul pe măsură ce se apropie de Pământ. Cea mai bună perioadă pentru observare va fi în zilele imediat anterioare și următoare datei de 10 august.