Data publicării:
Transportul cu trenul, ignorat în România. Sociologul Dumitru Sandu, avertisment: Preţuri în creştere pentru maşini
Sociologul Dumitru Sandu și jurnalistul Val Vâlcu au vorbit despre dezvoltarea comunelor de lângă marile orașe ale României și despre transportul care leagă aceste localități.
„Planificarea teritorială regională din România rămâne legată de cum faci o mai bună legătură între marile orașe de peste 100.000-200.000 locuitori și comunele învecinate. Este un fapt dovedit clar de cifrele pe care le avem că acolo unde ai avut comune periurbane, acestea s-au dezvoltat mai repede. La această cale nu se poate renunța”, a transmis sociologul, la DC NEWS.
Occidentul fructifică transportul în comun. La noi este doar mașina, mașina, mașina
„Așa este. Dar dumneavoastră luați în calcul șoseaua, drumul. Ori lumea se mută spre calea ferată. Noi neglijăm în discuție calea ferată. Vor fi prețuri în creștere pentru transportul rutier”, a replicat jurnalistul Val Vâlcu, iar Dumitru Sandu a aprobat.
„Acum deja a devenit mitologie autostrada: vom avea, nu vom avea? Dacă ne uităm în jurul orașelor occidentale, există rețea de metrou, de tren de suprafață. Copiii celor care stau în vilele din Chiajna s-ar duce la liceul din București cu trenul, tramvaiul, metroul? Aceste lucruri nu sunt în discuție, vorbim doar despre mașină, mașină, mașină”, a mai spus Vâlcu.
Problema nu este să faci drumuri, ci să ai o comunicare bună cu populația, spune sociologul
„Da, așa este. Mai puțin bicicleta, mai puțin mersul la pas. De fapt, problema nu este să faci drumuri. Problema este să dezvolți mijloace de comunicare de orice fel: de la metrou, la tren la cale ferată. E nevoie de multiplicare a tuturor mijloacelor de comunicare. (...) Sunt aspecte de politică teritorială care nu trebuie neglijate”, a explicat sociologul Dumitru Sandu.
Cum pot să se dezvolte comunele mici și la mare distanță de orașe
„Dacă lași decalajele să meargă la nesfârșit este incorect din punct de vedere social. De ce unii oameni trebuie să trăiască mai rău și alții mai bine din simplu fapt că trăiesc în zone diferite ale țării? Aș da exemplul cu Alianța Vestului, orașele mari din vestul țării, Timișoara, Cluj, Arad, Oradea care au încercat să găsească forme de cooperare astfel încât să poată ajunge mai ușor la bani europeni.
Una dintre soluții, în afară de descentralizare și reorganizare administrativă, una dintre soluțiile de rezolvare parțială a problemelor e multiplicarea formelor de cooperare între unitățile teritoriale. Există și este cunoscută tema, în toată Uniunea Europeană, inclusiv în România, a GAL-urilor (Grupuri de Acțiune Locală), care sunt asocieri între comune și orașe mici pe diferite proiecte și foarte multe merg bine încât orice formă de cooperare între unități teritoriale învecinate poate reduce din probleme.
Nu trebuie uitată partea goală a paharului. Acum mai mulți ani, a apărut un drum care se termina în pădure. Atâta vreme cât nu se găsesc nu doar formule de cooperare simplă, cât și de consolidare administrativă, nu se rezolvă problema. În prezent, județele nu pot rezolva probleme legate de spitale regionale mari, universități mari pentru că ele sunt unități teritoriale reduse. E nevoie de formule administrative intermediare între guvernul central, de cele mai multe ori foarte politizat, și administrațiile județene“, a precizat sociologul Dumitru Sandu, tot în interviul DC NEWS.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News