Transportatorii români cer o dată fermă de intrare în spațiul Schengen terestru
Transportatorii români solicită autorităților, române și europene, să ofere o dată fermă privind intrarea în spațiul Schengen cu frontiere terestre.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită din nou autorităților române și europene să ia măsuri urgente pentru intrarea României în spațiul Schengen cu frontierele terestre în 2024, potrivit unui comunicat de presă.
Pierderile financiare cauzate de neaderarea la Schengen nu mai pot fi acceptate și reprezintă una dintre problemele severe cu care se confruntă în acest moment operatorii de transport din România, conform sondajului “Top 10 probleme din industria transporturilor rutiere” realizat de UNTRR în 2023.
”Profităm astăzi de prezența cancelarului austriac Karl Nehammer la București pentru a reitera nevoia vitală a transportatorilor rutieri ca România să intre în spațiul Schengen cu frontierele terestre cât de repede posibil.
Așteptăm acest lucru de 13 ani, din momentul în care instituțiile europene s-au pus de acord că România îndeplinește toate condițiile tehnice pentru aderare. Nu mai putem aștepta. În tot acest timp, transportatorii români au pierdut miliarde de euro an pe an, numai din cauza timpului îndelungat petrecut la frontiere.
Un singur exemplu: doar din timpii de așteptare petrecuți anul trecut la frontierele cu Ungaria și Bulgaria (adică zeci de ore la cozi kilometrice pentru un singur camion) industria a pierdut aproximativ 16,6 miliarde de euro în perioada 2012-2022, adică 16% din totalul pieței, un procent enorm.
Anul trecut, de pildă, pierderea a fost de 2,55 miliarde de euro, iar în 2022 a fost de 2,41 miliarde. În consecință, în cazul în care autoritățile europene au cerințe speciale pentru aderarea României cu frontierele terestre, le solicităm să le menționeze cu claritate”, a declarat Radu Dinescu, Secretar General al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România, citat în comunicatul menționat.
Care sunt principalele beneficii ale aderării României la spațiul Schengen
Printre principalele beneficii ale aderării României la spațiul Schengen cu frontierele terestre se numără: fluidizarea traversării graniței cu Ungaria și Bulgaria, reducând timpii de așteptare, emisiile de dioxid de carbon și, cel mai important, pierderile financiare. Totodată, un efect direct al aderării va fi dinamizarea competitivității pe piața transporturilor, creșterea investițiilor străine și a exporturilor.
Transportatorii au menționat, printre probleme generate de neaderarea la Schengen, pierderile foarte mari cauzate transportatorilor rutieri de marfă prin neaderarea la Schengen, care antrenează efecte negative în lanț în privința exporturilor, deoarece transportul rutier reprezintă în acest moment principalul exportator de servicii al României.
”El însumează aproape un sfert din totalul exporturilor de servicii și o valoare de aproape 40 de miliarde de euro în 6 ani. De asemenea, transportatorii români mai dețin și 60% din importurile României cu bunuri transportate rutier.
De menționat mai este și faptul ca, deși România reprezintă a 12-a economie din Uniunea Europeana, în privința transportului rutier de mărfuri se situează pe un loc fruntaș 6. În anul 2022 de pildă, transportatorii români au deținut 4% din piața transportului rutier de marfa din întreaga Uniune Europeană - un procent semnificativ, ținând cont de faptul ca economia României reprezinta doar 1,8% din PIB-ul UE”, susțin transportatorii, care citează studiul ”Piața Transporturilor Rutiere din România, 2018 - 2030” realizat la solicitarea UNTRR.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News