Începând de vineri, posesorii de autovehicule vor plăti noua taxă de mediu la înmatricularea mașinilor. Timbrul de mediu are valori de la sub 50 de euro, pentru un autoturism nou Euro 5, la peste 2.500 de euro, pentru unul Euro 3 de 10 ani.
Calculul timbrului de mediu îl face agenţia fiscală pe raza căreia persoana îşi are domiciliul. Înainte de a mearge la instituţia unde se încasează banii, şoferii îşi pot calcula singuri nivelul taxei cu ajutorul calculatorului de pe site-ul Administraţiei Fondului de Mediu. Timbrul se achită în lei la Trezoreriile Statului pe raza cărora şoferii îşi au domiciliul.
Cei care au plătit vechea taxă de poluare nu vor mai plăti timbrul de mediu, în timp ce persoanele cărora le-a fost restituită taxa vor plăti timbrul la prima transcriere.
Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere, dar nu şi în cazul tranzacţiilor civile (moştenire sau partaj).
Noua formulă de calcul conduce la o creştere în medie de aproximativ 10% a sumei de plată pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi la o scădere cuprinsă între 60% şi 90% pentru cele Euro 2, Euro 1 şi non-euro. Suma de plată va scădea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 şi cu 90% pentru non-euro.
AICI îți poți calcula singur taxa de mediu
La maşinile Euro 2, Euro 1 şi non-Euro, practic, se va aplica vechii taxe de mediu o cotă de reducere între 60 şi 90 la sută, în timp ce în cazul autoturismelor Euro 3, Euro 4 şi Euro 5, timbrul de mediu va fi calculat, în principal, în funcţie de emisia de CO2 trecută în cartea de identitate a maşinii, luată în calcul în întregime, faţă de 30 la sută, cât avea pondere în vechea taxă.
Cuantumul taxei pentru maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2 cu tehnologii mai învechite va fi mai mic decât cel actual, mergându-se pe ideea că aceste autovehicule au o durată scurtă de funcţionare şi, prin urmare, vor polua pentru un interval mai mic.
Taxa rămâne la cote similare pentru maşinile Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, maşini hibride şi electrice nu va fi plătit nimic.
Ordonanţa stabileşte un cuantum diferit pentru maşinile cu motoare pe benzină şi pentru cele cu motorină, având în vedere că emisiile poluante din pulberi sunt mult mai mari în cazul motorinei.
Pentru automobilele cu norma de poluare Euro 5, valorile taxei sunt în medie egale, deoarece emisiile de pulberi sunt egale pentru cele două tipuri de combustibil.
De la plata timbrului de mediu vor fi exceptate autovehiculele misiunilor diplomatice, persoanelor cu dizabilităţi, forţelor armate, forţelor de securitate a statului, jandarmeriei, poliţiei, ambulanţele, autovehiculele hibride şi electrice, cele istorice sau destinate competiţiilor sportive, precum şi cele donate autorităţilor statului cu titlu gratuit.
Sunt scutite, de asemenea, autovehiculele dobândite prin moştenire, în cazul în care aceasta a intervenit în intervalul de doi ani de la data deschiderii succesiunii.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
Citește articolele cu aceleași etichete:
- SUA și Coreea de Sud blochează transporturile de petrol din Coreea de Nord. Cooperare ilegală cu Rusia, suspectată
- Musaca de post, rețeta simplă. Cine a zis că fără carne n-are gust?
- Horoscop 27 martie: Berbec, Taur, Gemeni, Rac, Leu, Fecioară. Zodia care trebuie să facă schimbări la serviciu. Șefii te vor privi cu alți ochi
- Ruptura dintre Harry și William, tot mai adâncă. Condiția Ducelui de Sussex pentru a veni de Paște în Marea Britanie
- Modificare majoră în Programul Casa Verde Fotovoltaice 2024. Laurențiu Neculaescu (AFM): Am învățat de anul trecut / video
- Cele mai vândute telefoane din lume. Samsung nu este nici măcar în top 10
- Șoferii, constrânși fizic să reducă viteza. Titi Aur, despre măsura care îi deranjează pe teribiliști: Forțată, dar necesară! / video
- Mircea Coșea analizează ”războiul șefilor de la guvern cu șefii BNR”: Trebuie să ne speriem!
- Casa Verde Fotovoltaice 2024. Laurențiu Neculaescu, AFM: Buget record! Actele necesare
- Noi reguli în aeroporturile din România, din 31 martie. Poliția de Frontieră explică ce se schimbă odată cu intrarea în Schengen aerian