Tesla renunță la producția modelului electric ieftin. ”Directiva lui Elon”: taxiurile robot - Reuters
Data publicării:
Autor: Cristian Cîșleanu
WhatsApp
Foto: Agerpres
Foto: Agerpres
Compania Tesla a renunțat la producția un model ieftin de vehicul electric.

Tesla a anulat producția mașinii ieftine promisă de mult timp, pe care investitorii se bazau pentru a impulsiona creșterea ca producător auto de masă, potrivit a trei surse familiare cu acest subiect și a unor mesaje ale companiei consultate de Reuters.

Constructorul auto va continua să dezvolte taxiurile robot care se conduc singure pe aceeași platformă de vehicule mici, au spus sursele.

Decizia reprezintă o renunțare la un obiectiv de lungă durată pe care șeful Tesla, Elon Musk, l-a caracterizat adesea ca fiind misiunea sa principală: mașini electrice accesibile pentru mase. Primul său plan complex (n.r. ”master plan”) pentru companie, din 2006, prevedea fabricarea mai întâi a modelelor de lux, apoi utilizarea profiturilor pentru a finanța o "mașină de familie cu costuri reduse".

Foto: Agerpres

Acțiunile Tesla au scăzut cu 6% la tranzacțiile de dimineață, după raportul agenției Reuters.

De atunci, Musk a promis în mod repetat un astfel de vehicul investitorilor și consumatorilor. Nu mai departe de luna ianuarie, Musk le-a spus investitorilor că Tesla plănuia să înceapă producția modelului accesibil la fabrica sa din Texas în a doua jumătate a anului 2025, în urma unui raport exclusiv al sursei citate care detalia aceste planuri.

Model 3, cel mai ieftin model al Tesla

Cel mai ieftin model actual al Tesla, Model 3, se vinde la un preț de aproximativ 39.000 de dolari în Statele Unite. Vehiculul de intrare în gamă, acum dispărut, descris uneori ca Model 2, ar fi trebuit să înceapă de la aproximativ 25.000 de dolari.

Tesla nu a răspuns unor solicitări de comentarii.

Răsturnarea puternică a situației vine în contextul în care Tesla se confruntă cu o concurență acerbă la nivel global din partea producătorilor chinezi de vehicule electrice care inundă piața cu mașini cu prețuri începând de la 10.000 de dolari. Planul pentru taxiurile robot fără șofer, unde livrarea ar putea dura mai mult timp, prezintă o provocare inginerească mai dificilă și un risc mai mare de reglementare.

Foto: Agerpres

Două surse au declarat că au aflat de decizia Tesla de a renunța la Model 2 în cadrul unei întâlniri la care au participat zeci de angajați, una dintre ele spunând că întâlnirea a avut loc la sfârșitul lunii februarie.

”Directiva lui Elon este de a merge până la capăt pe taxiurile robot”, a spus acea persoană.

Planuri pentru taxiuri robot

Cea de-a treia sursă a confirmat anularea și a spus că noile planuri prevăd producerea de taxiuri robot, dar în volume mult mai mici decât cele proiectate pentru Model 2.

Printre mai multe mesaje ale companiei, analizate de Reuters, despre această decizie se numără unul din data de 1 martie de la un manager de program pentru mașina accesibilă care discuta despre dispariția proiectului cu personalul de la inginerie. Acesta îi sfătuia să nu le spună furnizorilor "despre anularea programului".

O a patra persoană care cunoaște planurile Tesla și-a exprimat optimismul cu privire la decizia de a se îndepărta de strategia mașinii ieftine în favoarea taxiurilor robot, un segment pe care Musk l-a imaginat ca fiind viitorul mobilității. Sursa a avertizat că planurile de produse ale Tesla s-ar putea schimba din nou în funcție de condițiile economice.

Foto: Agerpres

Stoarcerea profiturilor din vehiculele de bază este o provocare pentru orice producător auto, iar întârzierea companiei Tesla în urmărirea mașinii pe care Musk o numea cândva visul său a făcut provocarea mult mai dificilă, deoarece acum se confruntă cu mult mai multă concurență în acea gamă de prețuri.

În timp ce Tesla a petrecut ani de zile dezvoltându-și modelul Cybertruck, producătorii auto chinezi au luat-o înainte în domeniul vehiculelor electrice accesibile, acaparând cote de piață, obținând economii de scară și oferind consumatorilor prețuri de chilipir pe care producătorii auto occidentali se străduiesc să le egaleze.

Foto: Agerpres

Imperiul lui Elon Musk

În timp ce vehiculele electrice chinezești au crescut pentru a contesta poziția dominantă a companiei Tesla, Musk se ocupa de imperiul său vast, care include producătorul de rachete SpaceX, dezvoltatorul de cipuri pentru creier Neuralink și aplicația X, pe care Musk a achiziționat-o în 2022. Denumită anterior Twitter, platforma s-a scufundat sub conducerea volatilă a lui Musk, pierzând cea mai mare parte din valoarea sa, deoarece compania a pierdut venituri și advertiseri.

Planurile pentru modelul Tesla accesibil au fost considerate esențiale pentru realizarea ambițiilor stratosferice ale lui Musk în ceea ce privește creșterea vânzărilor. Musk a declarat în 2020 că Tesla aspiră ca până în 2030 să vândă 20 de milioane de vehicule - de două ori mai multe decât vinde astăzi cel mai mare producător auto din lume, Toyota. 

Foto: Agerpres

Așteptările pentru un vehicul de 25.000 de dolari au stat la baza previziunilor mai modeste, dar încă ambițioase, ale analiștilor de pe Wall Street privind vânzările companiei Tesla. Aceste previziuni, potrivit unui document de relații cu investitorii companiei Tesla, prevăd o creștere a vânzărilor de vehicule la 4,2 milioane până în 2028, de la 1,8 milioane anul trecut.

Musk a mai oscilat în privința proiectului. Într-o biografie a antreprenorului lansată anul trecut, autorul Walter Issacson a relatat că Musk a "pus în 2022 o pauză" la planurile vehiculului electric de bază, motivând că un taxi robot Tesla ar face ca mașina să devină irelevantă. Consilierii lui Musk l-au îndemnat să păstreze cursul, se arată în carte.

Toate activitățile legate de H422/NV91, oprite

Tesla a numit proiectul pentru mașina accesibilă NV91 pe plan intern și H422 pe plan extern atunci când a discutat cu furnizorii, potrivit a două dintre surse și mesajelor companiei analizate de Reuters.

Mesajele transmise de managerul de program al Tesla, care nu a fost numit, către angajații Tesla au făcut referire la aceste nume de cod atunci când au discutat despre încetarea proiectului. Unul dintre aceste mesaje trimise la 1 martie spunea că "furnizorii ar trebui să oprească toate activitățile ulterioare legate de H422/NV91".

Sursele au declarat că nu cunosc toate motivele care au stat la baza deciziei de a pune capăt proiectului.

Într-un alt mesaj din data de 1 martie, managerul a mulțumit personalului de la inginerie pentru eforturile depuse și i-a îndemnat să documenteze ceea ce au învățat.

"Aș dori să le mulțumesc tuturor pentru munca depusă și pentru dedicarea de a depăși limitele și de a executa cel mai bun proiect posibil, având în vedere constrângerile agresive în care a trebuit să lucrăm", se arată în mesaj. "Nu am vrea ca toată munca noastră grea să se irosească, așa că este important să legăm lucrurile și să le documentăm corespunzător", se mai precizează în mesaj.

Foto: Agerpres

Mesajele arătau că întâlnirile care vizau proiectul pentru mașina accesibilă erau anulate. Cele două surse au declarat că unii ingineri au fost transferați.

Calendarul și modelul de afaceri al companiei Tesla pentru taxiurile robot rămân neclare. Musk a prezis în mod public un viitor al mobilității în care taxiurile fără șofer ar putea deveni în cele din urmă un mod de transport mai comun decât mașinile conduse de oameni. El a declarat că Tesla, cel mai valoros producător auto din lume, ar avea "practic o valoare zero" fără a atinge capacitatea completă de autoconducere.

În prezent, mașinile care se conduc singure au fost aprobate de autoritățile de reglementare din SUA și China doar pentru o utilizare strict limitată și experimentală pe drumurile publice.

Sistemele companiei Tesla, implicate în procese

Tesla nu a dovedit încă că poate produce o mașină autonomă în ciuda predicțiilor făcute de Musk timp de ani de zile, conform cărora se va întâmpla în curând, așteptări care au stat parțial la baza evaluării în creștere a companiei Tesla. Constructorul auto se confruntă cu procese și investigații privind accidentele în care au fost implicate sistemele sale de asistență pentru șoferi Autopilot și Full Self-Driving, care nu sunt complet autonome. Tesla a pus accidentele pe seama șoferilor neatenți.

Foto: Agerpres

Problemele legate de sistemul Autopilot al Tesla se numără printre o serie de probleme care au atras atenția. Constructorul auto se confruntă cu o altă investigație privind estimările privind autonomia mașinilor sale, lansată după ce Reuters a raportat anul trecut că Tesla ar fi manipulat indicatoarele de autonomie din bordul vehiculelor sale. Sursa citată a raportat în decembrie că producătorul auto a dat vina pe "abuzul șoferilor" pentru defecțiunile cronice ale unor piese de suspensie și direcție despre care știa de mult timp că sunt defecte.

Imaginea companiei Tesla ca inovator care respectă clima a avut de asemenea de suferit din cauza înclinației lui Musk spre politica de dreapta și a declarațiilor publice polarizante care au îndepărtat unii potențiali cumpărători Tesla, potrivit sondajelor și experților.

Producătorul auto a raportat marți o scădere de 8% a livrărilor de la an la an, imediat după ce principalul său concurent chinez, BYD, a raportat un avans de 13%. Acțiunile Tesla au scăzut cu 5% la aflarea veștii, adâncind o cădere de peste 40% din iulie anul trecut, ceea ce înseamnă o pierdere de aproximativ 400 de miliarde de dolari în valoare de piață.

Cu toate acestea, capitalizarea de piață a Tesla, de 545 de miliarde de dolari, este mai mare decât valoarea combinată a următoarelor trei cele mai valoroase companii auto, Toyota, Porsche și Mercedes-Benz MBGn.DE. Valoarea acțiunilor Tesla s-a bazat mult timp pe așteptările viitoare privind vânzările pe piața de masă și mașinile fără șofer, mai degrabă decât pe vânzările și profiturile sale actuale.

Concurența din China

Anularea proiectului mașinii accesibile vine într-un moment în care Tesla și alți producători auto consacrați au fost zguduiți de încetinirea creșterii cererii de mașini electrice în Statele Unite și Europa și de concurența acerbă din China.

Dacă Tesla ar fi mers mai departe cu mașina accesibilă, aceasta ar fi ajuns pe piață abia în a doua jumătate a anului 2025, conform estimărilor companiei. Segmentul entry-level de mașini electrice este deja aglomerat cu modele convingătoare de la BYD și multe alte mărci chinezești.

Tesla este în întârziere în acest segment. În 2020, după ce a lansat SUV-ul de succes, Model Y, Tesla s-a concentrat pe modelul Cybertruck, un vehicul extrem de experimental, în locul unei mașini accesibile.

Musk a dezvăluit un prototip al modelului Cybertruck, îmbrăcat în oțel inoxidabil, în 2019 și a prezis un preț de pornire de aproximativ 40.000 de dolari. Vehiculul a sosit în cele din urmă anul trecut, dar versiunea cu cel mai mic preț al modelului nu va fi disponibilă până în 2025, la un preț de aproximativ 61.000 de dolari.

Foto: Agerpres

De asemenea, compania s-a luptat să rezolve problemele de fabricație. Musk speră să vândă vehiculul în volume mari, dar a avertizat investitorii în toamna anului trecut cu privire la "provocările enorme" legate de accelerarea producției și de rentabilizarea vehiculului.

"Ne-am săpat propriul mormânt cu Cybertruck", a spus el.

În aceeași perioadă, BYD și-a văzut vânzările de vehicule electrice explodând în China, crescând de la aproximativ 130.000 la peste 1,5 milioane de unități, fără a include afacerile sale înfloritoare în domeniul mașinilor hybrid plug-in sau exporturile în creștere rapidă.

BYD oferă deja o serie de modele de gamă mică și medie, inclusiv hatchback-ul Seagull, la mai puțin de 10.000 de dolari. Constructorul auto chinez intenționează acum să exporte această mașină la un preț de peste două ori mai mare - dar totuși mai mic decât ținta pentru mașina ieftină pe care Tesla plănuia să o construiască.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel