Data publicării:

Tensiuni în Germania: Abonamentul pentru transport în comun va ajunge de la 9 euro la 49 de euro

Autor: Alexandru Negrici | Categorie: Stiri
WhatsApp
Tensiuni în Germania: Abonamentul pentru transport în comun va ajunge de la 9 euro la 49 de euro/ Sursa: Pexels
Tensiuni în Germania: Abonamentul pentru transport în comun va ajunge de la 9 euro la 49 de euro/ Sursa: Pexels

Germania intenționează să înlocuiască abonamentul de transport public local de 9 EUR pe lună cu o versiune de 49 EUR, o mișcare care atrage critici din partea organizațiilor caritabile și a grupurilor de asistență socială care spun că noul preț va îngheța milioane de germani care suferă din cauza creșterii costurilor.  

Abonamentul de 9 EUR a fost introdus ca un experiment în timpul verii, într-un efort de a atrage oamenii să folosească transportul public și de a ajuta la contracararea inflației în creștere, notează The Guardian.

Decizia privind noul bilet a fost luată după o întâlnire între guvernul federal și conducerea celor 16 state ale Germaniei pentru a stabili cine va acoperi costurile biletului subvenționat și cât de scump ar trebui să fie acesta valabil.

Experții în transport au salutat vestea, care urmează lunilor de dispute cu privire la un succesor al permisului de 9 EUR.

Cu toate acestea, reprezentanții organizațiilor de caritate și ai instituțiilor de asistență socială au numit noul tarif un „cadou” pentru clasele de mijloc, în special pentru cei care fac naveta pentru serviciu, și au avertizat că prețul va afecta mai multe milioane de oameni.

Organizațiile pentru schimbările climatice au transmis că se tem de suficient de faptul că prețul nu-i va mai ține departe pe oameni de mașini și au spus că starea proastă a serviciilor rurale va îngreuna trecerea multor persoane la transportul public.

Stefan Carsten, un geograf urban și futurolog care întocmește un raport anual de mobilitate pentru un thinktank din Berlin, a spus pentru Der Spiegel: „Suntem cel puțin pe drumul către un sistem de transport social durabil și incluziv. Există câteva piese de domino în Europa care au căzut deja în această direcție, cum ar fi în Luxemburg, unde transportul public este acum gratuit.

În Luxemburg, biletul „gratis” este cireasa de pe tort. Dar în Germania nici măcar nu avem tortul. Pentru a avea un sistem de transport atractiv avem nevoie de o regândire în ceea ce privește ofertele în zonele rurale și suburbane.”

El a spus că ar trebui să existe o gândire comună între toate mijloacele de mobilitate, de la serviciile de carpooling până la a permite transportul bicicletelor în trenuri. „Biletul de 9 euro cel puțin a stârnit o dezbatere care se îndreaptă exact în direcția corectă”, a spus el.

Europa, invadată de mașinile electrice chinezești

Datele din 2022 evidențiază progresul mărcilor asiatice în detrimentul producătorilor din UE. 

Marii producători europeni de mașini electrice nu se tem de rivalii americani de la Tesla, ci, mai degrabă de compania chinezească Byd, specializată în vehicule electrice. 

Zvonul raportat de Financial Times, sursa citată de Europa Today,  spune multe despre concurența producătorilor chinezi pe piața emergentă a mașinilor cu electrice. Încurajate de accesul la materii prime și de costuri semnificativ mai mici, mașinile cu emisii zero produse în China  au început să invadeze piața UE, creând îngrijorare în rândul producătorilor de mașini de pe Bătrânul Continent.

Producătorii chinezi, a subliniat organizația Transport & Environment, ocupă o porțiune din ce în ce mai mare a pieței europene, reprezentând 5% din totalul vehiculelor alimentate cu baterii vândute în 2022, potrivit Europa Today.

Pe baza tendințelor actuale, în 2025 companiile chineze vor vinde între 9% și 18 % din mașinile electrice de pe piața din Europa. 

T&E a avertizat că eșecul producătorilor de automobile europeni de a crește oferta de vehicule cu emisii zero ar putea determina în curând companiile străine - mai întâi asiatice - să cucerească cea mai mare parte a pieței continentale.

Pe lângă avansul chinezilor, trebuie menționat că ponderea vânzărilor de mașini electrice în Europa în prima jumătate a anului 2022 a scăzut la 11%, în scădere de la 13% în a doua jumătate a anului trecut. 

La polul opus, vânzările de mașini cu emisii zero au crescut atât în SUA (+ 50% față de jumătatea anului precedent), cât și în China (+ 18%). 

Potrivit T&E, această tendință este influențată de ”lipsa stimulentelor de reglementare” în țările UE mai mult decât de ”criza lanțului de aprovizionare”.

Carlos Tavares, directorul executiv al Stellantis, a avertizat că noile companii chineze, dintre care unele sunt subvenționate de Beijing, își vor vinde vehiculele în pierdere pentru a deteriora mărcile europene și cota de piață. 

”Nu vrem ca vecinii chinezi să vândă în pierdere în Europa și apoi să pună în genunchi industria auto”, a spus el, solicitând UE să impună tarife pentru mașinile importate din China. Țintele actuale de reducere a CO2 pentru mașini nu funcționează” și pentru aceasta ”UE trebuie să înlăture lacunele care subminează obiectivele producătorilor de mașini. Dar să sprijine și măsuri precum închirierea low-cost de mașini electrice pentru a le face accesibile tuturor”,  a declarat Julia Poliscanova, director Transport & Mediu.

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel