Taximetriștii ”hoți”: Când vedeți 1,39 lei/km, gândiți-vă la evaziune. A ajuns taxiul mai ieftin ca autobuzul
Taximetriștii se plâng că prețurile practicate pentru kilometrul de călătorie sunt insuficiente pentru a acoperi cheltuielile. Prețurile sunt stabilite încă din 2008, pentru nivelurile taxelor și cheltuielilor de atunci. De la acel moment, prețul combustibilului și celelalte costuri au crescut, în timp ce nivelul încasărilor de la clienți a rămas același. Luca Gânsu, taximetrist și membru de sindicat, spune că cei care izbutesc să reziste pe piață cu 1,39 lei pe kilometru probabil fac evaziune, ca să reziste, pentru că altfel le-ar fi imposibil să-și acopere toate cheltuielile și taxele către stat. Sau lucrează mai mult de opt ore pe zi, ignorând legislația.
"În 2008, în toată țara, s-a făcut fișă de fundamentare pentru prețul pe kilometru, în care fiecare firmă, PFA, microfirmă a dus mai multe calcule matematice pentru prețul respectiv. Inclusiv HCL-ul, pe care este obligată de lege să-l dea Primăria, ca fiind preț maximal, tot la fel s-a făcut, în baza unui studiu și a unor calcule matematice. În 2008, prețul litrului de combustibil era 3 lei și ceva, maxim 4, iar la ora actuală este cu aproape 50% mai scump. După aceea, taxele pe care noi le plătim către carte de muncă, sănătate - toate taxele, inclusiv produse de larg consum - noi le plătim cu mult - 25% sau ceva de genul ăsta - peste nivelul de atunci. Inclusiv transportul local - ei au mărit prețul călătoriei de la 1,5 lei, la 2 lei, spunând că nu mai acoperă cheltuielile. Așa cum Guvernul vrea să mărească accizele, există în textul de lege - Legea 38 a Taximetriei - în care scrie că tarifele se indexează în fiecare an, periodic, în funcție de indicele de inflație și de toate celelalte produse de consum", ne-a spus Luca Gânsu, un taximetrist din Brașov.
Care spuneți că este tariful ideal pentru a vă acoperi cheltuielile și pentru a face și un oarecare profit?
"Știu că a fost făcut un studiu în București și prețul era undeva la 2 lei pe kilometru. Sunt mai multe lucruri de care depinde acest aspect. Stai mai mult de opt ore, stai 12-16 ore în trafic și nu-i normal. Duminica nu ai concediu...".
Și cei cu 1,39 lei pe kilometru cum fac față? Cum se descurcă?
"Este foarte simplu. Pentru PFA-uri, cartea de muncă trebuie să acopere minimum opt ore de muncă pe zi, iar companiile trebuie să aibă doi angajați pe mașină - șofer 1, șofer 2. Ori ei nu plătesc decât două ore la cartea de muncă. Două ore, raportat la Sănătate și la alte lucruri, câți bani nu merg la Bugetul statului? Deci se vede foarte clar că nu este ușor de plătit, mai ales că în vara asta s-a scumpit și RCA-ul, care la firmă e mult mai scump decât chiar și la PFA. Deci sunt multe costuri care s-au ridicat din 2008".
Restaurantul, mai ieftin ca alimentara
"Se mai întâmplă un fenomen. La 1,35 lei pe kilometru - cât e în Brașov, clienții sunt refuzați, pentru că pur și simplu este bătaie de joc să iei trei-patru persoane, care dacă aleg transportul în comun schimbă două autobuze ca să ajungă acasă și dau 16 lei. Pe când, dacă iau taxiul dau 5-6 lei. Niciodată restaurantul nu o să fie mai ieftin ca alimentara. N-am văzut nicăieri ceva de genul ăsta - ca taxiul să fie ceva social. Noi am trecut undeva pe locul doi. Băieții spală mașinile cu sticla, sau nu le spală deloc. Și lucrul ăsta se cere - să fii curat, să fii impecabil, să fii la cravată".
Apărem ca niște hoți
"Lucrurile nu sunt normale. Când un turist intră în țară - la aeroport sau gară - și când apar taximetriști cu mai multe prețuri pe ușă, apărem ca niște hoți, pentru că Guvernul nu a fost în stare să facă - așa cum se întâmplă în țările civilizate - un preț unic. Calculăm matematic. Nu vrem mai mult de 10% profit. Dar asta ce înseamnă? Să pot să plătesc pe cartea de muncă pentru opt ore - nu pentru două, să pot să schimb mașina la zece ani - pentru că este regulă și trebuie ținut cont".
Ca sindicalist, ce aveți de gând să faceți în acest sens?
"Vă spun ce am făcut aici în Brașov. Noi am făcut toate demersurile, am ajuns inclusiv la dialog social, care este ultima formă a noastră de luptă. Am mers la talk-show-uri, la televizor. Când am fost la adunarea tuturor sindicatelor din Brașov - unde au participat inclusiv formațiuni politice din Brașov - ni sa spus că «Da, aveți dreptate, dar noi facem ce vrem noi», de către un viceprimar care răspundea de taximetrie. Noi mai facem acum încă o reiterare cu hârtii făcute pentru indexarea prețului și o să ne ducem în Instanță. Alt lucru nu mai avem de făcut, pentru că atât timp cât ieși în stradă, demonstrezi și nu stă nimeni de vorbă cu tine e dureros. Și e prevăzut în lege că nu se poate practica preț de dumping și de ruinare. După aceea, stipulat în lege este că indexarea se face periodic - lucru care în realitate nu se face".
Tariful unic rezolvă problemele
"Părerea mea este că tariful unic rezolvă problema. Nu contează, în orice oraș vei merge, urci în primul taxiu - că așa este frumos, așa este civilizat. Și la noi nu se întâmplă asta! Ar pleca prima mașină, nu ar mai fi refuzat clientul. Și mai e un lucru care se întâmplă de ani de zile în țara asta, în aeroporturi, gări, peste tot: nu se reușește stârpirea celor care nu au nicio treabă cu taximetria. Efectiv, nu se face mai nimic. Noi stăm și așteptăm câte două-trei ore în stații și ei vin, ne iau clienții și pleacă. Ei merg foarte bine, au bani, își schimbă mașinile și ne râd în nas, că cineva nu își face datoria".
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News