Taxa pe link - asalt asupra presei naționale. DC News, poziție vizavi de art. 11
Tratativele la nivelul instituțiilor europene, referitor la viitoarea Directivă privind drepturile de autor pe piața unică digitală, au intrat în prelungiri.
Documentul include articole controversate, unul dintre acestea fiind articolul 11 referitor la așa-numita "taxă pe link". Vorbim despre o obligativitate a companiilor de Internet să plătească atunci când preiau elemente din conținutul publisherilor, cum e cazul rezultatelor Google sau al articolelor distribuite pe Facebook. S-ar putea ajunge chiar în situația ca Google să închidă Google News în cazul în care proiectul european de directivă va fi adoptat pentru că nu va plăti pe ceva ce nu încasează.
Acest lucru va înseamna mai mulți bani pentru editorii mari, mai puțini pentru cei mici, afirmă Richard Gingras, vicepreședinte pentru News în cadrul Google, într-un interviu pentru Hotnews. Adică marii beneficiari sunt câteva lanțuri de ziare internaționale (germane) în detrimentul site-urilor naționale.
Principalele probleme ale Directivei în privința relației Google-editori de presă, din punct de vedere al Google, în descrierea lui Richard Gingras, citate de Hotnews:
• Directiva ar obliga motoarele de căutare și agregatoarele de știri de tip Google News să "impună licențe comerciale în relația cu editorii și astfel să ia decizii în privința conținutului ce apare în rezultatele căutării", ceea ce ar înlocui modelul actual, al "oportunităților egale pentru toată lumea".
• "Aceasta ar favoriza editorii mari, în defavoarea editorilor mici și a noilor voci care apar pe piață", deoarece "banii ce pot fi plătiți, în condiții rezonabile, nu sunt nelimitați (...) Google News nu este un produs ce atrage venituri, între altele, chiar și în domeniul Search-ului știrile nu sunt un pilon în atragerea de venituri". Iar banii care vor fi, afirmă el, vor ajunge la cei cu putere de negociere.
• Gingras invocă o analiză realizată în Germania, potrivit căreia, dacă se aplică textul Directivei așa cum e acum, editorii de presă mici ar primi sub 1% din veniturile generate în urma directivei, în timp ce cel mai mare grup de presă din țară ar atrage 64% din bani.
• SItuația rezultată, în descrierea Google, ar "reduce accesul consumatorilor la diversitatea de informații și opinii" existentă în prezent și ar dezavantaja vocile noi, în condițiile în care "inovația e crucială pentru viitorul ecosistemului jurnalismului".
• El a amintit cazul Spaniei, unde în urma unei legi locale ce pretindea companiei să ofere bani publisherilor Google a închis serviciul de News. "După un an, traficul era în scădere pentru toată presa spaniolă. Accesarea publicațiilor online era în scădere pe linie. Iar micii editori au fost afectați mult mai mult decât cei mari."
Sunt presiuni care se fac ținând cont de interesele țărilor mari din UE. Nu ia nimeni în calcul că în țări precum Ungaria, Croația, România sau Polonia, oamenii nu citesc presa pe bază de abonamente. În Europa de Vest, situația este alta pentru că sunt diferențe culturale, de consum, de tradiție și multe site-uri mari funcționează pe baza de abonamente, nu au nevoie de Google News. Cititorul din Europa de Vest, dacă a plătit abonamentul, se uită tot anul pe site.
Prin această mișcare, se dorește scoaterea veniturilor suplimentare prin taxa pe link sau blocarea site-urilor naționale, care nu fac parte din rețele mari, internaționale de presă, și astfel se distorsionează piața.
Poziția DC News
Trustul DC News se opune acestei practici defavorabile presei care avantajează marile lanțuri de presă germane, distorsionează piața media și împiedică libertatea de exprimare, dar și independența. Cerem ca dincolo de simpatii sau antipatii, presa românească să reacționeze solidar pentru că toți jurnaliștii au de pierdut.
Avem de-a face cu un abuz și trebuie, de asememea, ca și țările din Europa de Est, care nu au acest model de consum bazat pe abonamente și nici nu sunt perspective să se introducă, să reacționeze. În plus, mișcarea va afecta și organizațiile civice care își exprimau pozițiile pe site. Acestea ajungea către public prin intermediul presei. Lumea nu intră zilnic pe bloguri pentru a vedea ce a mai scris X și Y, ci intră pe un site de știri care semnelează postările interesante.
Distrugerea pieței naționale
În anii trecuți, presa scrisă a fost lovită de distrugerea rețelelor de distribuție, din cauza privatizărilor controversate, închiderii de rețele, corupției din primării la nivel național și astfel am rămas fără presa scrisă în România. Acum, rețeaua de distribuție a presei online este Google și riscăm, indiferent cum ne numim, să ajungem în situația ziarelor print. Nu au contat simpatiile sau antipatiile, opțiunile sau pozițiile. Acum este un asalt la distribuția presei online.
În perioada imediat următoare sunt programate noi discuții la nivel de Parlament European-Comisie-Consiliul UE pe tema directivei europene privind drepturile de autor, după ce negocierile de luna trecută au rămas fără rezultat.
VEZI ȘI: EXCLUSIV Isărescu, OUT. Un deputat a răbufnit: AJUNGE!
EXCLUSIV Radu Herjeu: De ce nu am votat suspendarea emisiei Realitatea TV
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News