Suntem în pericol? Ar putea Pământul să fie "aspirat"? O gaură neagră imensă se află chiar lângă noi
Autor: Liana Ganea
*reprezentare grafică sugestivă / Freepik
S-a descoperit, în imediata apropiere a Pământului, o gaură neagră de dimensiuni impresionante. Poate fi o ameninţare pentru noi?

Un grup internațional de astronomi a determinat cea mai apropiată gaură neagră de Pământ. Și este orbitată de o stea similară cu Soarele nostru, pentru prima dată când un astfel de sistem binar a fost descoperit în galaxia noastră. Obiectul, cunoscut sub numele de Gaia BH1, este situat la 1.600 de ani lumină distanță și are o masă de aproximativ zece ori mai mare decât a Soarelui nostru, scrie Smithsonian Magazine.

Găurile negre ca aceasta sunt cunoscute sub numele de găuri negre de masă stelară. Masa lor este de cel mult o sută de ori mai mare decât cea a Soarelui nostru și au fost create în explozii catastrofale de supernove. Aproximativ o sută de milioane dintre aceste obiecte ar trebui să existe în Calea Lactee, dar doar câteva au fost descoperite. Printre ele, aproape toate se hrănesc în mod activ, fură material de la o stea însoțitoare și eliberează o cantitate mare de raze X.

Dar Gaia BH1 este diferită. Nu fură nimic de la însoțitorul său stelar, așa că este considerată inactivă. Obiectul spațial a fost observat inițial de nava spațială Gaia a Agenției Spațiale Europene. Gaia a surprins nereguli deosebite la steaua însoțitoare. Observațiile ulterioare cu Observatorul Internațional Gemini au extins citirile mișcărilor stelei și au confirmat că este probabil să orbiteze o gaură neagră.

Ce are special această gaură neagră

„Luați sistemul solar, puneți o gaură neagră acolo unde este Soarele și Soarele unde este Pământul și obțineți acest sistem”, a spus autorul principal Kareem El-Badry, astrofizician la Centrul pentru Astrofizică, Harvard și Smithsonian.„Deși au existat multe detecții pretinse ale unor astfel de sisteme, aproape toate aceste descoperiri au fost ulterior respinse. Aceasta este prima detectare fără ambiguitate a unei stele asemănătoare Soarelui pe o orbită largă în jurul unei găuri negre cu masă stelară, din galaxia noastră”. Echipa consideră că această detectare nu este ambiguă după ani de vânătoare de găuri negre latente. Și deși datele par solide, nu este clar cum a apărut acest sistem. Sistemul binar ar fi trebuit să fie creat de o stea masivă de aproximativ 20 de ori mai mare decât Soarele nostru, orbitată de însoțitorul asemănător Soarelui pe care încă îl putem observa.

Acea stea masivă ar fi evoluat într-o stea super-gigant roșie, în câteva milioane de ani. Stratul exterior al acelei stele și-ar fi înghițit însoțitorul, înainte de prăbușirea fatidică și explozia ulterioară a supernovei. Modul în care însoțitorul a supraviețuit tuturor acestor lucruri este un mister, ceea ce sugerează că este posibil să nu avem o înțelegere completă a modului în care se formează și evoluează găurile negre. „Este interesant că acest sistem nu este ușor de adaptat la modelele standard de evoluție binară”, a concluzionat El-Badry.