Sunt unele rute mai predispuse la turbulențe aeriene? Schimbările climatice le vor înrăutăți? Află răspunsurile ce te vor ajuta în următoarea călătorie
Un pic de turbulență este o experiență obișnuită pentru cei care călătoresc cu avionul. Incidentele grave sunt rare - dar atunci când apar pot fi mortale.
Recentul zbor SQ321 al companiei Singapore Airlines de la Londra la Singapore arată pericolul. Întâlnirea cu turbulențe extreme în timpul unui zbor normal s-a soldat cu moartea unei persoane în urma unui presupus atac de cord și cu rănirea gravă a altor câteva. Zborul a fost deviat pentru a ateriza la Bangkok, astfel încât pasagerii grav răniți să poată primi îngrijiri spitalicești.
Turbulențele aeriene se pot întâmpla oriunde, dar sunt mult mai frecvente pe anumite rute decât pe altele.
Se așteaptă ca schimbările climatice să sporească șansele de apariție a turbulențelor aeriene și să le facă mai intense. De fapt, unele cercetări indică faptul că turbulențele s-au înrăutățit deja în ultimele decenii.
Aproape fiecare zbor se confruntă cu turbulențe într-o formă sau alta.
Dacă o aeronavă decolează sau aterizează în spatele unei alte aeronave, vântul generat de motor și de vârful aripilor aeronavei din față poate provoca turbulențe de siaj pentru cea din spate.
Aproape de nivelul solului, pot apărea turbulențe din cauza vânturilor puternice asociate cu modelele meteorologice care se deplasează prin zona din apropierea unui aeroport. La altitudini mai mari, pot exista din nou turbulențe de siaj (dacă se zboară în apropierea unei alte aeronave) sau turbulențe datorate rafalelor ascendente sau descendente ale unei furtuni.
Un alt tip de turbulență care apare la altitudini mai mari este mai greu de prevăzut sau de evitat. Așa-numita "turbulență în aer liber" este invizibilă, după cum sugerează și numele. Este adesea cauzată de aerul cald care se ridică în aer mai rece și, în general, se preconizează că se va înrăutăți din cauza schimbărilor climatice.
La nivelul cel mai elementar, turbulența este rezultatul ciocnirii a două sau mai multe evenimente eoliene care creează vârtejuri sau vârtejuri de flux de aer perturbat.
Se produce adesea în apropierea lanțurilor muntoase, deoarece vântul care trece peste zona respectivă accelerează în sus.
Este posibilă cartografierea modelelor de turbulențe în întreaga lume. Companiile aeriene folosesc aceste hărți pentru a planifica din timp aeroporturi alternative sau alte situații neprevăzute esențiale.
În timp ce turbulențele se modifică în funcție de condițiile meteorologice, unele regiuni și rute sunt mai predispuse la ele decât altele. După cum puteți vedea în lista de mai jos, majoritatea rutelor cu cele mai mari turbulențe sunt în apropierea munților.
În Australia, cea mai mare medie de turbulențe în 2023 a avut loc pe ruta Brisbane - Sydney, urmată de Melbourne - Sydney și Brisbane - Melbourne.
Cum vor afecta schimbările climatice viitorul aviației?
Un studiu publicat anul trecut a găsit dovezi ale unor creșteri mari ale turbulențelor în aer liber între 1979 și 2020. În unele locații, turbulențele severe au crescut cu până la 55%.
În 2017, un alt studiu a folosit modelarea climatică pentru a estima că turbulențele în aer liber ar putea fi de patru ori mai frecvente decât în trecut până în 2050, în anumite scenarii de schimbări climatice.
Ce se poate face pentru a atenua turbulențele? Tehnologia de detectare a turbulențelor se află încă în faza de cercetare și dezvoltare, astfel încât piloții folosesc cunoștințele pe care le au de la radarul meteorologic pentru a determina cel mai bun plan de evitare a modelelor meteorologice cu niveluri ridicate de umiditate direct în fața traiectoriei lor de zbor.
Imaginile radarului meteorologic le arată piloților unde se pot aștepta cele mai intense turbulențe, iar aceștia colaborează cu controlul traficului aerian pentru a evita acele zone. Atunci când se întâlnesc turbulențe neașteptate, piloții pornesc imediat semnul "Legați-vă centurile de siguranță" și reduc forța motoarelor pentru a încetini avionul. De asemenea, ei vor ține legătura cu controlul traficului aerian pentru a găsi condiții mai bune, fie prin urcarea, fie prin coborârea în aer mai lin.
Centrele meteorologice de la sol pot vedea modelele meteo care se dezvoltă cu ajutorul sateliților. Acestea furnizează informații echipajelor de zbor în timp real, astfel încât echipajul să știe la ce vreme să se aștepte pe toată durata zborului. Setul de informații poate include, de asemenea, zonele de turbulențe preconizate în cazul în care apar furtuni de-a lungul rutei de zbor.
Se pare că ne îndreptăm spre vremuri mai turbulente. Companiile aeriene vor face tot ce le stă în putință pentru a reduce impactul asupra avioanelor și pasagerilor. Dar pentru călătorul obișnuit, mesajul este simplu: atunci când vi se spune să vă puneți centura de siguranță, ar trebui să ascultați, confortm Reuters.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News