Stare depresivă sau tristețe în sezonul rece? CAFEAUA, remediul-minune pentru o stare de bine. STUDII. Cei mai buni medici o recomandă
Autor: Roxana Neagu | Publicat pe: 31 oct 2021, 16:55
WhatsApp
foto pixabay/ CAFEAUA, remediu-minune pentru sănătate
foto pixabay/ CAFEAUA, remediu-minune pentru sănătate
Iată cum poți combate stările depresive și lipsa de chef de viață în perioada sezonului rece! 

Cafeaua este remediul minune din sezonul rece, au descoperit cercetătorii. 

Circa o treime dintre adulţi se simt depresivi sau trişti pe măsură ce ”ziua scade, noaptea creşte”. Şi anxietatea, scăderea capacităţii de concentrare şi lipsa motivaţiei pentru exerciţii fizice sunt probleme ale acestei perioade, spun o mare parte dintre participanţii la un studiu citat de către publicaţia Independent, conform Mediafax.  Lipsa de energie, lipsa poftei de mâncare, iritabilitatea, lipsa interesului pentru diverse activităţi se numără printre ”efectele” sezonului rece.

Prin urmare, consumul cafelei la fiecare patru ore îmbunătăţeşte starea de spirit şi adaptarea organismului la sezonul rece, arată studiul. Consumul a 75 de miligrame de cafeină - echivalentul a unei ceşti de cafea - la fiecare câteva ore ajută la crearea unei stări bune şi menţinerea ei de-a lungul zilei.

70% din respondenţi s-au simţit fie mai energizaţi, mai concentraţi sau au avut o stare bună după ce au băut cafea de circa patru ori pe zi. Cercetarea a fost realizată pe 5.000 de adulţi din Marea Britanie, Italia, Finlanda, Germania şi Polonia. 

Putem bea până la cinci cești de cafea pe zi, fără riscuri

Alte studii arată că putem bea, într-o singură zi, până la cinci cești de cafea pe zi. Fie că vorbim de cafea, ceai, băuturi răcoritoare sau băuturi energizante, despre consumul zilnic de băuturi pe bază de cofeină există o mulțime de puncte de vedere contradictorii. Mulți dintre noi nici nu își pot imagina cum ar trece peste zi fără o băutură revigorantă pe bază de cafea, în timp ce altora nu le place neapărat nici gustul, nici efectul acesteia.

Chiar dacă există încă opinii diferite despre cofeină, tot mai multe studii demonstrează că aceasta are un efect pozitiv asupra organismului.

Conform celor mai recente studii, putem consuma până la 5 cești de cafea sau 5 băuturi energizante pe zi, fără riscuri asupra sănătății. Un raport cuprinzător despre acest subiect a determinat că aportul zilnic de cofeină pentru un adult sănătos poate ajunge până la 400 mg pe zi.

”Potrivit Autorității Europene pentru Siguranța Alimentară, care a efectuat raportul, acest nivel de consum de cofeină nu prezintă riscuri fiziologice dacă stilul de viață al individului, cum ar fi obiceiurile alimentare, consumul de alcool, fumatul sau exercițiile fizice, este unul sănătos. Deci, nu trebuie să ne facem griji că a bea câteva băuturi pe bază de cofeină pe zi este un obicei la fel de dăunător ca în cazul consumului de alcool sau de alte substanțe. Cofeina are, de fapt, mai multe efecte pozitive asupra corpului, care o fac să merite să fie inclusă în dieta noastră”, a declarat Șerban Damian, doctor specializat în nutriție sportivă, scrie Mediafax. 

Efect protector

Există din ce în ce mai multe dovezi că un consum normal de cafea poate avea un efect protector împotriva dezvoltării diabetului de tip 2. Deși mecanismul exact de acțiune nu este încă descris, rezultatele obținute în urma cercetărilor sunt promițătoare. Date încurajatoare există în ceea ce privește prevenirea demenței, deoarece cofeina poate ajuta la menținerea funcțiilor cognitive pe parcursul înaintării în vârstă, amânând astfel, sau chiar prevenind dezvoltarea unor boli precum Alzheimer.

”Alte studii recente au subliniat legătura dintre un consum moderat de cafea și reducerea riscului dezvoltării unor afecțiuni precum Parkinson, cancer de colon, ciroza sau calculi biliari”, a subliniat dr. Șerban Damian.

Cafeaua, bună și pentru sportivi

Oamenii de știință studiază efectele cofeinei de zeci de ani, rezultatele obținute demonstrând că aceasta poate fi utilizată pentru îmbunătățirea performanței sportive. Studiile au evidențiat că sportivii care consumă cofeină cu o oră înainte de un antrenament au un randament cu 20-30% mai mare. Cofeina poate fi utilizată în sprijinul performanței în cazul mai multor sporturi, mai ales a celor care necesită rezistență, precum ciclism, alergare, fotbal sau rugby, motiv pentru care a fost admisă pentru sportivii care participă la Jocurile Olimpice, care o pot consuma în cantități mici.

Deoarece cofeina din cafea și din băuturile energizante are efecte asupra sistemului nervos, aceasta poate reduce somnolența, stările de plictiseala sau de inactivitate și oboseala, îmbunătățind concentrarea, percepția și reflexele. Cofeina poate fi o soluție rapidă atunci când suntem lipsiți de energie, deoarece ne poate scoate din starea de letargie.

De asemenea, putem ameliora durerile de cap sau migrenele doar prin simplul consum de cofeină. De asemenea, cofeina poate accelera absorbția analgezicelor pe care le utilizăm pentru unele dureri, acesta fiind și motivul pentru care se regăsește în mai multe medicamente.

”Băuturile energizante, o sursă relativ nouă de cofeină pe piață, sunt populare în rândul consumatorilor tineri, fiind un subiect încă discutat de comunitatea științifică în legătură cu siguranța consumului pe termen lung. Cu toate acestea, având în vedere că băuturile energizante conțin multe alte ingrediente bioactive precum taurina, vitamine și aminoacizi, am tratat acest subiect separat într-un articol anterior”, a adăugat Șerban Damian, doctor specializat în nutriție sportivă.

Prof. univ. dr. Ciurea, despre suprasolicitarea creierului și legătura cu cafeaua

”Vrem – sau ni se cer – prea multe lucruri din câte avem nevoie să facem. Ne-am obișnuit să muncim foarte mult, să "întindem" timpul pentru performanțe de scurtă durată.

Nu se poate ca unei persoane să îi dai în același timp cinci comenzi, că se pierde. Apare acest fenomen de epuizare nervoasă, foarte frecvent în zilele noastre. Se numește nevroză de suprasolicitare sau, simplu, oboseala creierului.

Trebuie să le luăm pe rând, fiecare lucru la timpul lui. Dar orice lucru îl începi, du-l până la capăt. Pentru că acțiunile neterminate rămân în creier, ca niște reziduuri.

Nu recomand să bem cafea după ora 17, doar ca să rezistăm mai mult. Să nu uităm că una dintre cauzele bolii Alzheimer este chiar această suprasolicitare a creierului.

Trebuie să îi dăm creierului ce îi place, în funcție de fiecare dintre noi și micile lui momente de relaxare. Așa cum dăm stomacului un desert, o prăjiturică.” a fost mesajul transmis de prof. dr. Vlad Ciurea. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?