Data publicării:

Sondajele otrăvite și eminențele cenușii

Autor: Sorin Roşca Stănescu | Categorie: Stiri
WhatsApp

Au existat diferente de mari proportii intre rezultatele comunicate de diferite institute de cercetare de piata si rezultatele finale din ziua alegerilor europarlamentare. 

In cazul CSCI, care a lucrat cu Romania TV, PSD a fost super punctat cu 5,4 procente, in timp ce Mircea Diaconu a fost, intr-un mod la fel de artificial, descalificat cu aproape 3 procente. Este exemplul cel mai concludent. Dar nu singurul. In mod normal, intreaga conducere a unei asemenea institutii, care pretinde ca face cercetari de piata stiintifice, ar trebui sa demisioneze. Daca nu cumva societatea insasi are obligatia sa sanctioneze asemenea derapaje. Care nu reprezinta doar un esec profesional. Ci si un atac extrem de nociv asupra democratiei. Prin manipulare.

Nu traim intr-o lume a ingerilor. Pretutindeni in lume, institutele de cercetare de piata, indiferent daca sunt destinate activitatii comerciale ori politice, influenteaza, prin manipulare, intr-o oarecare masura, opinia publica. Indemnand-o sa cumpere un produs. Comercial sau politic. In acelasi timp, exista si un control pe care societatea il opereaza, astfel incat manipularea sa nu devina nociva. Toxica. Periculoasa pentru libera concurenta din domeniul comercial sau politic. Din aceasta perspectiva, se poate afirma cu certitudine ca, in Romania, unele dintre institutele de cercetare de piata se destrabaleaza. Sau, mai exact spus, au fost create tocmai in acest scop. Si ele produc sondaje otravite.

Fiindca este extrem de previzibil ca, in acest an, in care vom avea alegeri prezidentiale, se va efectua manipularea masiva a opiniei publice prin intermediul cercetarilor de piata, este bine, cred, sa tragem un semnal de alarma si sa cerem institutiilor in drept sa ia, de urgenta, cuvenitele masuri.

Este descalificant si extrem de grav ca reprezentantii unui institut de cercetare de piata, cum este CSCI, sa declare, in ziua alegerilor, ca au efectuat exit-polluri si sa dea rezultate care se demonstreaza, in final, a reprezenta abateri de 5,4 la suta, asa cum am exemplificat mai sus. Exit-pollul este in sine o tehnica extrem de simpla de a afla, de la cetatenii care au votat, imediat dupa exercitarea acestui drept, in favoarea cui au facut-o. Printr-o esantionare corecta, practic la indemana oricui, mai ales ca beneficiem de un recensamant facut relativ recent, abaterile in sus, in jos, pentru un institut riguros, nu ar trebui sa reprezinte mai mult de unu la suta. Chiar si ideea ca asemenea abateri pot fi de plus/minus 3 la suta cand vorbim despre exit-polluri reprezinta tot o proba a intentiei de manipulare. Dar cand o asemenea masuratoare, facuta de mai multe ori pe parcursul zilei, indica un scor cu 5,4 la suta mai mare decat realitatea in cazul unui partid politic, atunci intentia ticaloasa este cat se poate de clara. Efectul unor asemenea informatii asupra alegatorilor care inca nu au votat este urias. Cei care ar dori sa voteze cu alte partide sunt descurajati si raman acasa. Cum de se intampla asa ceva?

Conform legii, exit-pollurile nu pot fi facute publice decat dupa inchiderea urnelor. Dar televiziunea Romania TV, care a comandat si a mediatizat cercetarile de piata CSCI, a prezentat pe site-ul ei, pe parcursul zilei de duminica, asemenea rezultate, iar pe parcursul emisiunilor in direct s-a facut deseori trimitere la respectivul site. Deci, legea a fost incalcata. Cine sanctioneaza acest lucru?

Si mai grav inca este faptul ca, daca ne concentram doar asupra acestui exemplu de institut otravit de sondaje, desi opinia publica a fost informata in mod constant ca rezultatele au reiesit dintr-un exit-poll, in realitate nu a avut loc o asemenea operatie de cercetare de piata. A fost, daca a fost, pur si simplu un sondaj realizat telefonic. Dar, intrucat manipularea este extrem de grosolana si, pana la urma, nemaivazuta, de 5,4 procente chiar in ziua alegerilor, ma gandesc ca nu ar fi avut niciun rost ca CSCI sa cheltuie vreun ban pentru asemenea rezultat eronat. Presupun ca, pur si simplu, s-a lucrat pe un computer. Fara a fi intrebat niciun cetatean ce parere are. Deci, avem de-a face cu o a doua infractiune, cea de dezinformarea a opiniei publice prin prezentarea unui produs – in cel mai bun caz un sondaj clasic – drept un alt produs, numit exit-poll. Cine si cum sanctioneaza aceasta incalcare a legii?

Contiunui cu acelasi exemplu. Tot in conformitate cu legile statului, institutele care fac exit-polluri, asa cum a anuntat CSCI ca a facut, au obligatia sa se inregistreze ca atare la Biroul Electoral Central. M-am interesat si am aflat ca CSCI nu a facut acest lucru. Intrucat sustine sus si tare ca a efectuat un exit-poll, rezulta ca a savarsit, conform propriilor declaratii, o noua abatere de la lege. Cine si cum o sanctioneaza?

Citește mai multe pe CorectNews

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel