Data actualizării:
Data publicării:

Ce vor elevii de la bugetul de stat în 2020. Consiliul Elevilor, solicitare pentru Orban

Autor: Mircea F. Cristian | Categorie: Stiri
WhatsApp

Investițiile pe care elevii le consideră prioritare au fost cuprinse într-un comunicat de presă semnat de Consiliul Național al Elevilor, privind modul de alocare a bugetului de stat către sfera învățământului.

În România, 380.000 de copii cu vârsta între 3-17 ani nu urmau nicio formă de învațământ la începutul anului 2019. 38,1% dintre copii se află în risc de sărăcie sau excluziune socială, iar aproape o cincime dintre copiii sub 6 ani trăiesc în condiții de deprivare materială severă, conform Eurostat.

Investițiile autorităților în educație sunt minime: în perioada 2012 - 2014, perioadă pentru care datele sunt disponibile, România a ocupat ultimul loc din Uniunea Europeană din punct de vedere al cheltuielilor pentru educație ca procent din PIB. (informații preluate din rapoartele realizate de organizația Salvați Copiii).

Ce vor elevii de la bugetul de stat?

Ce vor elevii din România, așadar, de la proiectul bugetului de stat pentru anul 2020? De fapt, întrebarea pe care ar trebui să ne-o punem este următoarea: care sunt resursele financiare de care au nevoie elevii din România pentru a putea fi parte dintr-un sistem educațional calitativ și incluziv, centrat pe nevoile și interesele lor?

”Consiliul Național al Elevilor, structura de reprezentare a elevilor din România, solicită Guvernului includerea, în proiectul privind bugetul de stat pentru anul 2020, a următoarelor puncte pe care le considerăm esențiale în dezvoltarea sectorului educațional:

· Includerea, în bugetul de stat, a finanțării necesare pentru implementarea Legii nr. 38/2019, conform căreia, anual, Guvernul României aprobă, prin Hotărâre de Guvern, cuantumul minim de acordare a burselor pentru elevi, în conformitate cu cele susținute de Consiliul Național al Elevilor încă din anul 2017.

Ținând cont de grupul țintă al fiecărui tip de bursă, propunem următoarele sume:

- bursa socială: lunar, 30% din salariul minim net pe economie;
- bursa de studiu: lunar, 32,5% din salariul minim net pe economie;
- bursa de merit: lunar, 35% din salariul minim net pe economie;
- bursa de performanță: lunar, 37,5% din salariul minim net pe economie.

· Finanțarea necesară pentru pilotarea programului Masa Caldă în cât mai multe unități de învățământ preuniversitar din România, cu precădere în comunitățile unde se află comunități defavorizate, aflate în situații de risc;

· Resursele financiare necesare pentru pilotarea unor programe de formare inițială și continuă pentru studenții interesați de a urma o carieră didactică și/sau pentru cadrele didactice, în vederea instruirii lor pentru a folosi metode de predare participative, inovative, centrate pe nevoile și interesele elevilor, metode care să valorifice potențialul elevilor, indiferent de abilitățile sau dizabilitățile acestora;

· Finanțarea necesară pentru dotarea completă a școlilor cu mecanisme (lifturi, rampe de acces, grupuri sanitare corespunzătoare) care să faciliteze accesul la educație pentru elevii cu dizabilități;

· Resursele necesare pentru a garanta prezența unor profesori de sprijin pentru copiii cu cerințe educaționale speciale, realizarea unui plan de acțiune finanțat corespunzător pentru a preveni abandonul școlar în cazul acestor elevi;

· Resursele financiare necesare pentru ca programul Școală după școală să fie implementat în cât mai multe unități de învățământ preuniversitar, în vederea contribuirii la scăderea ratei de părăsire timpurie a școlii, mai ales în comunitățile defavorizate, unde se află copii în situații de risc;

· Salarii echitabile pentru profesori, pentru a încuraja cât mai mulți tineri să urmeze cariera didactică și pentru a permite ca actul instructiv-educativ să fie desfășurat în condiții optime;

· Investiții în programe durabile, care să presupună crearea de noi campusuri școlare, cămine și cantine, dotarea corespunzătoare a școlilor cu laboratoare, digitalizarea unităților de învățământ, investiții în dotarea unităților de învățământ profesional și tehnic cu echipamente, dar și a școlilor vocaționale, pentru ca elevii să își poată dezvolta abilitățile în parametri optimi”, se arată în documentul preimit la redacție.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel