Data publicării:
Sold out la Gala de deschidere BIEFF. Despre empatie și sfidarea granițelor – Competiția Internațională în centrul atenției
Cea de-a 7-a ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF 2017 debutează astăzi cu cel mai recent lungmetraj al legendarului Alejandro Jodorowsky ,una din figurile emblematice ale cinema-ului de avangardă.
Creată sub semnul salutului antic al civilizației Maya IN LAK’ECH ALA K’IN – care se traduce prin TU EȘTI UN ALT EU / YOU ARE ANOTHER ME – ediția de anul acesta invită publicul la un exercițiu de empatie, punând în discuție abilitatea fiecăruia dintre noi de a ne transpune în pielea semenilor noștri. Considerăm demersul acesta o necesitate acută în special în momentul de față, în lumina conflictelor sociale și a crizei umanitare recente.
La BIEFF 2017, cinema-ul incită publicul la o negare a granițelor, atât a celor dintre oameni, cât și a celor de limbaj cinematografic, invitând spectatorul să internalizeze tragedia aproapelui său și să privească lumea prin ochii acestuia. Grafica afișului ediției este realizată de Carmen Gociu.
Endless Poetry, de Alejandro Jodorowsky
În colaborare cu partenerul său pe termen lung, celebra secțiune a Festivalului de Film de la Cannes, Quinzaine des Réalisateurs, BIEFF 2017 aduce în România cel mai recent lungmetraj al legendarului Alejandro Jodorowsky, renumit pentru provocatoarele sale capodopere suprarealiste din anii ‘70 (Santa Sangre, El Topo, The Holy Mountain).
”Endless Poetry”, a doua peliculă dintr-o serie de 5 filme, proiectată de regizor
Conform prestigioasei publicații Variety, Jodorowsky, acum „trecut de 80 de ani, reușește să se reinventeze în modul cel mai spectaculos și mai surprinzător. Noul său film, Endless Poetry - al doilea din seria de cinci autobiografii cinematografice pe care și le propune autorul (primul fiind The Dance of Reality, proiectat cu sala arhiplină la BIEFF 2014) - e de un șarm și o sensibilitate debordante. E cel mai accesibil film pe care regizorul l-a făcut până acum, și, probabil, cel mai bun”.
După premiera internațională la Festivalul de Film de la Cannes, premiera românească a Endless Poetry are loc azi, de la ora 20:00, la Cinema Muzeul Țăranului. Aceasta va fi urmată de încă o proiecție în cadrul festivalului, vineri, pe 31 martie, de la ora 17:30, la Cinema Elvire Popesco.
Endless Poetry, un film autobiografic
Potrivit publicației de specialitate Cineuropa, Jodorowsky, „autor de filme-cult și guru al psiho-magiei, se ridică la nivelul așteptărilor stârnite de propria sa reputație, realizând un film care trece de la suprarealism la acțiune fără a devia vreodată de la firul narativ central, un film la care vor rezona atât cei nefamiliarizați cu simbolismul, cât și cei obișnuiți cu structurile și personajele bizare pe care artistul le creează”.
O călătorie inițiatică plină de magie și erotism, Endless Poetry surprinde unJodorowskyaflat în pragul vârstei adulte, în atmosfera eclectică a capitalei chiliene Santiago a anilor 1940-50, în perioada în care se hotărăște să devină poet, iar destinul îl aduce în compania boemei artistice a vremii: Enrique Lihn, Stella Diaz Varín, Nicanor Parra și mulți alți artiști tineri și promițători, necunoscuți pe atunci, care aveau să devină titani ai literaturii latino-americane. O istorie a experimentării poetice, filmul este povestea unor tineri cu totul speciali, care au trăit așa cum puțini au avut curajul s-o facă înaintea lor: cu senzualitate, autenticitate, nebunie și deplină libertate.
Ambele proiecții ale Endless Poetry, atât cea din deschiderea festivalului, cât și reluarea de vineri 31 martie, ora 17:30, la Cinema Elvire Popesco, sunt deja sold out. De asemenea, proiecțiile din Competiția Internațională BIEFF, precum și programele tematice Nostalgia for the Future (în parteneriat cu Berlinale Forum Expanded) și Emotional Bodies (în parteneriat cu Cinedans Amsterdam).
Corpul emoțional și identitatea – Cinedans Amsterdam revine la BIEFF
Cinedans – Dance on Screen Festival Amsterdam revine la BIEFF cu programul Emotional Bodies – dedicat intersecției dintre cinema și coregrafie, cu un focus asupra corporalității și identității – ce va fi proiectat miercuri, în a doua zi de festival,de la ora 18:00, la Cinema Elvire Popescoși joi, 30 martie, la 20:30, la Cinema Muzeul Țăranului. Programul explorează cu profundă umanitate și, în același timp, forță conceptuală teritorii fascinante ale experienței umane: de la hiperactivitatea din jungla modernă a finanțelor la relațiile între generații și comunitățile post-internet. Regizorii Sonja Wyss și Karel van Laere vor discuta cu publicul după proiecții. (titlul este inspirat de E-Motional Bodies & Cities – program european de colaborare artistică derulat de Fundația Gabriela Tudor în perioada 2011-2015.)
Competiția Internațională în centrul atenției – Despre empatie și sfidarea granițelor
A brief history of Princess X de Gabriel Abrantes
Miercuri, 29 martie, Competiția internațională debutează la ora 18:00,la Cinema Muzeul Țăranului, cu programul The Alchemy of the Frame, o explorare a nelimitatului și mereu suprinzătorului potențial creativ al limbajului cinematografic. După premiera internațională la prestigiosul Festival de Film de la Locarno, etern provocatorul Gabriel Abrantes revine la BIEFF cu umorul subversiv specific, într-o ireverențioasă poveste despre sculptura lui Brâncuși numită Principesa X.
Tot în prima zi de competiție, de la 20:30, la Cinema Muzeul Țăranului va fi prezentat programul Cutting the Cord, desprelegăturile familiale și sociale, care au rol decisiv în programarea a cine suntem și ce putem deveni, și despre natura lor profund contradictorie. Printre filmele din acest program se regăsește câștigătorul Ursului de Aur pentru scurtmetraj la Berlinale 2017, Small Town de Diogo Costa Amarante,care ne atrage într-un seducător flux al conștiinței despre momentul acela înfricoșător în care avem revelația condiției noastre muritoare. Regizorul va fi prezent la proiecție și va răspunde întrebărilor publicului.
Zilele de miercuri și vineri propun programul de competiție You Are Another Me, care dă și numele temei acestei ediții BIEFF. Filmele din program pun sub semnul întrebării noțiunea de frontieră și dizolvă barierele din calea înțelegerii tragediei Celuilalt. Unul dintre ele este 9 Days – From My Window in Aleppo, câștigătorul din 2016 al Premiului pentru Cel mai bun scurtmetrajacordat de Academia Europeană de Film, un documentar cutremurător care contracarează viziunea romanțată asupra Războiului Civil din Siria.
Summer de Ronny Trocker
Nominalizat la Premiile BAFTA, Over, de Jörn Threlfall, adoptă o formulă simplă, dar de mare impact, de a privi poveștile celor ce caută în Europa un tărâm promis al salvării, iar din competiția Festivalului Internațional de Film de la Berlin vine la BIEFF Summer, un film care dezvăluie cât de limitate sunt posibilitățile fotografiilor de a spune poveștile pe care le consumăm.
Joi, în a 3-a zi de festival, de la 20:30, la Cinema Elvire Popesco, în cadrul programului de competiție Searching for Transcendence va putea fi vizionat multipremiatul Limbo, de Konstantina Kotzamani, prezentat în premieră internațională la Festivalul de Film de la Cannes, în secțiunea Semaine de la Critique – un coming-of-age subtil și sigur pe sine, construit sub forma unei fabule meditative cu rezonanță biblică.
Continuând colaborarea de succes cu inovatorul Festival Internațional de Film de la Rotterdam, BIEFF oferă cinefililor din România ocazia rară de a vedea câteva dintre cele mai interesante filme din competiția Tiger Awards for Short Films. Filmele vor putea fi vizionate joi, 30 martie, de la ora 18:00, laCinema Elvire Popesco, în programul tematic Painting With History, ce se concentrează asupra rolului cinema-ului în (re)prezentarea istoriei recente.
BIEFF 2017 continuă, de asemenea, colaborarea inițiată anul trecut cu MUBI. Prin aceasta, începând cu 23 martie, ca un warm-up pentru festival, o serie de filme realizate de autori de referință din istoria cinema-ului experimental va putea fi vizionată online pe platforma MUBI, timp de o lună. MUBI este o platformă online de video on demand care se axează pe filme cult, clasice, independente, iar printre autorii propuși de BIEFF anul acesta se numără: Jonas Mekas, Maya Deren, Michael Snow, William Klein și Isidore Isou.
Cate Blanchett interpretează 13 roluri în filmul-eveniment „Manifesto”
În finalul ediției sale de anul acesta, Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF aduce în premieră în România filmul-eveniment Manifesto, în care celebra actriță Cate Blanchett interpretează 13 personaje diferite într-un impresionant tur de forță actoricesc. Conceput inițial ca instalație video, Manifesto, semnat de artistul vizual german Julian Rosefeldt, a circulat în galerii și muzee prestigioase din întreaga lume. Anul acesta și-a început cu succes cariera în circuitul festivalurilor de film, fiind proiectat în premieră internațională în selecția oficială a festivalurilor de la Sundance și Rotterdam, fiind un eveniment singular atât în lumea artelor vizuale, cât și în cea a cinema-ului.
În ”Manifesto” Cate Blanchett interpretează 13 personaje diferite
Punând în discuție rolul și responsabilitatea artistului în societatea de azi, filmul este o revizitare din perspectivă contemporană a câtorva dintre cele mai semnificative manifeste artistice ale secolului 20. Îndreptându-și atenția asupra scrierilor suprarealiștilor, dadaiștilor, futuriștilor, constructiviștilor, ale Dogma 95 și ale altor mișcări care au revoluționat istoria artei, Manifesto dezvăluie semnificația politică extrem de actuală a acestor statement-uri avangardiste anti-establishment – pe care artiștii le-au compus cu pasiune și convingere cu ani în urmă – prin interpretarea lor de către personaje feminine (toate jucate de Cate Blanchett) în diverse contexte ale prezentului, precum un studio TV, un centru de cercetare științifică, o școală, bursa de valori etc.
”Manifesto” de Julian Rosefeldt
Filmul va avea două proiecții în cadrul festivalului: prima, în cadrul Galei de premiere BIEFF 2017, sâmbătă, pe 1 aprilie, de la ora 20:00, iar cea de-a doua duminică, pe 2 aprilie, de la ora 17:30, ambele la Cinema Muzeul Țăranului. Manifesto este prezentat la BIEFF cu sprijinul distribuitorului The Match Factory.
Manifesto, o revizitare contemporană a manifestelor artistice de avangardă
Conform prestigioasei publicații Variety, „Manifesto e un film de artă în cel mai adevărat sens al cuvântului: conceptual ca natură, netradițional în formă și complet misterios ca atmosferă. Ceea ce puțini ar fi anticipat de la acest experiment este modul în care o colecție de dogme de multe ori contradictorii pot fi o atât de bogată sursă de inspirație pentru cei cu viziune artistică progresivă (...), stimulând spectatorul să ia poziție și să-și definească propria estetică.”
Manifesto, o peliculă cu atmosfera misterioasă
Subliniind și complexitatea interpretării lui Cate Blanchett, faimoasa publicație The New York Times crede că „dacă în lumea artei s-ar acorda Oscaruri, Cate Blanchett ar trebui să fie câștigătoare, pentru adevăratul tur de forță pe care îl face interpretând rolurile din Manifesto.”
Artistul Julian Rosefeldt își argumentează demersul astfel: „Istoria artei e un derivat al istoriei, și din istorie învățăm. Artiștii, la fel ca scriitorii, filosofii și oamenii de știință, au fost dintotdeauna cei care au îndrăznit să formuleze gânduri și viziuni a căror valabilitate încă urmează a fi demonstrată. E o idee înțeleaptă să privim manifestele artistice ca pe niște seismografe ale timpului lor. Într-o epocă în care tendințele neo-naționaliste, rasiste și populiste, manifestate în politică și în media, amenință din nou democrațiile lumii și ne provoacă să ne ridicăm în apărarea valorilor de respect și acceptare pe care le credeam bine stabilite, Manifesto devine un strigăt care cheamă la acțiune.”
Experimente vizuale semnate de artiști români
”I made you, I kill you” de Alexandru Petru Badelita
Semnat de Alexandru Petru Bădeliță – unul dintre cei mai prezenți realizatori români în selecția BIEFF de-a lungul anilor – I Made You, I Kill You face cronica tulburătoare a copilăriei autorului, într-un adevărat exercițiu de auto-exorcizare. Colaje cu fotografii și desene din copilărie sunt mixate cu secvențe de animație și elemente suprarealiste, într-o complexă și inovativă compoziție cinematografică, cu multiple straturi narative și tehnici artistice, ce explorează puterea de viață și de moarte pe care un paterfamilias o are asupra familiei sale. Realizat în cadrul studiilor regizorului la Le Fresnoy - Studio National des Arts Contemporains, I Made You, I Kill You spune fără compromisuri o poveste dureroasă despre o lume în care experiențele traumatizante nu sunt o excepție, ci un mod de viață. Filmul a fost selectat la festivalurile de la Clermont-Ferrand și IDFA Amsterdam.
Pornind de la textul omonim al lui Albert Camus, Luiza Pârvu și Toma Peiu realizează un compendiu vizual al umanității aflate în căutarea sensului prin filmul Sisyphus 2.0. Construit din înregistrări reale ale camerelor de supraveghere, filmul își asumă perspectiva lor omniscientă, începând ca o asamblare de momente cotidiene de tipul „o zi din viața” cetățeanului globalizat, însoțite de un voice-over care revizitează mitul lui Sisif. Cei doi regizori pun sub semnul întrebării, într-o manieră plină de umanism și sensibilitate, sensul căutării, în timp ce violența și cataclismele naturale provocate de om – reversul impulsului creativ al naturii umane – zdruncină existența cotidiană a oamenilor aflați sub observație.
”The Story of Little Hans” de Daniel Djamo
Cu umor ludic și acid spirit critic, The Story of Little Hans marchează cea de-a treia revenire a artistului vizual Daniel Djamo în competiţia BIEFF. Într-o inteligentă interpretare liberă a basmului cu același nume cules de Fraţii Grimm, scurtmetrajul adoptă tonul înșelător naiv al poveștilor pentru copii pentru a investiga relativitatea modului în care sunt percepute identitățile naționale în contextul climatului politic actual: un băiețandru austriac cu păr auriu aleargă prin pădure în pas săltat, fără a remarca imigranții și refugiații „diabolici”, gata să-l devoreze.
Despre spiritualitate în era digitală. Ursul de Aur pentru scurtmetraj
Consecventă demersului său experimental, atât la nivel psiho-emoțional, cât și de limbaj cinematografic, Competiția Internațională BIEFF 2017 invită publicul la introspecție și dezbatere asupra unor dimensiuni profunde ale naturii umane, în cele două programe tematice Searching for Transcendence: Spirituality in the Digital Age și Cutting the Cord: Family Love and Its Discontents.
Venim pe lume legați de un cordon. Nu doar de cel ombilical, fizic palpabil, ci de un cordon metaforic - făcut din legături familiale și sociale cu rol decisiv în programarea a cine suntem și ce putem deveni. Explorând experiențe umane trăite de-a lungul acestui cordon ombilical simbolic, filmele din programul competitiv Cutting the Cord „investighează natura profund contradictorie a legăturilor noastre afective, care pe de o parte ne hrănesc, ne protejează și ne susțin în dezvoltarea noastră personală, în timp ce, pe de altă parte, ne pot limita libertatea și impulsul natural de a explora viața, prin modele de comportament și de gândire mai mult sau mai puțin conștiente, dar adânc imprimate în propriul psihic”, afirmă Adina Pintilie, curatorul selecției BIEFF.
Câștigător al Ursului de Aur pentru scurtmetraj la Berlinale 2017, Small Town de Diogo Costa Amarante ne atrage într-un seducător flux al conștiinței despre momentul acela înfricoșător în care avem revelația condiției noastre muritoare. La șase ani, Frederico învață la școală că oamenii mor atunci când li se oprește inima; reacția lui, refuzul de a mai merge la culcare, declanșează o călătorie emoțională ai cărei protagoniști sunt el împreună cu mama lui și cu regizorul însuși, care revizitează temeri ale propriei copilării.
Tot din competiția Berlinale revin la BIEFF artiștii Jonathan Vinel și Caroline Poggi, cu tulburătorul Our Legacy, o meditație despre sex, iubire și Internet, ce traversează în maniera lor unică linia de demarcație între jocul video și cinema-ul digital. În absența părinților, Lucas o invită la el pe Anäis. Nimic nu-i oprește să tatoneze, cu naivitate adolescentină, dragostea fizică. E limpede că, pentru Lucas, imagistica legată de sex nu e ceva nou. Tatăl lui, veșnic absent, este regizor notoriu de filme de categoria X și există în viața fiului său exclusiv prin video-producțiile pe care le face. Relația tată-fiu, violența pornografiei în stare brută, tandrețea primei iubiri și motive fantastice din basmele copilăriei se unesc într-o poveste a pierderii inocenței spusă în sens invers.
Atunci când familia nu reușește să satisfacă nevoi psihologice esențiale, jocurile pe calculator oferă un sentiment de libertate și posibilitatea de a relaționa cu indivizi care împărtășesc aceeași pasiune. Să evadezi din când în când într-o lume paralelă, sub înfățișarea unui erou puternic, curajos și sigur pe sine, poate fi reconfortant. Refuzul întoarcerii în realitate creează însă o dependență distructivă. Unul dintre favoriții festivalurilor internaționale de film în 2017 - fiind proiectat printre altele în prestigioasele competiții de la Clermont-Ferrand, Tribeca, Göteborg, Palm Springs, Uppsala- I Was a Winner, de Jonas Odell, urmărește istoriile personale ale câtorva dependenți de jocuri pe calculator. Înfățișate ca avataruri, personajele cutreieră prin peisajul virtual al jocului și spun povești incomfortabile despre dificultatea de a evada din virtual. Filmul este prezentat la BIEFF cu sprijinul Ambasadei Suediei în România.
În toate stadiile evoluției umanității, căutarea neobosită a sensului vieții rămâne unul dintre demersurile fundamentale ale condiției umane. Sufletul nostru aspiră să descopere ce se află dincolo de văl, să înfrunte necunoscutul din spatele realității noastre carteziene. Existând la granița ambiguă dintre real și virtual, în acel teritoriu liminal care ne conectează cu metafizicul, filmele din programul Searching for Transcendence poartă spectatorul, prin experiențe reamintite sau directe, către pragul transcendenței.
Transpunere în 3D a unei patrule sud-coreene de-a lungul zonei demilitarizate de la granița cu Coreea de Nord, 489 Years, de Hayoun Kwon - câștigător al Premiului Juriului Ecumenic la legendarul Festival Internațional de Scurtmetraj de la Oberhausen - pune problema (im)posibilității de a reprezenta și experimenta spațiul tranzițional al granițelor - văzute ca limite ce separă mai mult decât simple geografii. Prin acuratețea foto-realistă a CGI-ului și imageria vivantă a storytelling-ului, naratorul ne poartă pe traseul său obișnuit prin zona demilitarizată, sub amenințarea iminentă a inamicului nevăzut, până când un moment de teroare îl țintuiește locului, devenind o clipă magică, în care frumosul i se revelează într-unul dintre cele mai neașteptate locuri.
Cu alte două premii de la Oberhausen vine la BIEFF If It Was, o intervenție lo-fi a subconștientului ludic și copilăros al artistei Laure Prouvost în spațiul muzeal. Artista, câștigătoare a prestigiosului Turner Prize, reimaginează muzeul ca pe un teritoriu unde vizitatorul își poate da frâu liber impulsurilor și dorințelor. Această democratizare este redată cu asocieri libere și vizualuri tactile, unde inventivitatea ireverențioasă aduce ore de zumba în muzeu și încurajează atingerea exponatelor. Acest vârtej înșelător de simplu de artă naivă ne conduce în culisele creației artistice, lăsând suficient spațiu pentru jocul senzorial. Filmul este prezentat cu sprijinul distribuitorului britanic LUX - Moving Image.
Subtil și sigur pe sine, multipremiatul Limbo, de Konstantina Kotzamani - prezentat în premieră internațională la Festivalul de Film de la Cannes, în secțiunea Semaine de la Critique - este o fabulă meditativă cu rezonanță biblică, ce operează în afara granițelor realității. Suntem introduși în universul camaraderiei dintre 12 băieți care trăiesc pe un ostrov, împărțindu-și timpul între hoinăreli zilnice și joaca de-a lupta. Crescuți sub ochiul omniscient al religiei și al aduților nevăzuți, imaginația fertilă a băieților se dezlănțuie odată cu apariția unui tânar misterios și a unor zvonuri despre o balenă eșuată. Alimentați de atmosfera încărcată de superstiție a mlaștinii, băieții pun la cale un plan care presupune sacrificarea nou-venitului ca ofrandă pentru mamiferul-zeitate. Ceea ce vor trăi în schimb îi va purta dincolo de pragul realității cunoscute de ei, oferindu-le un moment în care întrezăresc divinitatea.
Bine ați venit la Fiesta Forever a lui Jorge Jácome, o plimbare virtuală prin peisajul post-clubbing, bântuit de amintirile fantomatice ale experiențelor vieții de noapte. Vizitând ruinele generate pe computer ale câtorva cluburi, rătăcim printre ziduri care pot vorbi, amintindu-și declarații de iubire, emoții trecătoare și întâlniri predestinate între suflete pereche. Acest teritoriu sacru al party-ului devine un spațiu atât al refugiului solitar, cât și al socializării și contactului uman, marcat de experiențele celor care cândva l-au populat. La răsăritul soarelui, tot ceea ce rămâne e o amintire efemeră a unei umanități aflate în căutarea fericirii. Fiesta Forever este prezentat la BIEFF în parteneriat cu Le Fresnoy - Studio National des Arts Contemporains.
Afiș Web BIEFF 2017
Anul acesta, juriul competiției internaționale BIEFF este alcătuit din: Nora Molitor – reprezentantă Berlinale Forum Expanded și Arsenal Institute for Film and Video Art; Paolo Moretti – membru al comitetului de selecție al Festivalului de Film Documentar FIDMarseille și program advisor pentru Visions du Réel Nyon; Boglárka Nagy – responsabilă de proiecte de film la Institutul Francez din România și programatorul cinematografului Elvire Popesco, din 2016 membră a comitetului de validare Europa Cinemas.
Cea de-a șaptea ediție a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF are loc în perioada 28 martie – 2 aprilie 2017.
Organizatori: Asociația Culturală Manekino, în parteneriat cuPRINTOR COM și Asociația Film Monitor
Co-finanțat de: Administrația Fondului Cultural Național, Centrul Național al Cinematografiei, Ministerul Culturii și Identității Naționale
Cu sprijinul: Institutul Cultural Român, Uniunea Cineaștilor din România, Muzeul Național al Țăranului Român, Ambasada Franței, Institutul Francez, Goethe-Institut, Forumul Cultural Austriac, Swiss Sponsors’ Fund, Ambasada Elveției, Ambasada Suediei, Delegația Valonia-Bruxelles, Institutul Italian de Cultură, Fundația Culturală Greacă, Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică, Universitatea Națională de Arte, MUBI
Sponsori: Cinelab România, NouMax, MDV Studio, Aqua Carpatica, Domeniile Sâmburești
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News