Şoferii agresivi în trafic, lăsaţi fără maşini. Diferenţa dintre România şi alte ţări unde există deja această lege
Data publicării:
Autor: Florin Răvdan
WhatsApp
Facebook Politia Rutieră
Facebook Politia Rutieră
Un proiect de lege din Senat vrea ca şoferii care încalcă grav regulile rutiere să rămână fără maşini. Există, însă, diferenţe între ceea ce se vrea în România şi ceea ce se aplică deja în alte ţări. 

Șoferii vor rămâne fără permisul de conducere și certificatul de înmatriculare a mașinii timp de șase luni, în cazul în care depășesc cu mai mult de 100 de km/h viteza legală pe un sector de drum, potrivit unui proiect legislativ aflat în dezbaterea senatorilor. În plus, dacă șoferii sancționați astfel sunt prinși că merg cu mașina în perioada în care talonul este reținut, polițiștii pot dispune inclusiv confiscarea mașinii.

"În primele 8 luni ale anului 2022 conform datelor furnizate de Inspectoratul General al Poliţiei Române au decedat 1.029 de persoane şi alte 2.258 au fost rănite grav, în accidente rutiere produse la nivelul întregii ţări. Principalele cauze de producere a accidentelor rutiere grave au fost nerespectarea regimului legal de viteză (18%), fiind înregistrate 517 accidente, soldate cu 201 decese şi rănirea gravă a altor 431 de persoane, respectiv indisciplina pietonilor (18%) - 517 accidente, 215 persoane decedate, 307 rănite grav. Conform datelor din anul 2022 prezentate de Inspectoratul General al Poliţiei Române nerespectarea regimului legal de viteză a fost principala cauză a producerii de accidente în primele 8 luni dar şi cauza care a produs, din nefericire, cele mai multe decese respectiv persoane rănite grav" se arată în expunerea de motive a iniţiativei legislative. CITEŞTE MAI MULTE AICI

Diferenţa dintre România şi ţările unde există deja o astfel de lege

Am stat de vorbă cu Titi Aur pentru lămuriri cu privire la utilitatea unei astfel de legi în România. 

"Era şi cazul. Pentru că în toată lumea civilizată, unde teribilişti sunt sancţionaţi drastic, se întâmplă deja. În Belgia, Suedia, multe alte ţări, este această variantă de reţinere sau confiscare a maşinii, pentru că de la un anumit nivel în sus se consideră că maşina devine o armă. Dacă tu, şofer, utilizezi acest vehicul ca pe o armă, nu doar ca să îţi faci anumite treburi, atunci şi societatea vine cu o reacţie către tine. Eu rămân la părerea mea, anume că punctual, anumite măsuri nu vor fi eficiente, dar e ok pentru descurajarea teribiliştilor. E binevenită măsura, dar momentan e doar un proiect de lege. 

În alte ţări se foloseşte această formulă, dar noi vrem să reglementăm totul prin lege. În multe ţări, spre exemplu Franţa, care era pe locul 1 în Europa la morţi pe şosea în 2003-2004, s-au luat măsuri de siguranţă naţională. Printre altele, s-au dezvoltat acele tribunale axate exclusiv pe circulaţie. Acolo, legea nu spune ce pedeapsă trebuie dată. Poliţistul constată abaterea şi judecătorul decide în funcţie de gravitatea faptei. Dacă un şofer a mers pe câmp cu peste 100 km/h, o singură dată, pentru că a vrut să îşi testeze maşina, nu e neapărat atât de grav. Dar dacă faci asta în trafic, eventual băut, drogat, mai faci şi slalom, e altă zonă de risc. Şi atunci, un judecător poate să spună că unuia îi confiscă maşina şi altuia nu, chiar dacă au depăşit viteza legală la fel de mult. 

La noi nu se merge pe varianta judecător, decât în caz penal, ci mai degrabă pe faptul că legea trebuie să prevadă şi poliţistul trebuie să aplice. E destul de subiectivă treaba. Un judecător are şi autoritatea morală, şi ştiinţa de a decide, dar şi toate faptele în faţa ochilor. La noi e alt sistem juridic din punctul ăsta de vedere", a explicat Titi Aur, specialist în conducere defensivă, pentru DC NEWS. 

Prea puţini poliţişti pe şosele. Camerele de supraveghere, o soluţie? 

"Soluţia este combinată. Pe de o parte, trebuie să vii cu educaţie, ca cei de la volan să înţeleagă ce trebuie să facă. Pe de altă parte, trebuie să vii cu campanii care să întreţină acea educaţie. Vedem acum acea campanie a Poliţiei Române, cu folosirea telefonului mobil. Educaţia mai are o componentă. Când majoritatea din trafic realizează la ce pericol se expun şi ce pericol crează unul care nu respectă reguli, atunci va anunţa, va lua poziţie într-un fel, va suna la 112, va încerca să îl oprească pe cel care exagerează într-un fel sau altul. 

Apoi, trebuie să se vină cu variantele de a-l prinde pe cel care încalcă regulile. Şi cum poţi face asta? Prin agentul constator, pentru că aşa spune legea la noi. Dar poate fi şi prin sistemul de camere de supraveghere, care transmit ce se întâmplă în trafic!", a mai arătat specialistul. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel