Data publicării:

Sistemul de învățământ, schimbat din temelii: Concurs de admitere la licee! Vor fi clase de performanță. După 5 ani de consultări, ministrul Cîmpeanu vine cu explicații ferme

Autor: Elena Didila | Categorie: Politica
WhatsApp
Fotografie de la Stanley Morales/ Pexels
Fotografie de la Stanley Morales/ Pexels
Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, schimbă, din temelii, sistemul de învățământ, răspunzând, în același timp, celor mai aprige critici.

După ce Robert Avram, președintele Consiliului Național al Elevilor a declarat într-o emisiune transmisă de Digi24: ”Sunt unele rețineri pe care le avem cu privire la proiectul de lege. Una dintre ele este chiar examenul de pre-admitere de la Colegiile Naționale unde sunt de părere că ponderea de 90% din locuri pentru care aceste colegii ar putea susține examene de pre-admitere ar putea produce mai mult rău decât bine prin faptul că ar fi mod de admitere inechitabil pentru resturile colegiilor. De asemenea unul dintre aspectele pe care le-am sesizat de la ministerul Educației era legat de componența consiliilor de administrație prin faptul că avem nevoie ca elevii să fie cu adevărat reprezentați în structurile de conducere al unităților de învățământ în forurile decizionale și consultative de la nivelul întregului sistem de educație pentru că în fond elevul este beneficiarul direct, persoana în jurul căruia ar trebui să se învârtă deciziile din educație”, ministrul Educației a reacționat. 

Sorin Cîmpeanu a clarificat: ”În primul rând este vorba despre implementarea unui proiect care a beneficiat de dezbateri pe parcursul a 5 ani și jumătate în care au fost implicați profesorii și experți în educație. Apoi în ultimul an, în permanență ne-am consultat cu elevii și am avut o conlucrare foarte bună, drept pentru care le mulțumesc. Proiectul legilor reflectă într-o bună măsură aceste propuneri care au fost preluate de ministerul Educației pentru implementarea celor mai bune soluții și mecanisme în vederea atingerii obiectivelor România Educată. Concret, admiterea la liceu pe bază de concurs organizat de către colegiile naționale, nu de alte unități de învățământ preuniversitar este o solicitare de peste 5 ani a acestor licee” a precizat ministrul Educației. 

Admitere la liceu, pe bază de concurs

În continuare, Sorin Cîmpeanu a precizat că ”Ministerul Educației a formulat această propunere ca 90% din locuri să poată fi ocupate pe bază de concurs propriu de admitere. Ministerul Educației are datoria de a asigura susținerea performanței și a echității. Pentru susținerea echității, subiectele pentru evaluarea națională trebuie să aibă trei grade de dificultate. Pentru nota 5 subiecte ușoare, pentru note de 6, 7 și 8 subiecte de dificultate medie și subiecte mai dificile de departajare pentru notele mari, spre 10. 

În acele unități de învățământ care au dovedit performanță de-a lungul timpului s-a cerut posibilitatea unui concurs de admitere propriu care să fie organizat înainte de evaluarea națională, astfel încât elevii care nu promovează concursul de admitere propriu să aibă șansa susținerii evaluării naționale, materiile de examen să fie exact aceleași doar că, probabil, colegiile naționale vor elabora subiecte din care nu vor face parte acele subiecte care în general se dau pentru nota 5”.

Vor fi clase de excelență

”Toate aceste unități de învățământ vor avea dreptul să organizeze clase de excelență astfel încât să putem obține rezultate la olimpiadele internaționale. Avem nevoie de susținerea echității în paralel cu performanța”, a declarat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu.

”Înțeleg îngrijorarea cu privire la modul de elaborare a subiectelor și toate aceste lucruri sunt în discuție. De exemplu Societatea Română de Matematică să elaboreze subiectele pentru aceste concursuri de admitere, subiectele pot fi elaborate de experți ca să nu planeze suspiciuni că pot fi elaborate de către profesorii care predau în liceu, sau mai multe licee se pot grupa și pot avea 10, 20, 30 de subiecte elaborate în comun. Deci sunt soluții. Cu privire la procent, am reținut solicitarea elevilor. Vom vedea în ce măsură procentul de 90% este potrivit sau el trebuie să fie mai mic. Ministerul Educației e deschis să discute aceste lucruri”, a concluzionat ministrul educației, Sorin Câmpeanu. 

Cu privire la reacția manifestată și de Asociația Elevilor București-Ilfov - ”Elevii riscă să devină cobai ale experimentelor miniștrilor revoluționari care încearcă să adopte un model de școală ca în afară uitând de imensele diferențe culturale și sociale dintre poporul român și statele occidentale”- ministrul Sorin Cîmpeanu a punctat: ”Este o reacție un pic imatură, cu tot respectul, pentru că acest proiect nu este un vis de peste noapte al ministerului Educației, ci așa cum v-am spus este rezultatul consultărilor, inclusiv cu elevii, pe parcursul a 5 ani și jumătate. Este vorba de nevoia de reformă.”

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel