Siguranță rutieră. Nicoleta Pauliuc: Avem cel mai scăzut nivel de calitate a drumurilor din UE. Factorul politic să se gândească mai puțin la efectele de imagine
Nicoleta Pauliuc (PNL) a vorbit despre cauzele care duc la un număr extrem de mare de tragedii pe șoselele României.
Nicoleta Pauliuc, președintele Comisiei pentru Apărare, Ordine Publică și Siguranță Națională din Senatul României, a vorbit despre problemele pe care le are România la nivelul infrastructurii rutiere și care cauzează un număr extrem de mare de tragedii pe șosele:
„Discutăm de un carnagiu a mai mulți factori care determină ca România să se afle astăzi pe un nedorit și rușinos loc întâi în Uniunea Europeană, la nivelul deceselor, în urma accidentelor rutiere, infrastructură deficitară, viteză excesivă și condus imprudent. Este adevărat că numărul deceselor a scăzut semnificativ din 2010 până în 2022, cam cu un sfert, în contextul unei creșteri cu 70% a numărului de autovehicule înmatriculate în România, dar realitatea obiectivă rămâne că în urma unor progrese legislative și pe zona de infrastructură tot suntem pe ultimul loc în UE când vine vorba de siguranța rutieră (...). Dacă Grecia a reușit să reducă în același interval numărul deceselor, e clar că și noi putem reuși acest lucru.
Cunosc dezbaterile intense din Parlament pe fondul noului cod rutier penit să pedepsească aspru participanții la trafic care nu respectă regulile și care pun în pericol pe ceilalți conducători auto. Am citit Strategia Națională pentru Siguranța Rutieră 2020-2030, un document elaborat de Guvernul României. Aș spune că mă bucur că nu ne-am furat și de această dată căciula și că experții care au elaborat acest document au pus punctul pe cele trei probleme structurale. În primul rând, reglementări laxe, care nu se aplică întotdeauna cu strictețe, în al doilea rând, cel mai scăzut nivel de calitate a drumurilor din Uniunea Europeană și aici am să dau câteva cifre. Asta e realitatea la nivel de infrastructură în România.
La sfârșitul anului 2021, lungimea drumurilor publice totalizau 86.199 de kilometri, dintre care 17.530 de km erau drumuri naționale, 35.000 drumuri județene și 33.573 drumuri comunale. Din punct de vedere al tipului de acoperământ structura înregistra 47% drumuri modernizate, 24% drumuri cu îmbrăcăminți ușoare rutiere și 28,4 drumuri pietruite și de pământ. În ceea ce privește starea tehnică, 31,7% din lungimea drumurilor modernizate și 40,6% din lungimea drumurilor cu îmbrăcăminți ușoare rutiere aveau perioada de serviciu depășită. A treia problemă identificată în strategia națională e că avem o flotă auto îmbătrânită, aproximativ 9,2 milioane de vehicule cu o vechime medie a autoturismelor de aproape 16 ani. Aș spune că una din 15 mașini aflate în circulație nu ar trebui să se mai afle pe drumurile publice reprezentând pericol iminent din cauza gradului de uzură și problemelor tehnice cu care se confruntă (...). De asemenea, creșterea nivelului de congestie a traficului pe anumite drumuri din țară care nu au fost proiectate pentru a face față unui număr atât de mare de vehicule. A cincea idee este nevoia unei îmbunătățiri a asistenței medicale în situații de urgență cu mențiunea că degeaba încearcă SMURD-ul sau Ambulanța să se doteze și să crească nivelul medicilor și paramedicilor care intervin în astfel de situații dacă de cele mai multe ori aceste autospeciale de intervenție sunt blocate în trafic. Pe lângă toți acești factori definiți corect drept cauze ale carnagiului de pe șosele aș fi adăugat și deficitul de educație rutieră la toate nivelurile de vârstă. Indisciplina pietonală aș spune că a fost principala cauză pentru accidente soldate cu victime (...)
Această problemă nu poate fi rezolvată decât prin eforturi integrate ale tuturor instituțiilor publice, iar eu cred că siguranța rutieră trebuie să fie inclusă mult mai serios în programa școlară și tematica trebuie să fie reluată la diverse categorii de vârstă pentru că există capacitate de înțelegere diferită“, a explicat senatorul PNL Nicoleta Pauliuc.
Pauliuc: Factorul politic să se gândească mai puțin la efectele de imagine
„Apreciez că există voință politică pentru a face acest salt în ceea ce privește îmbunătățirea disciplinei în trafic. Mă refer în principal la Codul Rutier, elaborat de MAI, și care se află astăzi în dezbaterile parlamentare și pe care sper eu să-l avem adoptat în sesiunea de toamnă, dar aici vreau să fac o mențiune specială. Proiectul așa cum a plecat el din Ministerul de Interne era tranșant și foarte serios. Modificările care s-au produs pe parcurs, mai ales la Comisia de Transport, pot denatura sensul legislație elaborate la nivelul MAI. Cred că suntem într-un punct în care cel puțin în chestiunea siguranței rutiere trebuie dată milităria jos din pod și sancționați toți teribiliștii care nu-și riscă doar viețile lor ci viețile și sănătatea tuturor participanților la trafic. Cred că factorul politic parlamentar trebuie să se gândească mai puțin la efectele de imagine pe care deciziile lor le au și mai mult la modul în care legislația aplicată exigent, dar corect, poate salva vieți“, a spus Nicoleta Pauliuc.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News