Siguranța rutieră în programa școlară. Cîmpeanu anunță reforma totală din septembrie 2023
Sorin Cîmpeanu a vorbit despre educația privind siguranța rutieră.
În cadrul Forumului pentru Siguranță Rutieră, Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației, a vorbit despre aportul pe care l-a adus acestui domeniu din funcția pe care o deține:
„Siguranța rutieră, alături de prevenirea consumului de droguri și de siguranța în școli, sunt probleme care fac parte din lista acelora care nu vor putea fi rezolvate altfel decât printr-o conlucrare a tuturor celor prezenți aici, toți cei care își pot aduce aportul.
Aceasta este și paradigma proiectului România Educată, prin care, alături de aceste probleme, problemele de bază ale educației din România se rezolvă printr-o deschidere mai mare a școlilor, printr-o conectare mai bună cu problemele reale din societate. Acest lucru vă asigur că se va întâmpla. În curând, pachetul legislativ, legislația primară, va fi pusă în consultare, va fi urmată de adoptarea a peste 100 de acte normative, hotărâri de guvern și ordine de ministru, astfel încât până în septembrie 2023 sistemul de educație să fie pregătit.
În momentul de față există noțiuni de educație rutieră în programa școlară, din aria curriculară Consiliere și Orientare, la nivel primar, gimnazial și liceal. Există o disciplină, numită Educația pentru Prevenirea Riscului Rutier, care a fost deja introdusă în planurile din învățământ prin ordinul 3542 din martie 2015, sigur la vremea respectivă era un ministru al Educației mai puțin pregătit, dar care s-a priceput să introducă această disciplină și a introdus-o drept disciplină opțională.
Acum, e nevoie de mai mult decât atât, e nevoie de introducerea acestui modul într-o manieră adaptată vârstei elevilor, într-o disciplină care să fie parte a trunchiului comun numită Educație pentru Viață, alături de Educație Financiară, Educație Juridică, Educație pentru Alimentație Sănătoasă. Trebuie să fie accesibilă tuturor elevilor într-o manieră adaptabilă vârstei“, a spus ministrul Cîmpeanu.
Cîmpeanu: Sistemul educațional începând cu septembrie 2023
„Până acum s-au făcut lucruri. Aș îndrăzni să menționez proiectul care s-a desfășurat în anul școlar ce s-a încheiat, ora de educație rutieră. Împreună cu MAI, cu IGPR, cu Inspectoratul Școlar al Municipiului București și reprezentanții societății civile, s-au derulat nu mai puțin de 1250 de acțiuni, într-un singur an, doar la nivelul Bucureștiului, cu implicarea a circa 250.000 de elevi și profesorii. Astfel de proiecte trebuie să fie multiplicate, astfel de proiecte își vor găsi un cadru de organizare din perspectivă financiară, dar mai ales din perspectiva colaborării între toate instituțiile implicate în siguranță rutieră în cea mai clară manieră începând cu septembrie 2023, atunci când, într-un sistem de educație a cărui arhitectură a fost deja reglată. În septembrie 2023 vom avea planuri cadru noi pentru liceu, planuri cadru revizuite revizuite pentru gimnaziu și învățământ primar și atunci vom avea și generalizarea acestui modul de educație rutieră la toate nivelurile de educație adaptat vârstei copiilor“, a mai precizat Sorin Cîmpeanu.
Siguranță rutieră. Nicoleta Pauliuc: Avem cel mai scăzut nivel de calitate a drumurilor din UE. Factorul politic să se gândească mai puțin la efectele de imagine
Nicoleta Pauliuc, președintele Comisiei pentru Apărare, Ordine Publică și Siguranță Națională din Senatul României, a vorbit despre problemele pe care le are România la nivelul infrastructurii rutiere și care cauzează un număr extrem de mare de tragedii pe șosele:
„Discutăm de un carnagiu a mai mulți factori care determină ca România să se afle astăzi pe un nedorit și rușinos loc întâi în Uniunea Europeană, la nivelul deceselor, în urma accidentelor rutiere, infrastructură deficitară, viteză excesivă și condus imprudent. Este adevărat că numărul deceselor a scăzut semnificativ din 2010 până în 2022, cam cu un sfert, în contextul unei creșteri cu 70% a numărului de autovehicule înmatriculate în România, dar realitatea obiectivă rămâne că în urma unor progrese legislative și pe zona de infrastructură tot suntem pe ultimul loc în UE când vine vorba de siguranța rutieră (...). Dacă Grecia a reușit să reducă în același interval numărul deceselor, e clar că și noi putem reuși acest lucru.
Cunosc dezbaterile intense din Parlament pe fondul noului cod rutier penit să pedepsească aspru participanții la trafic care nu respectă regulile și care pun în pericol pe ceilalți conducători auto. Am citit Strategia Națională pentru Siguranța Rutieră 2020-2030, un document elaborat de Guvernul României. Aș spune că mă bucur că nu ne-am furat și de această dată căciula și că experții care au elaborat acest document au pus punctul pe cele trei probleme structurale. În primul rând, reglementări laxe, care nu se aplică întotdeauna cu strictețe, în al doilea rând, cel mai scăzut nivel de calitate a drumurilor din Uniunea Europeană și aici am să dau câteva cifre. Asta e realitatea la nivel de infrastructură în România (citește continuarea AICI).
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News