Proiectul de lege de la Senat, ce vizează, de fapt, modificarea Codului rutier, redefinește sensul giratoriu. Concret, potrivit textului viitoarei legi, un sens giratoriu reprezintă un drum principal cu sens unic şi traiectorie giratorie, care se intersectează succesiv cu drumuri secundare pe partea dreaptă.
Astfel, din viitoarea definiție a unui sens giratoriu se va elimina ideea, prezentă acum în Codul rutier, de intersecție. Mai exact, în Codul rutier se vorbește acum despre "intersecțiile în care circulația se desfășoară în sens giratoriu”, scrie G4media.
”Concret, în cazului unui sens giratoriu cu mai multe benzi, participantul la trafic încadrat pe banda a doua, care doreşte să părăsească sensul giratoriu la a doua ieşire, trebuie să acorde prioritate vehiculelor încadrate pe banda întâi, deoarece aceste autovehicule se deplasează în cadrul sensului giratoriu”, se precizează în expunerea din motive ce însoțește proiectul de lege.
În plus, se va renunţa şi la specificarea tipului de intersecţie în care se încadrează sensul giratoriu, dirijată sau nedirijată.
Modificarea regulilor privind circulația în sensul giratoriu este necesară, potrivit inițiatorilor propunerii, deoarece "prevederile legale incidente în cazul circulaţiei în sens giratoriu sunt lipsite de claritatea necesară unor norme juridice (…), fiind susceptibile să dea naştere la numeroase interpretări din cauza cărora se produc accidente de circulaţie în sensurile giratorii şi sunt aplicate sancţiuni contravenţionale în mod neunitar, în funcţie de modul în care agentul constatator interpretează dispoziţiile legale în materia sensului giratoriu”.
Scenariul în care şoferii pot, legal, să îi încurce pe ceilalţi din trafic
Am stat de vorbă cu Titi Aur, expert în conducere defensivă, despre acest subiect. Deşi spune că circulaţia în sensul giratoriu ar putea fi simplificată, acesta avertizează şi că şoferii vor putea, legal, să îi încurce pe ceilalţi participanţi la trafic.
"Până acum, conform regulii, în sensul giratoriu trebuie să te comporţi ca în orice altă intersecţie. Dacă faci la dreapta, te încadrezi pe partea din dreapta şi semnalizezi dreapta. Dacă mergi înainte, nu semnalizezi, dar te încadrezi pe banda din stânga şi mergi înainte. Dacă faci la stânga, semnalizezi stânga, etc. Asta e conform legii. Singurul amendament era că, înainte de a ieşi, adică după ce ai trecut de ultima ieşire pe care nu ai ieşit, semnalizezi dreapta. Asta încurca foarte mulţi şoferi, pentru că mulţi se gândeau 'adică semnalizez stânga, stânga, stânga, şi la un moment dat semnalizez dreapta?'. Şi atunci, fiecare semnaliza în toate felurile, şi apăreau maşini care semnalizau stânga şi mergeau înainte, sau care de pe banda din stânga voiau să iasă la prima ieşire, şi se intersecta cu o altă maşină. Atunci, regula clară era că circulaţia între benzile din sensul giratoriu se făcea ca pe orice alt drum, adică dai prioritate când treci de pe o bandă pe alta, dar venea şi regula că, dacă eşti pe banda din dreapta, şi cel din stânga vrea să iasă, trebuie să îl laşi. Erau probleme, şoferii se întrebau dacă au sau nu au prioritate.
Într-adevăr, aşa se ajunge la mica înţelegere, practic. Nimeni nu mai ştie care e regula adevărată", a precizat Titi Aur pentru DC NEWS.
"Teoretic, ar trebui să se clarifice mai mult problema. Într-un sens giratoriu complex, cu multe benzi şi multe ieşiri, mereu vor fi discuţii şi interpretări. Povestea se va clarifica mai ales în caz de accident, în sensul că cine va intra pe banda celuilalt trebuia să dea prioritate şi punct. Nu ştiu cât va ajuta la fluidizarea traficului.
Vă dau un exemplu, un scenariu. Dacă la un sens giratoriu ca la Arcul de Triumf mă pun pe banda din dreapta şi mă învârt cu viteza legală încontinuu, toată lumea trebuie să îmi dea prioritate. Cei care intră în sensul giratoriu trebuie să îmi dea prioritate pentru că eu sunt deja acolo, iar cei care sunt pe benzile din stânga mea şi ar vrea să iasă trebuie să îmi dea prioritate pentru că aşa spune regula nouă. Şi eu dacă mă învârt aşa, o fac cât vreau eu şi legal. Deşi ca să mă învârt, ar trebui să o fac pe banda din stânga. Dar nu contează, pentru că m-am pus pe banda din dreapta şi nu au ce să îmi facă.
Aici e povestea sensului giratoriu. Pe cât este de utilă o astfel de intersecţie, pentru că reduce foarte mult riscul de accident grav, pe atât este de încurcată. Oricum ai face regula, tot apar posibilităţi ciudate! Tot vom avea situaţii de mica înţelegere!", a mai spus Titi Aur.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
Citește articolele cu aceleași etichete:
- Horoscop 28 martie: Balanță, Scorpion, Săgetător, Capricorn, Vărsător, Pești. Zodia care are nevoie de o schimbare. Bucură-te de viață!
- Alternativa din capitalele europene, după interzicerea centralelor pe gaz. Ștefan Pălărie (USR): Nu transportă gaz până în apartament
- AFM, finanțare de 1900 de euro pentru fiecare familie unde venitul pe membru este sub 1700 de lei. Ce este programul ”Prima Conectare”. ”Aduceți civilizația în casa omului”
- Dan Negru mai vrea o lege dacă se decide închiderea supermarketurilor în weekend: Să-i interzică lui Bartoș!
- BANCUL ZILEI: După căsătorie...
- Strategul Cristian Socol, reacție la ultimele date Eurostat despre România. Am depășit și Ungaria. Cea mai mare viteză din ultimii 10 ani
- Şedinţă de Guvern: Modificarea unor măsuri fiscal-bugetare, pe ordinea de zi
- Modificarea adusă de Guvern pentru cei care locuiesc la bloc. Se schimbă modul de calcul și costurile pentru consumul de energie termică
- Un înlocuitor al zahărului, mai dăunător decât zahărul în sine. Medicii trag un semnal de alarmă: Evitați-l!
- Motivul pentru care testele PISA nu sunt relevante pentru România. Marian Staș, coordonator de programe educaționale: Analfabetismul logic e problema