Data publicării:
Semnale din coaliție: Ne întoarcem la piața reglementată a energiei. Chisăliță: Poate să ascundă în spate multe lucruri bune sau lucruri rele
Întoarcerea la o piață reglementată nu este un scenariu care să salveze România din criza energetică în care se află.
Întoarcerea la o piață reglementată nu este un scenariu care ar putea fi pus ușor în practică, deoarece ar pune România în poziția de a încălca principii și tratate, susține Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă. Acesta a notat faptul că România ar putea reglementa o parte a elementelor din piață, însă nu piața în totalitate, a mai argumentat analistul.
”Se vorbește și se folosește cuvântul de piață reglementată, dar cu siguranță nu în sensul reglementării care exista până în 2020 și atunci trebuie să vedem ce se înțelege prin piață reglementată. Este posibil să se folosească acest termen în sensul care să releve o reglementare a unor elemente din piață și nu reglementarea integrală. Deci, din punctul meu de vedere, până nu vedem actul normativ, cuvântul reglementare poate să ascundă în spate multe lucruri bune sau lucruri rele.
Nu cred că putem să ne întoarcem până la reglementarea care a existat până în anul 2020, cât într-o eventuală abordare pe o perioadă foarte scurtă și în situația în care se încalcă flagrant niște principii pe care România și le-a asumat în raport cu vecinii țării și cu alte țări europene. Aici aș face trimitere la ce aveam pe piața gazelor naturale până la momentul liberalizării totale, acea interdicție de export de gaze naturale”, a spus Dumitru Chisăliță.
Citește și: Compensarea facturilor se schimbă din nou. Răsturnare de situație. Anunțul lui Kelemen Hunor
Întoarcerea la o piață reglementată nu e imposibilă, dar pune România într-o poziție delicată
Întrebat dacă reîntoarcerea la piața reglementată ar fi imposibilă, Dumitru Chisăliță a afirmat că nu este exclus, dar ”ar fi niște implicații mult mai mari decât la reglementare. Ar trebui să intrăm, în primul rând, în conflict cu legislația Europeană și cu țări din jurul nostru cu care avem anumite înțelegeri. E o chestiune foarte simplă. În momentul în care reglementezi prețul și îl scazi artificial, să spunem, față de țările de jur împrejur, tendința naturală, ar fi ca gazele să iasă din România către țările de jur împrejur, unde, teoretic, prețurile ar fi mai mari. Ori când ies din țară (gazele - n.r.), nu mai ai cum să acoperi necesarul de gaze din țară. Dacă vii cu astfel de măsuri, trebuie să limitezi exporturile de gaze naturale către țările vecine, ori această limitare este în contradicție cu o serie de acte pe care România și le-a asumat sau chiar le-a semnat cu anumite țări din vecinătate.”
Bruxelles ar putea să nu fie indiferent la o potențială reîntoarcere la piața reglementată, avertizează Chisăliță.
”Poate să fie și taxat în sensul unor penalități pe care să le plătească. Lucrurile pot să meargă chiar mai departe. Încă o dată, este vorba despre niște principii pe care ni le-am asumat și, dacă în momentul de față le schimbăm, trebuie să vedem cum procedăm. Tocmai de aceea, nu cred că reglementarea cum este folosită astăzi ca și noțiune e aceeași reglementare care era folosită în 2020. (...) Tocmai de aceea, pentru a putea face o analiză corectă, trebuie să vedem definiția din anul 2020 dată reglementării”, a mai spus analistul din domeniul energiei.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News