Șase minute de exerciții intense stimulează o moleculă esențială din creierul tău
Autor: Ioan-Radu Gava
Foto cu caracter ilustrativ: Unsplash
În cadrul unui studiu, cercetătorii au detectat efectele nemaipomenite pe care câteva minute de exerciții fizice intense le aduc în creierul uman.

Șase minute de exerciții de mare intensitate sunt suficiente pentru a produce o proteină cheie în creier, una care este importantă în formarea, funcționarea și memoria creierului și care a fost implicată în progresul tulburărilor neurodegenerative, cum ar fi boala Alzheimer.

Proteina specializată în cauză se numește factor neurotrofic derivat din creier (BDNF) și promovează atât creșterea, cât și supraviețuirea celulelor neuronale din creier, precum și facilitarea dezvoltării de noi legături neuronale.

„BDNF a arătat foarte promițător în modelele animale, dar intervențiile farmaceutice nu au reușit până acum să valorifice în siguranță puterea de protecție a BDNF la oameni”, spune fiziologul de mediu Travis Gibbons, de la Universitatea Otago din Noua Zeelandă.

„Am văzut nevoia de a explora abordări non-farmacologice care pot păstra capacitatea creierului pe care oamenii o pot folosi pentru a crește în mod natural BDNF, pentru a ajuta la îmbătrânirea sănătoasă”, mai spun oamenii de știință.

Ce au descoperit cercetătorii în cadrul unui studiu

În acest studiu, 12 voluntari activi fizic (cu vârste între 18 și 56 de ani) au fost supuși la trei teste pentru a vedea care este cel mai bun pentru a genera BDNF în creier: 20 de ore de post, 90 de minute de ciclism sau 6 minute de ciclism viguros.

Explozia scurtă și intensivă a ciclismului a văzut cele mai bune rezultate în ceea ce privește producția de BDNF. De fapt, a crescut nivelul de BDNF din sânge de patru sau cinci ori, în comparație cu o ușoară creștere după exerciții ușoare și nicio schimbare după post.

În cele din urmă, exercițiile de mare intensitate ar putea fi folosite ca o modalitate convenabilă și ieftină de a menține creierul sănătos și de a proteja împotriva dezvoltării anumitor boli.

Este posibil ca numărul mare de trombocite din sânge care apare în mod natural odată cu exercițiile fizice să poată explica aceste constatări. Trombocitele stochează o cantitate mare de BDNF, ceea ce ar putea explica vârful care coincide cu ciclul intens.

Echipa este acum dornică să facă mai multe experimente, cum ar fi trei zile întregi de post, pentru a vedea cum afectează acest lucru nivelurile de BDNF din sânge. Efectele combinate ale postului și ale exercițiilor intense sunt o altă cale potențială de explorat, mai spun cercetătorii, conform Science Aert.