Data publicării:

Săptămâna Internaţională a Criticii la Festivalul de Film de la Veneţia

Autor: Magdalena Popa Buluc | Categorie: Cultura
WhatsApp
Il Cratere
Il Cratere

Cea de a doua ediţie a Săptămânii Internaţionale a Criticii, secţiune paralelă a celei de a 74-a ediţii a Mostrei de la Veneţia, ce se va desfăşura între 30 august şi 9 septembrie, propune în acest an o selecţie de 7 scurtmetraje ale unor autori italieni şi două evenimente speciale, toate în premieră mondială.

Cea de a doua ediţie a Săptămânii Internaţionale a Criticii, secţiune paralelă a celei de a 74-a ediţii a Mostrei de la Veneţia, ce se va desfăşura între 30 august şi 9 septembrie, propune în acest an o selecţie de 7 scurtmetraje ale unor autori italieni şi două evenimente speciale, toate în premieră mondială.

Selecţia a fost realizată de Delegatul General al SIC, Giona A. Nazzaro, împreună cu o comisie formată din Luigi Abiusi, Alberto Anile, Beatrice Fiorentino şi Massimo Tria. Programul s-a născut din colaborarea între Sindicatul Naţional al Criticilor de Cinema Italieni (SNCCI) şi Institutul Luce-Cinecittà şi este menit să sprijine dezvoltarea noului cinema italian prin susţinerea tinerilor autori. După avanpremiera de la Veneţia, scurmetrajele vor fi promovate la nivel internaţional de departamentul Promovarea Internaţională a Cinema-ului Contemporan al Institutului Luce-Cinecittà prin intermediul unei serii de iniţiative şi un festival, cum ar fi Festivalul de Film Italian de la Barcelona (Concursul de Scurtmetraje), programat în decembrie 2017. În plus, scurtmetrajele vor fi puse la dispoziţia profesioniştilor din domeniu prin platformele online Festival Scope Pro şi Italian Short Film Video Library, instrumente de promovare realizate de Centrul Naţional al Scurtmetrajului în colaborare cu Instituto Luce-Cinecittà, iar la sfârşitul lunii noiembrie vor participa la TSFM – Torino Short Film Market, organizat de Centrul Naţional al Scurtmetrajului.


(w670) Nausicaa,

Nausicaa, cealaltă Odisee


Cele 7 scurtmetraje selecţionate în 2016, după ce au fost prezentate la prima ediţie SIC, au călătorit prin lume, ceva mai mult de nouă luni, au participat deja la aproape 50 de festivaluri şi întâlniri cinematografice, printre care, International Film Festival Rotterdam, Doclisboa, BFI Flare: London LGBT Film Festival, Lima Independiente – Festival Internacional de Cine, Lovers Film FestivalTorino LGBTQI Visions şi Mostra Internazionale del Nuovo Cinema de la Pesaro.

(w670) Luca Belli

Luca Bellino şi Silvia Luzi, regizorii peliculei Il Cratere

Selecţia din acest an cuprinde filmele Adavede de Alain Parroni, Due de Riccardo Giacconi, Les fantômes de la veille de Manuel Billi, Il legionario de Hleb Papou, MalaMènti de Francesco Di Leva, Piccole italiane de Letizia Lamartire, Le visite de Elio Di Pace.

Secţiunea va fi deschisă cu pelicula Nausicaa – L’altra Odissea de Bepi Vigna.

(w670) Nausicaa,

Nausicaa, un parcurs iniţiatic

Nausicaa, tânăra prinţesă dornică să cunoască lumea îl întâlneşte pe Ulisse şi este fascinată de povestirile lui. După ce a sedus-o, bărbatul o părăseşte. Nausicaa se hotărăşte atunci să-l caute, călătorind prin locurile peregrinării acestuia, descoperind adevărul adesea meschin ascuns în incredibilele lui istorii. Călătoria ei se transformă astfel într-un parcurs iniţiatic, de-a lungul căruia va deveni cu adevărat femeie.

Bepi Vigna (1957), licenţiat în jurisprudenţă, şi-a părăsit meseria pentru a se afima ca autor de benzi desenate şi romane grafice. Este unul dintre creatorii Nathan Never şi Legs Weaver, autor de emisiuni radiofonice şi de televiziune, a semnat texte pentru teatru, romane şi scenarii. Ca regizor, a realizat clipuri publicitare, documentare şi scurt metraje. Este Director Artistic al Festivalului Nues – Fumetti & Cartoni nel Mediterraneo. Vocile personajelor aparţin actorilor Mariano Rigillo, Federico Paino şi Silvia Siravo.

(w670) Drift al r

Drift al regizoarei germane Helena Wittmann

Adavede, pelicula lui Alain Parroni, îi are ca interpreţi pe Valeria Belardelli, Lorenzo Costa şi Michela Hickocx. Este povestea Clarei, o fată nemulţumită de periferia Romei, care mergând prin pădure, descoperă un cerb. În speranţa că va putea capta această imagine încântătoare, îşi îndreaptă telefonul către animal, dar celularul se opreşte lăsând-o numai cu îndoiala şi cu o frumoasă amintire. Începe astfel o lungă călătorie de o zi, ritmată de întâlniri cu diverse personaje, un parcurs ce devine căutare interioară a unei memorii pervertite (corrotta).

Licenţiat în Artele Graficii şi Fotografie la Institul de Artă din Pomezia, Alain Parroni (1992) a debutat în 2012 în calitate de co-regizor al filmului de animaţie Aeterna. Întâlnirea cu graficianul-designer Stefan Sagmeister îl ajută să aprofundeze cunoştinţele din domeniul artelor vizuale.

(w670) Ultimul mi

Ultimul miracol

În 2014, cu colectivul Threeab, a realizat scurtmetrajul Drudo care a obţinut Premiul pentru cea mai bună regie la 48 Hours Film Project Filmapalooza 2015 din Atlanta. Pentru următorul scurtmetraj, Il miracolo a fost recompensat cu o Menţiune Specială a Premiilor Nastri d’Argento 2016.

Milano 2, cartier rezidenţial de la periferia oraşului Milano. Construit între 1970 şi 1979, ca o cetate utopică, a fost primul proiect urbanistic ambiţios al lui Silvio Berlusconi. Ceea ce astăzi poate părea o periferie anonimă a fost laboratorul unei adevărate forme de viaţă, care, în deceniile “berlusconismului”, s-a extins la nivel naţional şi a transformat radical cultura italiană.

Este subiectul peliculei Due de Riccardo Giacconi (1985), interpretată de Silvia Costa.

Riccardo Giacconi a studiat artele vizuale la IUAV din Venezia, la UWE din Bristol şi la New York University. În 2016, a primit Premiul pentru producţie video, ArteVisione, oferit de Sky Arte e Careof. Şi-a prezentat creaţiile în numeroase festivaluri, printre care New York, Rotterdam, Roma, Torino, FID Marsilia, unde a fost distins cu Marele Premiu al Competiţiei internaţionale în 2015, şi Filmmaker Festival din Milano, unde i s-a decernat primul premiu Prospettive în 2015.

(w670)

Sarah se joacă de-a vârcolacul

(w670) Nausicaa.

Nausicaa. cealaltă Odisee în regia lui Bepi Vigna

În Les fantômes de la veille, o coproducţie italo-franceză, primul documentar de ficţiune al lui Manuel Billi, Antoine şi Philippe se despart fără să-şi spună adio, în umbra unei păduri, într-o după-amiază de vară. În aceeaşi zi, o fată blondă scrie numele lor pe fereastra unei case, misiunea ei fiind de a vindeca rănile altora, de a ajuta iubiţii pierduţi să uite sau să dispară.

Cu Olivia Csiky Trnka, Matthieu Favette, Simon Guélat, Vincent Dieutre, Amdi Mansour, Olivier Douaud.

Manuel Billi (1979) trăieşte şi lucrează la Paris. Critic de cinema, producător, regizor, este autorul unor eseuri despre cinema-ul contemporan, colaborând, din anul 2000, la diferite reviste de cinema italiene şi franţuzeşti. În 2014, a semnat primul său documentar experimental, Battre, enlever.

Il legionario de Hleb Papou, îl aduce pe ecran pe Daniel, născut la Roma din părinţi africani, agent în brigada mobilă a Poliţiei Statale. Într-o zi, el descoperă că brigada sa va trebui să evacueze palatul în care trăiau mama şi fratele lui. Împărţit între dragostea pentru familie şi fidelitatea faţă de Poliţie, Daniel va trebui să aleagă de ce parte se află de fapt.

În distribuţie: Germano Gentile, Federico Lima Roque, Francesco Acquaroli

Hleb Papou (1991), născut în Belarus, trăieşte în Italia din 2003. În 2012, primul său scurtmetraj, The Red Forest, a fost selecţionat la Short Film Corner de la Cannes şi distins cu Premiul I la Festivalul Naţional de Scurtmetraj de la Roma. Este absolvent al DAMS în 2014 şi, după doi ani, îşi termină şi studiile la Centrul Experimental al Cinematografiei. Il legionario este lucrarea lui de diplomă.

Francesco Di Leva este prezent în festival cu MalaMènti. “O’ Pazz” şi Ciruzzo “Pesce Bello” sunt doi asasini sângeroşi care îşi exercită puterea asupra celor mai slabi decât ei. În acest climat de dominare, pare să-şi facă loc noi inamici, aparent inofensivi. Ameninţaţi cu pierderea poziţiei, cei doi asasini devin paranoici până şi în confruntarea cu două animale lipsite de apărare: asinul Severino şi mistreţul Piero.

Francesco Di Leva (1978), napoletan, licenţiat în artă dramatică, a lucrat în teatru, printre alţii cu Luca De Filippo, Mario Martone şi Francesco Rosi. A jucat din diferite seriale de televiziune, iar în cinema a fost distribuit de Vincenzo Marra (Vento di terra), Francesco Patierno (Pater familias) şi Claudio Cupellini (Una vita tranquilla), pentru ultimul fiind nominalizat la David di Donatello în 2010 la categoria Cel mai bun actor în rol secundar.

(w670) Scena din

Scenă din pelicula Veleno (Otravă), semnată de Diego Olivares  

Acţiunea din Piccole italiane, de Letizia Lamartire, cu Pier Giorgio Bellocchio, Victoria Silvestro, Maria Stella Cassano, Paola Lavini, se petrece în 1943, când regimul fascist interzice producţia şi vânzarea jucăriilor, dar Italia, o fetiţă crescută după principiile regimului, se hotărăşte să se revolte împotriva edictului, dezlănţuind un adevărat infern. Mama ei, temându-se de grave repercursiuni, o duce la Roma pentru a-i cere scuze ministrului Rizzi, care a promulgat legea. Este 25 iulie şi micul lor caz se intersectează cu marea istorie şi cu sfârşitul fascismului.

Letizia Lamartire (1987), absolventă a Conservatorului, după studii de muzică şi actorie la Academia Spectacolului UNIKA din Bari, a fost apoi admisă la cursul de Regie al Centrului Experimental al Cinematografiei. Piccole italiane este scurtmetrajul ei de diplomă. În momentul de faţă scrie scenariul primului ei lungmetraj.

Le visite, pelicula regizorului Elio Di Pace îi are ca interpreţi pe Enza Lambiase, Francesca Bove, Noemi Guglietta.

Fiul lui Nunzia este în închisoare. Ea şi cumnata ei, Franca, sunt nelipsite la vizitarea deţinuţilor de luni dimineaţa. Gaetano, soţul Nunziei, nu poate accepta să aibă un fiu în închisoare şi se gândeşte să colaboreze cu justiţia, provocând furia soţiei.

Elio Di Pace (1988), jurnalist, publicist, a fost elevul lui Ruggero Cappuccio la Cursul de Formare pentru Meseriile Spectacolului şi colaboratorul lui la ediţia din 2014 a Festivalului Segreti d’Autore. Licenţiat în Artele Vizuale, ale Muzicii şi Spectacolului, şi în Ştiinţele Spectacolului şi ale Producţiei Multimedia de la Universitatea din Salerno, studiază, din 2016, Regia la Centrul Experimental al Cinematografiei din Roma. Le visite este primul lui scurtmetraj.

Secţiunea de Scurtmetraj se încheie cu L’ultimo miracolo, regizat de Enrico Pau.

Rămas împreună cu Petru pe pământ după Înviere, Christos este de-acum bătrân. Pe străzile din Cagliari întâlneşte un tânăr cu un fluier care şi-a pierdut sunetul. Ar vrea să-l ajute, dar nu-şi mai aminteşte cum să facă miracole şi are încredere într-un şarlan pe care îl plăteşte. Ultimul miracol se va împlini în faţa mării. Fluierul îşi regăseşte sunetul, dar nimic nu va mai fi ca înainte.

Enrico Pau (1956) trăieşte şi lucrează la Cagliari. După mai multe scurtmetraje, în 2001 a semnat primul său lungmetraj, Pesi leggeri, urmat în 2006 de Jimmy della collina cu care obţine Premiul Cicae la Locarno. În 2015 filmează L’accabadora, cu Donatella Finocchiaro. Filmele lui sunt prezentate în numeroase festivaluri în Italia şi în străinătate, printre care Karlovy Vary, Giffoni, Shanghai, Palm Springs şi Annecy.

Interpreţi: Tino Petilli, Mario Faticoni, Francesco Origo, Alessio Medda, Luca Spanu, Riccardo Cau, Barbara Usai, Massimiliano Medda.

(w670) Pin Cushio

Pin Cushion deschide Secţiunea Competiţională

Cele 7 pelicule care vor intra în Competiţie sunt toate avanpremiere mondiale.

Secţiunea va fi deschisă cu filmul Pin Cushion al regizoarei germane Deborah Haywood din Marea Britanie.

(w670) Team Hurri

Team Hurricane al regizoarei Annika Berg

Vor urma filmele concurente: Il cratere regizat de Luca Bellino şi Silvia Luzi (Italia), Drift al regizoarei germane Helena Wittmann, Les garçons sauvages / The Wild Boys de Bertrand Mandico (Franţa), Körfez / The Gulf, o coproducţie  Turcia, Germania, Grecia, semnată de Emre Yeksan, Sarah joue un loup garou / Sarah Plays a Werewolf de Katharina Wyss (Elveţia, Germania), Team Hurricane de Annika Berg (Danemarca) şi Temporada de caza / Hunting Season, în regia Nataliei Garagiola (Argentina, SUA, Germania, Franţa, Qatar).

(w670) Secventa d

Secvenţă din Piccola Italiane

 

(w670) Fantomele

Fantomele de ieri

Filmul de închidere al acestei secţiuni, de asemenea în afara concursului, este Veleno semnat de Diego Olivares (Italia).

(w670) Pin Cushio

Pin Cushion, în regia lui Deborah Haywood

 

(w670) Letizia La

Letizia Lamartire, autoarea scurtmetrajului Piccole italiane

Săptămâna Internaţională a Criticii a încredinţat imaginea celei de a 32-a ediţii geniului creator al desenatorului Carmine Di Giandomenico şi versiunii sale în cheie cyber-fantasy. O alegere inedită şi inovatoare pentru o secţiune care povesteşte cinema-ul prezentului, dar şi al viitorului. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel