SANDROS, ultima premieră a stagiunii Teatrului Național Iași
Pe scena Uzinei cu Teatru, pe 12, 13 și 18 iunie, de la 19.30, are loc premiera spectacolului Sandros, ultima premieră a stagiunii Teatrului Național Iași.
Pe scena Uzinei cu Teatru, pe 12, 13 și 18 iunie, de la 19.30, are loc premiera spectacolului Sandros, ultima premieră a stagiunii Teatrului Național Iași. Spectacolul este montat de tânărul regizor Cristi Avram, masterand al Facultății de Regie a Universității de Arte „George Enescu” Iași. Sandros face parte din programul Generația care vine/Art Factory, program inițiat de Teatrul Național ieșean cu scopul promovării tinerei generații de creatori.
Cristi Avram este absolvent al Facultății de Regie a Universității de Arte George Enescu Iași (2015) și masterand al aceleiași facultăți (în prezent).Semnează regia spectacolelor: Păuni într-un cabinet medical (text propriu), Neînțelegerea de Albert Camus, Teatru Fix, Gaițele de Alexandru Kirițescu, Casa de cultură Gura Humorului, Asparagus de Gianina Cărbunariu (spectacol-lectură în FITPT 2015), Noaptea dinaintea pădurilor de Bernard Marie Koltès , Teatru Fix (spectacol selectat în Festivalul Valentin Silvestru Bacău, aprilie 2016), Over the Rainbow după Jonas Gardell, Teatru Fix, Festivalul de Artă și Zbor Hangariada, Maratonul de Teatru Independent București, Ceas de seară într-o toamnă târzie de Fr. Durrenmatt (spectacol lectură în FITPT Iași, 2016).A făcut asistență de regie la producțiile Teatrului Național Iași și Operei Naționale Române Iași semnate de Andrei Șerban, Radu Afrim, Marco Spada, Ion Tugearu.
Cristi Avram, despre provocarea oferită de textului lui Katalin Thuróczy:
„Sandros, textul lui Katalin Thuróczy, reinterpretează din perspectivă modernă Troienele lui Euripide. Plasată în actualitate, tema războiului este redată din perspectiva femeilor care, văduvite rând pe rând, resimt ororile unei stări permanente de alertă. Într-un microcosmos al femeilor, singurele prezențe masculine sunt Sandros, un băiețel orfan de 16 ani, și Astyanax, fiul Andromacăi și al lui Hector. Povestea noilor troiene este însă alta, cea a unor femei aflate în subsolul propriei lumi, în beciul în care le-a înfundat orgoliul și ura lor și a celor asemenea lor. Sandros privește războiul ca pe o normalitate, își duce existența prin tranșee și aduce cu el, în hruba în care stă alături de femei, pulsul conflictului armat, al evenimentelor tragice de afară.
Spectacolul vorbește despre agresiune și despre formele pe care le îmbracă acesta. Extrem de actual, angrenat în contemporaneitate, universul propus de Katalin Thuroczy este o personificare a imaginii omului acestui secol, imaginea omului lipsit de verticalitate, fără puterea de a face sacrificii, bicisnic în fața nevoilor celorlalți și îmbibat de ignoranță. Covârșitoare sunt dialogurile aproape lirice în care se remarcă totuși agresivitatea limbajului, neputința de a empatiza și, mai ales, singurătatea deplină a omului, perfidia care îl transformă în cadavru. Cu inserții de teatru antic, de teatru absurd, realist, naturalist și chiar postmodern, textul oferă un univers extrem de confuz, dar în același timp foarte bine definit. Este aidoma timpul nostru, asemănat extrem de just cu cel al miturilor antice, la fel de neînțeles. Situațiile politice sunt la limite extreme, iar conflcitele armate se iscă din motive îndoielnice, din vanități care transformă viața omenirii. Cei mici se scaldă în ape tulburi, ori se îngemănează cu nepăsarea, în timp ce alții...”
SANDROS de Katalin Thuróczy - Un spectacol actual, o reinterpretare modernă a Troienelor lui Euripide
Regia: Cristi Avram
Scenografia: Bianca Boroș
Distribuția: Georgeta Burdujan, Catinca Tudose, Livia Iorga, Alexandra Bandac, Irena Boclincă, Diana Chirilă, Remus Stănescu
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News