S-a aflat de ce unii dinozauri trăiau mai mult
Autor: Andreea Ditcov
Pixabay / S-a aflat de ce unii dinozauri trăiau mai mult
Oamenii de știință consideră că dinozaurii trăiau mai mult datorită modului lor de viață, în turmă.

Un studiu publicat joi în revista britanică Scientific Reports confirmă că unii dintre primii dinozauri trăiau în turme şi sugerează că acest comportament social ar fi putut fi una dintre cheile longevităţii lor, potrivit unui comunicat difuzat de European Synchrotron Radiation Facility (ESRF), relatează AFP, citat de Agerpres.

Analiza cu raze X efectuată de către ESRF pe 30 de ouă fosilizate dintr-un uriaş cuib de dinozaur, vechi de 190 de milioane de ani - găsit în Patagonia la începutul anilor 2.000 - a relevat prezenţa în interiorul embrionilor a uneia şi aceleiaşi specii: Mussaurus patagonicus, un gigant erbivor cu gât lung.

Scheletele de dinozauri ar putea aparține aceleiași familii

Această descoperire a făcut posibil să se demonstreze că toate fosilele găsite la locul de reproducere aparţineau aceleiaşi specii de dinozauri şi să se confirme că aceşti strămoşi ai diplodocus, care trăiau şi se deplasau în colonii, aveau comportamente sociale, explică ESRF.

Cercetări efectuate în paralel asupra sitului de fosile din Patagonia, şi în special descoperirea de fosile în mai multe straturi succesive de rocă, demonstrează că Mussaurus reveneau în acelaşi loc, în mai multe sezoane, pentru a se reproduce.

Scheletele de dinozauri au fost regrupate în funcţie de vârsta lor, cum ar fi cele de pui de dinozaur găsite lângă cuiburi sau exemplare cu vârsta estimată la un an strâns regrupate, sugerând că această specie formase turme de indivizi tineri.

Dinozaurii, animale de turmă

Pentru oamenii de ştiinţă, aceste descoperiri demonstrează existenţa unei structuri de turmă bine organizate.

Aceasta este cea mai veche dovadă a acestui tip de comportament social complex la un dinozaur primitiv, care permite ca datarea comportamentului social la dinozauri să fie în urmă cu mai bine de 40 de milioane de ani, precizează ESRF.

Un schelet de triceratops s-a vândut la un preț de MILIOANE de dolari

"Big John", cel mai mare schelet cunoscut de Triceratops, care are o vechime de 66 de milioane de ani şi o lungime de peste opt metri, a fost adjudecat joi pentru 6,6 milioane de euro (inclusiv taxe) unui cetăţean american din Paris, într-o licitaţie care stabileşte un "record în Europa" pentru o vânzare de fosile de dinozauri, potrivit adjudecătorului, relatează AFP.

Cu o vechime de 66 de milioane de ani, valoarea acestui Triceratops a fost estimată între 1,2 şi 1,5 milioane de euro. Scheletul fost vândut hotelului Drouot (Paris) în cadrul licitaţiei Naturalia organizată de casa Binoche şi Giquello, care atrage în fiecare an colecţionari bogaţi pasionaţi de exemplare naturale impresionante.