Rusia ameninţă: 2000 de dolari pentru 1000 mc de gaze. Mircea Coşea: Nu avem nicio soluţie. Efecte pe toate ramurile
Profesorul de economie Mircea Coşea afirmă că România nu mai poate fugi de criza economică, iar asta din cauză că nu a luat măsuri în ultimii ani.
Fostul preşedinte rus Dimitri Medvedev a ameninţat pe Twitter că europenii vor ajunge să plătească 2000 de dolari pentru 1000 metri cubi de gaze. Pofesorul de economie Mircea Coşea afirmă că România nu are nicio soluţie pentru a contracara o eventuală criză.
"Pe termen scurt nu avem nicio soluţie eficientă. Putem lua nişte măsuri ca să ne prefacem preocupaţi, dar nu avem nimic. Acum apare greutatea pe care o purtăm în spate pentru că ani de zile nu s-au luat măsuri. Măsurile care trebuiau luate ar fi mers în direcţia creşterii independenţei României faţă de piaţa internaţională. Nu s-a făcut lucrul ăsta, iar acum ajungem aici. Pe de altă parte, nu trebuie să ne gândim doar la importul de gaze. Noi vom fi afectaţi şi la relaţiile pe care le avem în Europa şi UE. Suntem o ţară care depindem, în mare parte, mai ales în industrie, de comenzile primite de la partenerii noştri din ţări vest-europene. Fiind afectaţi producătorii, vom fi şi noi afectaţi. Scade competitivitatea, iar asta înseamnă contracte mai puţine şi, până la urmă, activitate mai slabă şi şomaj", a declarat Mircea Coşea la Antena 3.
Mai scade acciza? România riscă infringement
În altă ordine de idei, conform Antena 3 Guvernul României nu va mai putea scădea acciza la carburanţi, pentru că ar risca o procedură de infringement din partea Comisiei Europene. Directivele UE nu permit o scădere de la sine a accizei la carburanţi, ci doar în urma unei consultări cu Comisia Europeană, transmite sursa citată.
Astfel, introducerea acestei măsuri va fi amânată temporar, pentru a se discuta cu Comisia Europeană.
Profesorul Mircea Coşea avertizase încă de marţi că reducerea accizei nu va avea efecte şi în preţul de la pompă.
”În practica economică, și sunt studii făcute în lume, de mult timp, scăderea accizei la un produs, în cazul de față la combustibil, nu înseamnă automat scăderea prețului la pompă și nici imediat. Există o seamă de elemente care trebuie puse cap la cap pentru a avea această concordanță între scăderea accizei și scăderea prețului, ori deocamdată noi nu o avem”, a declarat prof. Mircea Coșea, la B1TV.
”Ar trebui să existe un mecanism, în cazul nostru Consiliul Concurenței, care să fi pregătit de mult această situație, însă Consiliul Concurenței este cunoscut pentru lentoarea cu care lucrează, nu ne putem baza pe asta. (...) Este o măsură (n.r. starea de urgență) pe care o impui în anumite situații, problema este dacă ea are un rezultat. Ori acest rezultat nu poate să vină, pentru că nu există niciun sistem de a-l obliga pe cel de la pompă să reducă costul prin reducerea accizei. Vă spun și de ce. pentru că acest combustibil pe care noi îl luăm este în funcție de prețul internațional, care crește extraordinar, iar în orice moment distribuitorul se poate apăra spunând că chiar dacă reduce acciza și scoate din cost jumătate din acciză, prețul la pompă tot mare este, pentru că costul de achiziție rămâne mare, asta este pe de o parte. Pe de altă parte, există o înțelegere între distribuitori ca să mențină prețul”, a mai spus profesorul Mircea Coșea.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News