Roverul Curiosity al NASA a făcut o descoperire "uluitoare" pe Marte despre care oamenii de știință au spus că "nu ar trebui să fie acolo"
Autor: Tiberiu Vasile
Foto: Freepik
Roverul Curiosity al NASA a făcut o descoperire "uluitoare".

Roverul de o tonă a descoperit cristale galben-verzui de sulf pur în timpul căutării de dovezi chimice că Planeta Roșie a fost cândva locuibilă.

În timp ce minerale care conțin sulf au fost observate în lumea marțiană, sulful elementar în sine nu a mai fost văzut până acum.

Curiosity a crăpat din greșeală pietrele albe în timp ce se deplasa prin canalul Gediz Vallis, dezvăluind structurile "ciudate" care se adaugă la dovezile tot mai numeroase că Marte a fost cândva o lume locuibilă.

Cercetări anterioare au sugerat că este posibil ca sulful să fi jucat un rol-cheie în originea vieții pe Pământ în urmă cu peste patru miliarde de ani, când atmosfera era bogată în sulf și carbon, care era emis prin activitatea vulcanică.

Microbii au metabolizat izotopii de sulf, eliberând oxigen și începând procesul de oxigenare a atmosferei, cunoscut sub numele de Marele Eveniment de Oxigenare.

Descoperirea s-a adăugat la dovezile din ce în ce mai numeroase ale altor elemente de susținere a vieții identificate pe Marte, inclusiv carbon, hidrogen, azot, oxigen și fosfor.

Ceea ce arată descoperirea este că pe Marte curgea apă, care este, de asemenea, un ingredient-cheie pentru viață.

Cercetătorul proiectului Curiosity, Ashwin Vasavada, a declarat: "Găsirea unui câmp de pietre făcute din sulf pur este ca și cum ai găsi o oază în deșert".

"Nu ar trebui să fie acolo, așa că acum trebuie să o explicăm. Descoperirea de lucruri ciudate și neașteptate este ceea ce face explorarea planetară atât de interesantă", a adăugat acesta.

Descoperirea revoluționară a fost făcută în timp ce Curiosity făcea off-road în canalul Gediz Vallis, un șanț care coboară pe o parte a muntelui Sharp, înalt de 5 km, la baza căruia roverul urcă din 2014.

Roverul cu șase roți a detectat anterior sulf pe Marte, dar numai amestecat cu alte minerale precum magneziul și calciul.

Atunci când este combinat cu alte elemente, sulful emană un miros înțepător, însă sulful pur găsit pe Marte este inodor.

Oamenii de știință NASA de la Jet Propulsion Laboratory (JPL) din California au identificat pentru prima dată o colecție de roci albe și i-au dat instrucțiuni lui Curiosity să le exploreze.

Roverul a trimis pe Pământ o imagine de aproape a pietrelor albe.

Și atunci echipa a observat cristalele galbene.

"Cred că este cea mai ciudată descoperire din întreaga misiune și cea mai neașteptată", a declarat Vasavada pentru CNN.

"Trebuie să spun că e vorba de mult noroc. Nu toate rocile au ceva interesant în interior", a spus acesta.

În timp ce rocile sulfuroase erau prea mici și fragile pentru a fi prelevate cu burghiul, o rocă mare, poreclită "Mammoth Lakes", a fost reperată în apropiere.

Inginerii Rover-ului au trebuit să caute o parte a rocii care să permită forarea în siguranță și să găsească un loc de staționare pe suprafața liberă, înclinată.

După ce Curiosity a făcut cea de-a 41-a gaură cu ajutorul burghiului de la capătul brațului robotic de doi metri, roverul a strecurat roca pulverizată în instrumentele din interiorul său pentru analize suplimentare, astfel încât oamenii de știință să poată determina din ce materiale este făcută roca.

Rocile sulfuroase au de obicei o "textură frumoasă, translucidă și cristalină", au explicat cercetătorii.

Dar grupul observat pe Marte a fost sablat timp de milioane de ani, ceea ce a estompat galbenul strălucitor și le-a făcut să pară albe sau roșiatice, la fel ca peisajul înconjurător.

Cu toate acestea, descoperirea s-a adăugat la dovezile tot mai numeroase ale altor elemente care susțin viața identificate pe Marte, inclusiv carbon, hidrogen, azot, oxigen și fosfor.

Canalul Gediz Vallis este unul dintre principalele motive pentru care echipa științifică a dorit să viziteze această parte a planetei Marte. Regiunea este situată chiar la sud de ecuatorul marțian.

Oamenii de știință cred că acel canal a fost sculptat de fluxuri de apă și resturi, care au lăsat o extensie de trei kilometri pe versantul montan, conform Daily Mail.