Data publicării:

Românii își scot banii pe vacanță. Turism de aprovizionare în Bulgaria

Autor: Val Vâlcu | Categorie: Stiri
WhatsApp
Bulgaria/ foto ilustrativ pexels
Bulgaria/ foto ilustrativ pexels

Pe litoralul bulgăresc de la Marea Neagră țigările se termină la primele ore ale zilei. Dacă ai rămas fără, trebuie să mergi kilometri în interiorul țării până în satele unde nu ajung turiștii, fiindcă în stațiuni românii rad tot. 

Legal, ai voie să treci granița cu patru cartușe. O diferență de patru sute de lei, față de prețul din România. La ce cozi sunt în vamă, nu stă nimeni să caute prin bagaje, s-ar lăsa cu revolta șoferilor. Cel mult se uită câte un vameș prin portbagaj, să nu ai câteva baxuri sau vreun migrant ilegal.

Astfel, o mie-două de lei, tot își recuperează fiecare turist, din costul vacanței în Bulgaria. Nefumătorii au sarcină de acasă: m-a rugat un vecin să-i iau și lui două cartușe, a auzit că merg la Varna... Iar locuitorii orașelor de la Dunăre își pot face din asta o meserie. Comercianții din preajma punctelor de trecere a frontierei s-au reprofilat, inclusiv la Exchange sau la magazinele de haine se vând țigări, la cartuș. Nu mai trebuie să mergi în oraș. Dai cinci lei la trecerea cu bacul și scoți trei-patru sute, într-o oră. Cel mult două ore, dacă prinzi momentul când se schimbă tura. Am auzit că din București se fac excursii la Ruse, exclusiv pentru țigări.

De fapt, nu e nimic nou. Creșterea accizelor la țigările vândute în România funcționează acum în beneficiul bulgarilor, la fel ca taxa auto, în 2008: guvernul Tăriceanu crescuse taxa de înmatriculare, așa că s-a umplut țara de mașini cu numere bulgărești și de firme care intermediau înmatriculări la sud de Dunăre.

Trebuie să reducem poluarea, spunea guvernul, se aduc din occident prea multe rable! Au nevoie de  bani la buget, de aceea au introdus noi taxe, spuneau analiștii. N-au obținut nici depoluare, nici bani. Guvernul de la Sofia a încasat ceva în plus, cel de la București a trebuit să returneze banii contribuabililor care au achitat suprataxa. Ponderea mașinilor la mâna a doua nu a scăzut, dimpotrivă. Suprataxarea a fost ocolită, nu a descurajat importul second-hand-urilor. Singurul mecanism care a funcționat, pentru reducerea poluării, a fost Programul Rabla.

Așa și cu fumatul. Suprataxarea țigărilor nu va astupa găurile bugetului decât pe hârtie, în realitate vor înflori ”turismul” de aprovizionare și contrabanda. Cât despre grija pentru sănătatea românilor, care ar motiva creșterile de taxe, ministru să fii și tot nu poți să crezi așa o lozincă. În Bulgaria, care a avut mereu taxe mai mici la țigări, ponderea fumătorilor a scăzut cu un punct procentual în ultimii ani.  Probabil, bulgarii nu mai găsesc țigări, de aia s-au lăsat de fumat. Le cumpără românii cu baxul, fiindcă în România ponderea fumătorilor  a crescut cu două puncte, de la 28 la 30 de procente.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel