România, provocări generate de banii europeni. Ministrul Boloș: E șansa noastră aproape unică! A fost luată deja o decizie istorică
Ioan Marcel Boloș, ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, a vorbit despre implementarea marilor proiecte de infrastructură din bani europeni.
Ioan Marcel Boloș, ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării din 28 ianuarie 2022, a fost invitat la dezbaterea „Upgrade România: Este nevoie de un pact național de transporturi“, unde a vorbit despre folosirea fondurilor de coeziune și a banilor din PNRR pentru infrastructura de transport:
„Sunt 12 miliarde în Planul Național de Redresare și Reziliență, dar România mai are și politica de coeziune de unde, de asemenea, ne finanțăm proiectele de autostradă, linie de cale ferată și transport naval, unde avem alte 9,2 miliarde de euro. Vorbim de un buget record pe perioada acestor ani, 2021 - 2027. 12,4 miliarde, adunat cu 9,2 miliarde sunt aproape 22 de miliarde de euro. România nu a avut până acum aceste provocări care sunt generate de fondurile europene. E șansa noastră aproape unică de a avea un buget atât de generos cum este politica de coeziune și, pe de altă parte, cel din PNRR, și ar fi păcat de la Dumnezeu să nu avem capacitatea de implementare.
Să știți că Guvernul Ciucă a luat măsura aceasta a descentralizării proiectelor, care eu cred că e o măsură de bun augur. A fost trecută cu vederea inclusiv în spațiul public, dar, prin intermediul Ministerului Transporturilor, a fost luată această decizie istorică prin care autoritățile locale alături de Ministerul Transporturilor pot implementa proiecte. Doar autostrăzi nu pot face autoritățile locale. De exemplu, domnul Bolojan, președintele CJ Bihor, a preluat în implementare drumul expres Oradea - Arad. E o premieră în România. Știu că domnul președinte al CJ Maramureș pune în discuție preluarea drumui expres Baia Mare - Satu Mare și se pregătește și preluarea drumului expres Bistrița - Cluj-Napoca“, a spus, la DC News, Ioan Marcel Boloș.
Vălean: Proiectele pe infrastructură din PNRR sunt foarte bine scrise, dar există un dar
Proiectele pe infrastructura de transport din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) sunt foarte bine scrise şi coerente, dar trebuie să ne ţinem de ele, a declarat, marţi, comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, la o conferinţă de profil organizată de DCNews.
'Ceea ce trebuie să facă România este să se ţină de planurile pe care le-a aşezat, le-a conceput la sfârşitul anului trecut, prilejuite în primul rând de existenţa acestui Plan Naţional de Redresare şi Rezilienţă. Cu ajutorul task-force-ului pe care l-am pus la dispoziţia României şi Bulgariei, planurile pe infrastructură din PNRR sunt foarte bine scrise, sunt coerente, dar trebuie să ne ţinem de ele. Avem acum, la începutul perioadei de finanţare, sume foarte mari la dispoziţia României: 9,7 miliarde de euro prin PNRR, dedicate transporturilor, din care aproape 4 miliarde de euro pe feroviar, 3,5 miliarde de euro pe rutier, 600 de milioane de euro pentru metrou, circa 180 de milioane de euro pentru autobuze verzi. Avem apoi instrumentul financiar european care se cheamă Connect Europe Facility cu 763 de milioane de euro garantat până în 2024, plus alte linii financiare suplimentare din care se pot atrage bani prin competiţie. Avem şi fondurile de coeziune, de 1,5 - 2 miliarde de euro numai pentru transporturi. Deci, în total sunt puşi la dispoziţie aproximativ 12 miliarde de euro pentru transporturi, dublu faţă de perioada de finanţare anterioară, 2014 - 2020. Alocările pentru infrastructura feroviară sunt fără precedent, de aproximativ 5 miliarde de euro', a subliniat Vălean (citește continuarea AICI).
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News