Data publicării:

România, cele mai multe victime din accidente rutiere. Cine e de vină? Riscuri prea mari, raportate la beneficii

Autor: Valentina Miu | Categorie: Stiri
WhatsApp
Sursă foto: Freepik - https://www.freepik.com/
Sursă foto: Freepik - https://www.freepik.com/

România rămâne țara europeană cu cele mai multe decese cauzate de accidentele rutiere. Costin Tătuc, specialist în siguranţă rutieră, a explicat la emisiunea „DC Conducem”, moderată de Florin Răvdan, cine este de vină pentru asta.

România se află în fruntea clasamentului în Europa la cele mai multe accidente rutiere. În fiecare an, în țara noastră există 400.000 de accidente rutiere, potrivit datelor Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din Romania (UNSAR).

Anul trecut au fost înregistrate peste 76 de accidente pe zi, ceea ce înseamnă, într-un singur an, peste 28.000 de accidente în toată țara. În urma lor, în fiecare zi, au decedat, în medie, 4 români, arată datele Institutului Național de Statistică. Cele mai multe s-au produs în București, în județele Iași, Cluj, Constanța, Suceava și Mures.

„În România se conduce haotic, asta este clar. Suntem pe primul loc în Europa la numărul de morți pe șosele", a atras atenția Florin Răvdan.

Avem prea puține accidente pentru modul în care se conduce?

„Este o concluzie firească dacă ne uităm la statistici. Și nu numai la statistici, ci și la modul în care se circulă pe drumurile noastre zi de zi.

Până la urmă trebuie să înțelegem că această situație este generată de faptul că fiecare dintre noi ajungem să conducem după propriile reguli. Există la un moment dat tendința aceasta generală de a urmări interesul imediat și anume de a ajunge cât mai repede la destinație, context în care se face foarte des rabat de la multe reguli de circulație, unele dintre ele foarte importante.

Fiecare dintre noi și-a creat un stil propriu care nu mai coincide cu ceea ce am învățat în școlile de șoferi. De aceea ne asumăm uneori riscuri într-o manieră gratuită.

Ne asumăm riscuri prea mari raportate la beneficiile pe care le-am putea avea în trafic. Această tendință de a te strecura, de a exploata orice spațiu, de a ajunge mai devreme, de a ajunge înaintea altora la semafor nu ajută deloc, dar ne-am obișnuit așa. (...) Sunt foarte mulți tineri care se prezintă la școlile de șoferi și spun că ei vor permis, nu că vor să învețe să conducă.

Dacă un tânăr ar spune că vrea să învețe să conducă, atunci ar fi extraordinar. Este clar că ar fi deschis tuturor informațiilor necesare. El spune că vrea să fie lăsat în pace cu 'prostioarele' pe care i le spune instructorul. Spune că știe mașina, știe despre ce e vorba, a văzut tutoriale pe YouTube, filme artistice și deja există o cultură în domeniul auto. Vrea repede la volan pentru că vrea să facă primii pași, primele ore pentru a vedea cum merge.

Mai mult decât atât sunt foarte mulți tineri care au aptitudini native. Este normal să simtă mașină, să ajungă să schimbe vitezele fără probleme, să simtă gabaritul mașinii cât de cât. Apoi au senzația că deja sunt foarte buni șoferi, greșit", a precizat specialistul în siguranţă rutieră.

Costin Tătuc a atras atenția nu doar tinerii sunt de vină, ci și părinții lor. 

„Mai este un aspect și anume lipsa de interes a părinților. Aceștia ar trebui să fie ceva mai atenți și ar trebui la un moment dat să ceară copilului număr de telefon al instructorului pentru a discuta cu el să vadă cum merge, dacă poate merge la examen după parcurgea programei minime obligatorie, adică cele 30 de ore de pregătire practică, dacă mai este nevoie să suplimenteze câteva ore de pregătire. Niciodată copilul nu va veni să spună părintelui că vrea să mai facă niște ore pentru că este nesigur. Nu! El va discuta cu instructorul și va întreba dacă poate să bage dosarul. El va spune da, că poate să încerce. Și atunci copilul s-ar putea să nu facă cele 30 de ore de pregătire practică, să facă peste 20, în cel mai bun caz", a atras atenția Costin Tătuc.

Mai mult, toți instructorii ar trebui să dea dovadă de profesionalism, spune specialistul în siguranţă rutieră.

„Al treilea element, al treilea factor foarte important este profesionalismul unora. Atenție, nu toți, ci o mică parte dintre cei care se ocupă de pregătire, cei care încearcă să facă o avere cât mai mare într-un timp cât mai scurt. Eu zic că acești oameni nu fac altceva decât să păteze reputația celor care se ocupă de pregătirea viitorilor șoferi. Pe de altă parte fac un rău și mai mare. Aduc tineri, aduc conducători auto în situație de a putea circula pe drumurile publice fără a avea nevoie de instruirea temeinică de care este nevoie", a avertizat Costin Tătuc în cadrul emisiunii „DC Conducem”.

Vezi emisiune integrală în materialul video de mai jos: 

Youtube video image

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel