Data publicării:

Revenirea supersonicelor: Un start-up american a spart bariera sunetului și promite călătorii comerciale rapide până în 2029

Autor: Tudor Polojan | Categorie: Stiri
WhatsApp
Sursa foto: Pixabay
Sursa foto: Pixabay

Un start-up american, Boom Supersonic, a scris istorie marți, când aeronava sa de testare, XB-1, a depășit bariera sunetului în timpul unui zbor deasupra deșertului Mojave din California. Acesta ar putea fi începutul unei noi ere pentru călătoriile comerciale supersonice, la peste două decenii de la ultimul zbor al legendarului Concorde.

XB-1, un avion experimental dezvoltat de Boom Supersonic, a atins viteza Mach 1 (aproximativ 1239 km/h) la o altitudine de peste 10.000 de metri. Acesta este primul avion construit independent, fără susținerea guvernelor, care reușește să depășească bariera sunetului. Compania din Denver este susținută de investitori importanți, precum Sam Altman (CEO OpenAI), și are deja planuri ambițioase pentru viitor.

Fondată în 2014, Boom Supersonic, condusă de Blake Scholl, își propune să lanseze primul său avion comercial supersonic, numit Overture, până în 2029. Vorbind despre acest moment istoric, Scholl a spus: „Este greu de exagerat. Au trecut 22 de ani de când nu am mai avut un zbor civil supersonic. Industria a mers înapoi și astăzi ne-am întors”.

Proiectat pentru a transporta între 64 și 80 de pasageri, Overture promite să fie mai mic și mai eficient decât Concorde. Avionul va putea zbura la Mach 1.7 – aproape de două ori mai rapid decât avioanele comerciale actuale – și va reduce semnificativ durata zborurilor: o călătorie între Londra și Miami ar dura mai puțin de cinci ore, iar între Los Angeles și Honolulu, doar trei ore.

Boom a primit deja comenzi de la companii aeriene de top, precum United Airlines, American Airlines și Japan Airlines, pentru 130 de aeronave Overture. Avionul va fi construit din materiale avansate, cum ar fi fibra de carbon, și va folosi combustibil durabil pentru aviație, în linie cu eforturile industriei pentru decarbonizare.

Deși Boom a atras investiții de aproape 600 de milioane de dolari și sprijin din partea unor instituții precum US Air Force, proiectul rămâne unul riscant. Dezvoltarea tehnologică și costurile ridicate ar putea reprezenta obstacole majore. Scholl estimează că piața pentru avioanele supersonice Overture ar putea depăși 1.000 de unități și crede că accesibilitatea și sustenabilitatea vor fi cheia succesului.

După succesul Concorde, care s-a retras în 2003 din cauza costurilor mari și a impactului ecologic, întoarcerea zborurilor comerciale supersonice părea puțin probabilă. Totuși, Boom Supersonic speră să transforme această nișă într-un model profitabil și sustenabil.

Dacă Boom va reuși, zborurile supersonice ar putea deveni mai accesibile decât oricând, cu prețuri de aproximativ 5.000 de dolari pe loc, potrivit estimărilor. Blake Scholl rămâne optimist: „Dacă putem rezolva problema accesibilității, sustenabilității și siguranței, toată lumea vrea supersonic”.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel