Rețele sociale vor fi folosite în alegeri pentru mobilizarea tinerilor- INTERVIU cu specialistul în comunicare politică Antonio Momoc
În anul 2009, a fost manager de campanie al candidatului Partidului Verde în alegerile prezidenţiale, Remus Cernea. Campania a primit “Diploma pentru cea mai bună campanie prezidenţială online” acordată de Optimal Media, dar și o menţiune din partea publicaţiei Corriere della Sera. Lector dr. Antonio Momoc, expert în comunicare politică, explică pentru De Ce News care va fi rolul social-media marketing în viitoarele alegeri.
De Ce News: Ce v-a determinat să alegeţi mediul online pentru derularea campaniei prezidenţiale?
Antonio Momoc: Resursele financiare reduse, bugetul de campanie 0, blocajul mediatic de pe media tradiţională şi faptul că publicul nostru ţintă, (oameni tineri şi preocupaţi de problemele de mediu), foloseşte internetul ca sursă principală de informare şi participare publică. În perioada de campanie, din cauza lipsei banilor, nu am putut asigura prezenţa candidatului la dezbateri radio şi Tv şi din acest motiv mesajul nostru ajungea mai greu pe mediile principale de comunicare: candidatul Partidului Verde a participat doar acolo unde nu i se cereau bani. Televiziunea şi radioul public, unde participarea este gratuită, au constituit singurele canale unde puteam transmite mesajele noastre. Dar gatuitatea serviciului public de radio şi televiziune comportă o serie de dezavantaje: participarea la dezbateri este condiţionată de participarea doar la acele emisiuni electorale la care le este permis accesul candidaţilor partidelor mici. Deşi noi am solicitat confruntarea cu candidaţii partidelor mari, ceea ce ni s-a permis a fost exclusiv un dialog cu outsiderii: primii 5-6 candidaţi participau la dezbateri doar întrei ei, iar candidaţii partidelor mici dezbăteau între ei. S-a creat în felul acesta impresia unor candidaţi de două categorii, o discriminare „firească” în democraţia regimului Băsescu.
De Ce News: Ce obiectiv v-aţi impus când aţi demarat comunicarea online?
Antonio Momoc: Crearea unei comunităţi în jurul Partidului Verde, sensibilizarea românilor în legătură cu cauza de mediu, atragerea susţinătorilor în campaniile outdoor de promovare ale Partidului Verde şi în acţiunile de gherilă digitală. Cel mai dificil obiectiv a fost acela de a asocia valorile ecologiste cu Remus Cernea. Candidatul nostru era cunoscut la acea vreme pentru lupta sa pentru scoaterea icoanelor din şcoli şi pentru salvarea Parcului Carol. A trebuit să îl convingem pe Remus Cernea să mute discursul său dinspre temele abstracte ale drepturilor şi obligaţiilor, spre temele concrete de mediu: cum le este afectată viaţa şi sănătatea românilor din cauza indiferenţei sau absenţei politicilor coerente de protejare a mediului. A trebuit să convingem apoi publicul că Remus Cernea este un ecologist autentic. Nu ştiu în ce măsură am reuşit.
De Ce News: Cât de utilă v-a fost, practiv vorbind, comunicarea prin intermediul internetului?
Antonio Momoc: Accesul candidatului pe radio şi Tv a fost limitat, cum spuneam, iar pentru deplasările în ţară banii au fost puţini. Comunicarea prin internet a condus la obţinerea unui număr semnificativ de simpatizanţi, suporteri şi voturi pentru candidatul Partidului Verde. Foarte multe voturi au venit de la românii din diaspora. Candidatul nostru se afla la o notorietate de 0-1%. După perioada de precampanie în care am coordonat acţiuni de publicitate neconvenţională outdoor, după o campanie prin care am comunicat punctajele şi temele verzi prin dezbateri TV şi prin comunicate de presă, după campania de promovare prin internet, candidatul a ajuns la 6% notorietate la nivel naţional. Rezultatul votului îl cunoaşteţi: 60.539 de voturi la nivel naţional.
De Ce News: În ce măsură a contribuit internetul la rezultatul obţinut?
Antonio Momoc: Cred că aproape 40% din voturi au fost obţinute online. Partidul Verde are astăzi aproape 10 mii de fani pe Facebook (7.926 pe 7 aprilie 2011), iar Cernea are acum, la un an şi jumătate după alegeri, aproape 30 de mii de like-uri pe pagina sa (28. 644 la 7 aprilie 2011). În noiembrie 2009 erau 5700 de suporteri pe FB, apoape 2000 de prieteni pe hi5, peste 1000 de followers pe twitter. Site-ul de campanie a fost cel mai vizitat site la categoria politic pe trafic.ro cu aproape 12 mii de vizitatori unici. Dacă ne-au votat cei care erau pe online cu noi la data alegerilor ajungem la aproximativ 20 de mii de votanţi din cei 60 de mii.
De Ce News: România se confruntă cu un dezinteres general faţă de politică. Credeţi că internetul va reuşi să mobilizeze electoratul spre urne?
Antonio Momoc: Dezinteresul nu este faţă de politică, ci faţă de promisiunile politicienilor. Românii simt că politicienii nu li se adresează lor. Oamenii nu au speranţe legate de politică pentru că temele şi problemele politicienilor nu sunt problemele oamenilor obişnuiţi! Cetăţenii români nu au încredere, de fapt, în politicieni! Nu cred că e suficient să ştii să foloseşti internetul pentru a atrage voturi. Trebuie să ai mesaj. Trebuie să ai un conţinut convingător în discursul public. Trebuie să construieşti imaginea unui politician credibil, onest, competent. Noi am reuşit să-i construim lui Cernea imaginea unui om onest, simplu, dar nu neapărat şi profesionist. Punctele sale slabe precum faptul că nu a avut niciodată un loc de muncă, faptul că nu are expertiză în zona administrativă, faptul că la 36 de ani trăieşte din banii părinţilor săi şi ai celor care îl finanţează pe facebook nu au putut fi surmontate.
Electoratul tânăr va fi mobilizat la urne cu ajutorul internetului doar atunci când omul politic care i se adresează este onest şi competent. Oamenii care au lucrat cu mine în echipa de comunicare din campanie au lucrat voluntar, din convingere şi cu entuziasm. Unii au crezut în Cernea, alţii în valorile de mediu. Astăzi, echipa de comunicare a Partidului Verde lucrează cu acelaşi entuziasm şi face voluntariat pentru a le fi auzită vocea celor care militează pentru mediu.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News