Data publicării:
Regizorul Paul Morrissey a murit
Paul Morrissey, regizor de filme și colaborator apropiat al artistului Andy Warhol, a murit la vârsta de 86 de ani într-un spital din New York, în urma unei crize de pneumonie.
Anunțul a fost făcut de biograful său, Michael Chaiken, care a confirmat pentru The New York Times decesul cineastului cunoscut pentru influența sa majoră în lumea filmului independent și pentru aportul său la mișcarea culturală de la sfârșitul anilor ’60 și începutul anilor ’70.
Paul Morrissey a devenit o figură centrală în „The Factory”, studioul lui Andy Warhol, unde a realizat o serie de filme cu buget redus ce abordau subiecte tabu pentru vremea respectivă, cum ar fi dependența de droguri și aspectele mai întunecate ale vieții urbane.
Filmele sale, realizate alături de așa-numitele „superstaruri” ale lui Warhol – personalități excentrice din comunitatea artistică newyorkeză – au adus o viziune neconvențională și brută asupra realităților sociale ale vremii.
Printre cele mai cunoscute producții ale lui Morrissey se numără „Trash” (1970), care spune povestea unui dependent de heroină și a relației sale tumultuoase cu prietena sa, avându-i în rolurile principale pe Joe Dallesandro și Holly Woodlawn, și „Flesh” (1968), o dramă despre viața unui escroc care își câștigă existența pe străzile din New York.
Un alt film notabil este „Women in Revolt” (1971), o satiră a mișcării feministe emergente, cu vedetele Candy Darling și Jackie Curtis. Aceste producții, devenite simboluri ale filmului cult, sunt considerate astăzi opere de referință în cinema-ul underground american.
Alături de Warhol, Morrissey a colaborat la producții precum „Chelsea Girls” (1966) și „Lonesome Cowboys” (1968), filme ce au marcat definitiv istoria cinematografiei alternative. În perioada 1966-1967, a fost managerul trupei Velvet Underground, susținând alături de Warhol diverse proiecte multimedia, printre care și seria „Exploding Plastic Inevitable”, un mix avangardist de muzică, proiecții și performance-uri live, care a devenit emblematic pentru contracultura americană a acelor ani.
Relația profesională dintre Warhol și Morrissey s-a deteriorat în 1974, iar cei doi au pornit pe drumuri separate. Morrissey a fost adesea critic la adresa fostului său colaborator, susținând că Warhol își asuma meritele pentru lucrările realizate în comun.
Într-un interviu din 2012, acesta a afirmat tranșant că Warhol a avut o prezență pasivă în colaborările lor, declarând că „nu a făcut nimic” și că a fost, în esență, un „zombi” care a profitat pe termen lung de imaginea sa.
Născut în Manhattan în 1938 și crescut în spiritul credinței catolice, Morrissey a urmat școli și universități catolice, iar apoi a servit în armata americană.
În anii ’60, a deschis un cinematograf underground în East Village, New York, unde a început să proiecteze propriile scurtmetraje și lucrările unor regizori aflați la început de drum, printre care și Brian De Palma. Această inițiativă i-a consolidat reputația de vizionar în lumea filmului experimental.
După încheierea colaborării cu Warhol, Morrissey a continuat să exploreze diverse genuri cinematografice, lansând filme precum „The Hound of the Baskervilles” (1978), o parodie a celebrului detectiv Sherlock Holmes, și „Forty Deuce” (1982), cu Kevin Bacon în rolul principal, film prezentat la Festivalul de Film de la Cannes.
Ultima sa lucrare, „News From Nowhere” (2010), a încheiat o carieră de șase decenii, lăsând în urmă o moștenire culturală complexă și controversată.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News