"Am dorit ca limbile franceză şi română să se întâlnească şi să vorbim despre diversitatea europeană", a afirmat Jebeleanu, precizând că ideea proiectului a venit şi din faptul că lucrează foarte mult cu autorului textului, Yann Vergurgh, cu care are şi o companie de teatru româno-franceză.
"S-au dezvoltat foarte multe improvizaţii, în primă fază, cu actorii, din chestionarul pe Yann ni l-a propus, din întrebările şi discuţiile pe care le-am avut, în aşa fel încât am ajuns la dezvăluirea unor mărturii personale ale actorilor care ajung să vorbească pe scenă despre propriile modificări date de marea istorie. Toate poveştile sunt adevărate. Ele sunt scrise de Yann ca o ficţiune şi există o scriitură pe marginea poveştilor lor intime, dar tot ceea ce se spune în spectacol, aproape 100%, sunt poveştile lor. Ei s-au livrat în favoarea acestui demers, acestui proiect, pentru a zice ceva despre ei şi a se pune într-o zonă de risc şi disconfort, ca pe urmă şi spectatorul să poată să acceseze la propria lui istorie şi manifest", a spus regizorul despre povestea spectacol.
El a precizat că alegerea actorilor nu a fost foarte grea, pe cei francezi cunoscându-i de la un proiect anterior.
"Actorii francezi, cei trei - Clemence Laboureau, Radouan Leflahi şi Claire Puygrenier -, sunt actori cu care am mai lucrat şi la spectacolul anterior al companiei mele de teatru şi am dorit să continui să lucrez cu ei pentru că am avut o întâlnire foarte creativă şi foarte benefică. Pe actorii români i-am cunoscut în urma unui ... casting e mult spus, de fapt am avut nişte întâlniri, am cunoscut mai mulţi actori şi mi-am dorit să întâlnesc oameni cu care nu am mai lucrat până acum. Nici unul dintre ei nu a jucat până acum în vreun spectacol de-al meu. Pe unii dintre ei îi ştiam. De exemplu, pe Ilinca Manolache o ştiam şi îmi doream să lucrez cu ea, pe Ioana Bugarin o ştiam un pic din auzite şi, la fel, m-a impresionat forţa şi talentul ei, la vârsta pe care o are, iar pe Nicholas Caţianis l-am întâlnit la un interviu şi mi-a plăcut felul lui de a gândi", a mărturisit Jebeleanu.
"Itinerarii. Într-o zi, lumea se va schimba" se deschide cu o fabulă care descrie plecarea unei familii de pinguini din Ţara Gheţurilor spre alte meleaguri, unde speră să găsească o viaţă mai bună şi să le asigure un viitor puilor lor. De aici decurg, într-o scriitură mozaicată şi documentată, scene multilingvistice, în care limbile se confruntă, se înţeleg şi îşi răspund, ca nişte du-te-vino între realitate şi ficţiune, între basm şi document, între personaj şi personal, între alteritate şi identitate. Mărturiile actorilor devin revolte şi manifeste pe tema condiţiei artistului-cetăţean aflat în căutarea unui loc atât pe scenă, cât şi în societate, prins fiind între raporturi de forţă şi coduri de reprezentare, se arată în prezentarea spectacolului.
Spectacolul este realizat în coproducţie cu Maison de la Culture d'Amiens, Le Phenix Scene nationale Valenciennes, Theâtre de Choisy-le-Roi, Le Gallia Theâtre, La Comedie de Bethune şi Centre Dramatique National du Nord-Pas-de-Calais, cu sprijinul Centrului Naţional de Scriere pentru spectacole La Chartreuse din Villeneuve-les-Avignon, al SPEDIDAM şi al Fondului de donaţii POROSUS şi se înscrie în seria de evenimente organizate cu prilejul Sezonului România-Franţa 2019, bucurându-se de susţinerea Institutului Francez şi a Comitetului de Mecenat al Sezonul România-Franţa 2019, prezidat de Frederic Oudea, director general al Grupului Societe Generale.
Potrivit lui Eugen Jebeleanu, spectacolul va avea premiera franceză în cadrul Festivalului de la Valence, pe 23, 24 şi 25 mai, urmând ca la finalul lunii iunie să revină la Bucureşti, la Arcub, pentru alte două sau trei reprezentaţii.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
Citește articolele cu aceleași etichete:
- Medeea Marinescu își explică lipsa de reacție publică după ce Florin Piersic a fost internat de urgență
- BANCUL ZILEI: Secretul ascuns al limbii române
- Medicul Alin Popescu, despre un aliment de pe masa de Paște: Preparat așa... e nenorocire completă / Asta e o regulă pe care mulţi nu o respectă, din păcate
- Tragedia din Vinerea Mare care a făcut înconjurul lumii. Peste 100 de români, majoritatea copii, au ars de vii în biserică
- Mircea Diaconu: E un fenomen, pe care nu-l sesizează aproape nimeni, care se petrece în România. Sunt vizați tinerii educați, IT-iștii, modernitatea țării
- Vasile Bănescu explică: De ce slujba de Înviere nu are loc în biserică. Când începe și când se termină sfânta slujbă a Paștelui
- Miracolul Luminii Sfinte? Ce știm despre aprinderea ei: Un arab și un turc verifică înainte Sfântul Mormânt
- Mioara Roman îi trimite semne Oanei Roman, din lumea de dincolo, chiar în Săptămâna Mare / foto în articol
- Preotul Paul Iulius Negoiță, despre cea mai importantă tradiție de Înviere. Puțini mai respectă de Paște această regulă foarte veche, dar extrem de valoroasă
- Incendiu puternic lângă Mănăstirea Voroneț / Update: Există riscul ca focul să se extindă / foto în articol