RCA dublu pentru șoferii din București și Ilfov. Adrian Negrescu: Este discriminare!
Data publicării:
Autor: Tudor Polojan
WhatsApp
Sursa foto: Pexels
Sursa foto: Pexels
Vicepreședintele Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), Sorin Mititelu, a declarat că șoferii care trăiesc în București și Ilfov ar trebui să plătească mai mult pentru asigurările RCA, aproape dublu, din cauza riscului crescut de accidente. Analistul economic Adrian Negrescu spune, în exclusivitate pentru DCNews, că măsura are la bază un criteriu nedovedit și că nu este de acord cu creșterea prețurilor.

Chiar dacă prețurile asigurărilor de tip RCA pentru locuitorii din București sunt deja la un nivel foarte crescut, se pare că ASF nu este de aceeași părere și se gândește să le dubleze. Analistul economic Adrian Negrescu spune că acest lucru nu poate fi numit altfel decât "discriminare pe criterii geografice".

"Din punctul meu de vedere, este o discriminare evidentă pe criterii geografice pe care ASF, împreună cu asiguratorii, o introduc fără să aibă la bază un studiu concret care să ne demonstreze că riscul de a fi șofer în București este mult mai mare decât în Cluj, Constanța sau alte orașe care sunt cel puțin la fel de aglomerate ca și Capitala.

Este un criteriu arbitrar care este introdus fără o dezbatere publică, fără o justificare concretă și care, practic, poate ajunge să dubleze prețurile de asigurare pentru bucureșteni și pentru cei care trăiesc în Ilfov, doar pe principiul că există un risc mai mare de accident în capitala României.

Există o mulțime de alte criterii care definesc riscul în asigurări, peste tot în lume. De la vechimea mașinii, puterea acesteia, la vârsta șoferului și la istoricul de accidente. Faptul că cei de la ASF au deschis ochii la asemenea sugestii din partea asiguratorilor ridică semne de întrebare în privința modului în care ASF-ul ne protejează interesele în fața celor care vor să crească, într-un fel sau altul, tarifele și să câștige mai mulți bani de pe urma acestei asigurări obligatorii.

Și atenție, este o asigurare obligatorie, nu una facultativă care să îți permită să alegi între mai multe tipuri de asigurări. Este o asigurare obligatorie care este crescută artificial numai și numai din prisma unui criteriu arbitrar nedovedit concret de către ASF.

Pentru a opri acest lucru, singura șansă - din punctul meu de vedere - este ca parlamentarii români, cei din comisia care monitorizează activitatea ASF-ului, să-i cheme pe șefii Autorității de Supraveghere Financiară și să încerce să elucideze care sunt motivele pentru care se introduce acest criteriu arbitrar. Domnul Mititelu ne-a spus că facem parte dintr-un grup de risc - că Bucureștiul e un grup de risc iar ceilalți din restul țării sunt un alt grup de risc. De ce bucureștenii reprezintă un risc mai mare decât cei care trăiesc în alte orașe?", spune analistul economic Adrian Negrescu. 

Riscul de accidente este mai mare sau mai mic, de la oraș la oraș, Adrian Negrescu subliniind faptul că trebuie să vedem concret dacă riscul de accidente în București este mai mare decât în alte localități.

"Să ni se demonstreze cu cifre concrete, cu studii, această modificare fundamentală în politica de aplicare a tarifelor RCA pe criterii geografice", spune el.  Creșterea tarifelor pe criterii geografice ar anula orice idee de bonus - malus, sistemul de asigurări prin care suma asigurării poate fi redusă dacă în anul anterior asiguratul nu a avut daune sau poate fi mărită dacă asiguratul a înregistrat daune.

"Vom plăti mai mult decât cineva care trăiește în alte orașe doar pentru simplul motiv că noi trăim în București sau în Ilfov. Atunci, ideea de bonus - malus, de comportament corect la volan unde se ia în calcul inclusiv prevenția accidentului, va fi, practic, anulată de acest criteriu, fără niciun fel de justificare economică - altele decât interesele jucătorilor din piață. 

Riscul de accidente nu trebuie calculat în funcție de numărul mașinilor, ci de rata de accidente. E posibil ca șoferii din București să aibă un comportament mult mai corect și să fie mult mai bine pregătiți pentru a face față traficului supra-aglomerat decât un locuitor al unui oraș unde traficul nu este atât de aglomerat", a declarat Adrian Negrescu, analist economic.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel