Data actualizării:
Data publicării:

Propuneri la început de stagiune la Teatrul Naţional din Bucureşti

Autor: Magdalena Popa Buluc | Categorie: Cultura
WhatsApp
Istvan Teglas în UFO. Foto Adi Bulboacă
Istvan Teglas în UFO. Foto Adi Bulboacă

Prima premieră, "UFO", o montare care sparge convenţiile

După succesul multipremiatului spectacol O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopţii de Mark Haddon, tânărul regizor Bobi Pricop revine la Teatrul Național „I.L. Caragiale” București, la Sala Pictura, lansând în premieră națională piesa UFO a unuia dintre cei mai talentați și jucați dramaturgi tineri ruși, Ivan Vyrypaev, în traducerea inspirată a Mașei Dinescu.

 

(w670) Scena din

Scenă din UFO. Foto Adi Bulboacă

 

Folosind proiecții simultane pe suprafețe diferite, medii virtuale 3D (construite de Paul Spike), live-video (coordonat de Tudor Panduru), o construcție sceno-tehnică inventivă (Paul Popescu și Mizdan) și muzica originală a lui Alexei Țurcan, spectacolul UFO spune poveștile unor oameni care au avut contact cu civilizații extraterestre. Mărturisirile acestor întâmplări sunt tratate cu limpezime, autenticitate și umor, îmbinând adevăruri virtuale cu dezvăluiri practice șidevenind astfelspectacolul surprinzător al întâlnirii dintre tehnologie și emoție, dintre artă și programare digitală, dintre inovațiile care reconstruiesc teatrul și adevărurile care l-au definit dintotdeauna.

Mecanismele de storytelling folosite în spectacol sunt bazate pe tehnologii de nouă generație, integrate într-o dramaturgie a firescului, într-o instalație artistică hi-tech a emoțiilor exprimate pe mai multe planuri, la toate nivelurile de viață, percepție și realitate. O montare care sparge propriile convenții, făcând din realitate artificiul suprem, iar din suflet – performance.

UFO este spectacolul-experiență de care avem nevoie atunci când uităm de noi din cauza zgomotului din jur, dar și o joacă de-a docu-mistificarea, cu humanoizi verzi, civilizații extraterestre și liniștea unei dimineți senine.

Distribuția spectacolului (în ordinea apariției în scenă): Ada Galeș, Istvan Teglaș, Ciprian Nicula, Mihai Călin, Raluca Aprodu, Medeea Marinescu, Ion Caramitru.

Primele reprezentaţii: 15 şi 16 septembrie, de la ora 20.00. Premiera oficială va avea loc duminică 17 septembrie, la ora 20.00.

 

(w670) Dana Dogar

Dana Dogaru, Emilia Popescu şi Horațiu Mălăele în Cafeneaua


Cafeneaua, spectacolul fiecăruia și al tuturor

O bufonadă amară, de  Sam Bobrik și Ron Clark, în regia lui Horaţiu Mălăele,  ce ne propune să cunoaştem povestea simplă a unei familii americane: Louise şi Wally Murdock (văzuţi la 30, 50 şi 70 de ani). Căsnicia lor este fisurată, dar şi consolidată de apariţia tinerei Janet. Protagoniştii spectacolului sunt mari actori ai scenei româneşti: Emilia Popescu, Dana Dogaru şi Horaţiu Mălăele.

O comedie în care râsul capătă gustul sărat al lacrimilor. Un spectacol despre viață, iubire, trădare și singurătate. Un spectacol al tuturor, dar mai ales al sufletelor anonime, pustiite de necazuri aparent banale.

Horaţiu Mălăele transformă o dramoletă americană într-o explozie de umor şi de emoţie, dovedind abilităţi dramatice în regim de exclusivitate: naturaleţe artistică, bun gust, măsură şi echilibru, filon comic şi replici spontane şi oferind un spectacol de calitate, amuzant, spumos, reconfortant, învăluit în omeneşti melancolii...

“Mai limpede ca orice, mi-am descoperit ambiţiile şi slăbiciunile, norocirile și nenorocirile, viaţa mea, a voastră, a noastră şi toate la un loc răsturnate în viaţa acestei familii imaginate - oglinda vie şi spăimântătoare a vieţii noastre pe pământ”, mărturiseşte Horaţiu Mălăele

Spectacolul poate fi vizionat luni 11 septembrie, la ora 20:00, la Sala Mare.

 

(w670) Ion Carami

Ion Caramitru şi Horaţiu Mălăele în Dineu cu proşti

                   

Dineu cu proşti, o comedie savuroasă...

Vreţi să vă distraţi, să uitaţi de griji, să vă amuzaţi? Vreţi să râdeţi, şi iar să râdeţi? Atunci mergeţi să vedeţi această comedie savuroasă, de Francis Veber,bine construită, vie, alertă, eficace, cu o distribuţie perfectă...O piesă de neuitat...                     

Dincolo de situaţiile ce provoacă râsul, de dialogurile explozive şi de mişcările comice, piesei nu-i lipseşte consistenţa psihologică.

Titlul piesei lui Francis Veber e limpede ca „bună ziua", dialogul nu intră în zone întunecate, scriitura e extrem de naturală. Tot respectul pentru mecanica râsului este pusă-n funcţiune de Francis Veber. Piesa e o construcţie care „merge ca unsă", gagul îşi regăseşte adevărata condiţie, apare exact în clipa în care-l aştepţi.

Francis Veber are marele talent de a scrie nişte fabule bine împănate cu lovituri de teatru. Râsul provocat de acest vodevil este imposibil de oprit.

Regizor, dramaturg şi scenarist francez, Francis Veber a debutat cu comedii de genul farsă în anii '70. Fiu al unui cuplu de scriitori, în a cărui „filieră" îi regăsim pe celebrii Tristan Bernard şi Pierre-Gilles Veber (autorul filmului Fanfan La Tulipe), şi pe Catherine Veber, Francis Veber a lucrat ca jurnalist, dedicându-se apoi cu pasiune scenariilor pentru comedii. Primul succes important, filmul cunoscut şi de publicul nostru, Le Grand Blond Avec Une Chaussure Noire / Marele blond, cu Pierre Richard.(1972).

A colaborat cu regizorul Edouard Molinaro, pentru L'Emmerdeur (1973) în care i-am văzut pe Jacques Brel şi Lino Ventura. Cu acelaşi succes i se joacă, în acelaşi an, Le Magnifique, cu Jean Paul Belmondo.

I se datorează marele succes al filmului La Cage Aux Folles (cu Ugo Tognazzi şi Michel Serrault), care i-a adus o nominalizare la Oscar pentru cel mai bun scenariu.

Debutul lui ca regizor s-a consemnat în 1976 cu comedia-dramă Le Jouet, pentru care a scris şi scenariul. Filmul despre un băiat care îi dă tatălui său o lecţie de viaţă cumpărându-şi o jucărie-om a fost adaptat în Statele Unite sub numele The Toy.

Un alt film, Les Fugitifs, a fost de asemenea adaptat în America, dar, de această dată, Francis Veber l-a regizat el însuşi.

Veber a lucrat pe ambele ţărmuri ale Atlanticului ca scenarist şi regizor. În 1998, a avut un mare succes internaţional cu Le Diner de Cons / The Dinner Game / Dineu cu proşti. Pentru acest film, vizionat de peste nouă milioane de francezi, realizat după comedia scrisă de el în 1993, Veber a fost nominalizat la Premiul César pentru cel mai bun regizor şi a primit acest prestigios premiu pentru categoria cel mai bun scenariu. Jacques Villeret (interpretul lui François Pignon) a primit premiul pentru cel mai bun actor, iar Daniel Prévost, premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar.

Creaţiile lui, în care cruzimea se împleteşte cu blândeţea, se bucură de un mare succes de public. Veber stăpâneşte arta de a dibui personaje simple, dar pline de contradicţii, care ne seamănă atât de bine când el le adaugă acea tuşă de candoare, de naivitate, de stângăcie, pe care le face să evolueze în situaţii dificile, creând astfel comicul de situaţie de care spectatorii nu se mai satură...

Regie: Ion Caramitru

Scenografie: Florilena Popescu Fărcăşanu

Cu: Ion Caramitru, Horaţiu Mălăele, Medeea Marinescu, Aylin Cadîr, Alexandru Bindea, Costina Cheyrouze, Teodora Mareş,  Dorin Andone, Tomi Cristin, Alexandru Georgescu.

Spectacolul poate fi vizionat în 12 şi 13 spetembrie, la ora 20:00, la Sala Mare.

 

(w670) Marius Bod

Marius Bodochi, Monica Davidescu, Rodica Ionescu în Bârfe, zvonuri şi minciuni

                   

Bârfe, zvonuri și minciuni, o piesă în care umorul erupe

O întâmplare bizară se petrece în casa viceprimarului New York-ului, chiar la aniversarea căsătoriei. Crimă? Tentativă de sinucidere? Sau şi una, şi cealaltă? Misterul trebuie elucidat pe loc de către invitații la petrecere, orice scurgere de informaţie le-ar pune în pericol cariera. 

Suntem martorii unei situaţii atât de grave, încât suspansul se amplifică, spaima devine comică, umorul erupe.

Cu o acţiune construită în stilul filmelor poliţiste, dar în ritm de comedie, piesa lui Neil Simon, celebrul scenarist şi dramaturg american, pare desprinsă din realitatea imediată. Dacă vă sună cunoscută știrea că „un personaj" a încercat să se sinucidă, iar glonțul doar i-a atins urechea, este o simplă coincidenţă... Orice asemănare cu personaje din viaţa reală este pur întâmplătoare.

“Regizorul Ion Caramitru reușește și prin ilustrația muzicală ce îi aparține - uneori prea strident difuzată, să sporească ritmul încurcăturilor ivite mereu pentru a sprijini suspansul. Pentru personajele schematice propuse de Neil Simon, regizorul îndrumă distribuția spre  interpretarea într-o notă explicativă a tarelor principale ale fiecărei tipologii. Toți mint, înșeală și stârnesc zvonuri și bârfe", scria Ileana Lucaciu.

Regie: Ion Caramitru

Decor: Cătălin Ionescu Arbore. Costume: Liliana Cenean.

Cu: Monica Davidescu, Marius Bodochi, Cecilia Bârbora, Silviu Biriş, Rodica Ionescu, Armand Calotă, Florentina Ţilea, Gavril Pătru, Victoria Dicu, Dorin Andone

Spectacolul este programat joi, 14 septembrie, la ora 19:30, la Sala Studio.

 

(w670) Rolando Ma

Rolando Matsangos, Ilinca Hărnuț în Ziua în care nu se cumpără nimic

                   

Ziua în care nu se cumpără nimic explorează limitele şi motivaţiile tinerilor

O comedie de Kim Atle Hansen, Ziua în care nu se cumpără nimic este povestea unor tineri care luptă pentru o lume mai bună. Au nevoie să fie ascultați. Actorii sunt atât personajele, cât și naratorii vieții personajelor. Spectacolul explorează limitele și motivațiile implicării tinerilor, văzuți într-un univers mereu proiectat, schematizat, redus la esență, o materializare a distanței pe care personajele par s-o simtă față de acțiunile lor.

Petra (Ilinca Hărnuț) și Andrei (Rolando Matsangos) vor să atragă atenţia asupra consumerismului şi a exploatării muncitorilor din lumea a treia. Kati (Cristina Găvruș) și Irina (Olivia Alexandra Niță) vor să devină vedete cântând la un eveniment de salvare a planetei. Toma (Andrei Morariu) și Petru (Emil Măndănac) vor să protesteze pentru a îmbunătății condițiile din azilul de bătrâni în care lucrează. Ana (Simona Cuciurianu) vrea să fie mai mult decât o simplă vânzătoare într-un magazin de haine. Drumurile lor îi duc la mall. Această vizită le va schimba viețile.

Un spectacol despre tineri, despre implicarea politică şi socială, despre naivitate şi principii. Ce fel de consecinţe ar putea avea o astfel de implicare şi ce riscuri suntem dispuşi să ne asumăm?

Kim Atle Hansen este un dramaturg, actor și activist norvegian, autor al mai multor piese de teatru tratând probleme ale societăţii actuale. Este angajat al Norske Theater, Oslo. Ziua în care nu se cumpără nimic este piesa lui cea mai cunoscută, fiind montată până acum în Anglia, Brazilia, Italia, America și Rusia. „Acest text este gândit mai degrabă pentru o convenție performativă decât pentru un tip de joc motivat emoțional”.

Regie: Horia Suru

Scenografie: Arh. Bogdan Costea. Costume: Anca Miron

Spectacolul, creat de ProDrama în parteneriat cu Programul 9G al Teatrului Național București, poate fi vizionat joi 14 septembrie, la ora 20:00, la Sala Mică

  

(w670) Ilinca Goi

Ilinca Goia şi Ioan Andrei Ionescu în Anonimul veneţian

                 

Anonimul venețian, o dramă romantică

Anonimul veneţian este un spectacol sensibil, profund, uneori ironic şi mereu emoţionant. Ea şi El îşi trăiesc dragostea dincolo de vreme, într-o Veneţie a muzicii şi a frumuseţii eterne. Aici, iubirea înseamnă libertatea de a înfrunta zâmbind viaţa şi moartea deopotrivă.

O dramă romantică specială despre doi oameni care se reîntâlnesc pentru a-şi împlini povestea, rămasă neterminată. Fac asta într-un moment tulburător, când timpul pare că şi-a pierdut răbdarea, dar iubirea lor rămâne la fel de puternică şi de frumoasă, chiar şi acum, în apropierea ultimului act. Care pare să dureze cât o clipă... sau cât o viaţă.

„Spectacolul de faţă nu se vrea o demonstraţie, ci un exerciţiu cu vedere la public. Anonimul veneţian, de Giuseppe Berto, oferă pretextul unei astfel de abordări, iar Ilinca Goia şi Ioan Andrei Ionescu, doi actori foarte versaţi ai trupei Naţionalului, au curajul asumării lui până la capăt, au plăcerea jocului cu mijloacele simple, dar complicate, ale actorului”, afirmă Ion Caramitru

Coordonator: Ion Caramitru

Scenografie: Florilena Popescu Fărcăşanu. Ilustrație muzicală: Vasile Manta

Cu Ilinca Goia şi Ioan Andrei Ionescu

Spectacolul, realizat sub auspiciile Centrului de Cercetare și Creație Teatrală Ion Sava, este programat în 14 septembrie, la ora 20:00 la Sala Atelier

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel